blog
#vinden #binden
14.10.2021
Leestijd 3 minuten

Wat is de employee journey?

Het is voor werkgevers belangrijker dan ooit om een positieve medewerkersbeleving te creëren voor hun werknemers. Een positieve experience vergroot de arbeidsproductiviteit en loyaliteit van je medewerkers. Wat is nu een employee journey? Hoe kan je zorgen voor een positieve employee journey?

Wat is employee journey?

De employee journey is letterlijk vertaald de reis die medewerkers afleggen binnen een organisatie. Oftewel: van de sollicitatie tot aan het vertrek. De employee journey wordt ook wel medewerkersreis genoemd. Als werkgever wil je uiteraard dat deze journey voor iedereen als positief wordt ervaren en dat de reis, de employee journey, zo lang mogelijk duurt, mits dit wederzijds is natuurlijk.

Zo zorg je voor een positieve employee journey

 

1. Eerste indruk is belangrijk

 Niet alleen de sollicitant wil een goede eerste indruk achterlaten, ook als bedrijf moet je hier je best voor doen. Hoe groot of klein het personeelsaanbod ook is. Daarom is het belangrijk om kritisch te kijken naar de manier waarop het bedrijf en de functie gepresenteerd worden, zowel in de vacature als op social media. Zorg ervoor dat het aantrekkelijk klinkt, maar wél overeenkomt met de werkelijkheid. Een video waarin medewerkers vertellen over hun werk en ervaringen binnen het bedrijf is een fijne en veelgebruikte methode om dit te doen.

2. Laat ze vanaf dag 1 welkom voelen

Ook is het belangrijk dat werknemers zich altijd welkom voelen en weten dat ze gewaardeerd worden, zeker op een eerste dag. Dit kun je op verschillende manieren waarmaken. Door een leuke goodybag klaar te leggen, een rondleiding te geven en door met ze in gesprek te blijven gaan. Ook ná de onboarding. Daarnaast is een duidelijk inwerktraject van groot belang tijdens de instroom.

3. Groei en ontwikkeling stimuleren 

Medewerkers zijn op zoek naar groei en ontwikkeling. Creëer ruimte voor groei en geef je medewerkers de regie over hun persoonlijke ontwikkeling. En minstens zo belangrijk: zorg hierbij voor voldoende begeleiding van een leidinggevende.

4. Hecht waarde aan werkgeluk

Het zal je niet verbazen als we zeggen dat gezonde, gelukkige en vitale werknemers productiever zijn. Investeren in werkgeluk heeft daarom niet alleen een positief effect op de sfeer binnen het bedrijf, maar ook op het succes van het bedrijf. Van maandelijkse borrels tot gezamenlijke bootcamplessen en van goede koffie tot aan leuke presentjes in de brievenbus. Het lijken kleine details, maar zijn van groot belang voor het werkgeluk én dus ook voor de employee journey. 

5. Zorg voor een prettige uitstroom

Er komt een moment dat de employee journey stopt. En of dat nu vrijwillig of niet is, het is hoe dan ook goed hier aandacht aan te besteden. Een prettige uitstroom is immers belangrijk voor een positieve afsluiting van de employee journey (én het imago van je bedrijf). Een exitgesprek, een afscheidsborrel en een presentje mogen dan ook niet ontbreken bij zo’n afscheid.

Inzicht in de employee journeys

Uiteraard is het ook goed om inzicht te hebben in de employee journeys van alle medewerkers. Wanneer medewerkers hun journey als positief ervaren draagt het immers ook bij aan de employer branding. Is het tegenovergestelde het geval, dan uit zich dat bijvoorbeeld in gebrek aan motivatie, met negatieve gevolgen voor het bedrijf.

Daarom is het – vooral voor de HR-afdeling en het management – goed om hier onderzoek naar te doen met voortgangsgesprekken, medewerkerstevredenheidsonderzoeken, beoordelingsgesprekken en functioneringsgesprekken.

Benieuwd naar onze opdrachten?