blog
#binden
23.12.2022
Leestijd 3 minuten

Medewerkersbetrok-kenheid als cruciaal onderdeel van de employee journey

De vraag die in deze arbeidsmarkt steeds terugkomt: hoe word je een aantrekkelijke werkgever? Er woedt een strijd tussen organisaties om kandidaten aan te trekken: er zijn meer vacatures dan ooit. En mocht je de juiste persoon hebben gevonden, dan heeft hij of zij keuzemogelijkheden. Met een goede employee journey kun je de loyaliteit en betrokkenheid van je toekomstige en huidige medewerkers vergroten. Waarom medewerkersbetrokkenheid grote voordelen heeft voor jou als werkgever en hoe je zorgt voor betrokken medewerkers? Je leest het in dit blog!

Wat is medewerkersbetrokkenheid?

Medewerkersbetrokkenheid ontstaat wanneer medewerkers tijdens de employee journey volledig de organisatiedoelstellingen en waarden begrijpen én omarmen. Wanneer zij zich dagelijks inzetten om de doelen te bereiken, dan heb je betrokken medewerkers. Toch komt er meer bij kijken: niet alleen de medewerker, maar ook de organisatie moet zich inzetten om de medewerker te binden en te boeien. Het is een wisselwerking waarbij de werkgever en de medewerker elkaar ondersteunen. Wanneer er geen balans is, zal de betrokkenheid van de medewerker bij de organisatie afnemen.

Waarom is het zo belangrijk?

Medewerkersbetrokkenheid draagt bij aan de toekomstbestendigheid van de organisatie. Dit zou gelet op de naderende economische crisis en het gebrek aan specifieke skills van kandidaten, bovenaan de prioriteitenlijst moeten staan. Met een tekort aan vaardigheden – denk hierbij bijvoorbeeld aan ICT-skills – moet je als werkgever meer investeren in je huidige personeelsbestand. Betrokken medewerkers zijn doorslaggevend voor het succes van je organisatie! Het verhogen van de medewerkersbetrokkenheid levert de volgende voordelen op:

Binding aan de organisatie

Betrokken medewerkers hebben plezier in hun werk. Zo ontstaat er minder verloop en leveren ze doorlopend kwalitatief goed werk af.

Verhoogde productiviteit

Medewerkers die zich betrokken voelen doen hun werk met aandacht, en zullen zich harder inzetten voor de organisatie.

Betere resultaten

Organisaties met betrokken medewerkers leveren beter werk af wat een positieve invloed heeft op bedrijfsprestaties en de winst.

Proactieve medewerkers

Medewerkers nemen zelf het initiatief en zetten een stap extra, omdat ze weten dat het bijdraagt aan het succes van de organisatie. Succesvolle organisaties weten mensen duurzaam aan de organisatie te binden door hun medewerkers te zien én te horen. Werkgevers die vol inzetten op de employee journey –meteen vanaf de eerste kennismaking – zorgen ervoor dat medewerkers aligned zijn: medewerkers die precies weten waar de organisatie naar toewerkt, daar een steentje aan willen bijdragen én een waardevolle bijdrage kunnen leveren. Door het vergroten van de medewerkersbetrokkenheid blijven medewerkers zowel voor zichzelf als de organisatie waardevol.

Medewerkersbetrokkenheid verhogen binnen je organisatie: 3 Tips

Wil je de medewerkersbetrokkenheid verhogen binnen je organisatie? De volgende drie tips helpen je hierbij: 

Tip 1: Noteer contactmomenten

De HR-afdeling kan met behulp van de employee journey alle contactmomenten met medewerkers in kaart brengen. Zo krijg je meteen inzicht op welke punten verbetering nodig is en welke beloftes je naar je medewerkers kunt doen.

Tip 2: Ondersteuning van bovenaf

Het is belangrijk dat iedere organisatielaag gelooft in het doel. Iédereen moet de meerwaarde zien in een investering in de employee journey en het op de agenda zetten, anders is het moeilijk om voortgang te boeken. Zorg daarnaast voor een goede synergie tussen HR, communicatie en leidinggevenden om de visie uit te voeren.

Tip 3: Investeer in je medewerkers

Je moet je beloftes kunnen waarmaken. Investeer in je medewerkers. Kijk wat ze nodig hebben om zichzelf zowel persoonlijk als professioneel verder te ontwikkelen. Omarm het talent dat je in huis hebt en neem ze mee in de plannen voor je organisatie.

Benieuwd naar onze opdrachten?