Wat verstaan we onder employee journey?

 

Met een employee journey wordt de reis bedoeld die een medewerker aflegt in een organisatie. Van het allereerste contactmoment tot het moment dat iemand het bedrijf weer verlaat. De employee journey is voor elke medewerker en elke afdeling weer anders, en is dus niet in beton gegoten.

 

Gedurende de medewerkersreis zijn er vele momenten (ook wel touch points genoemd) waarin medewerker en organisatie contact met elkaar maken. Dit kan een sollicitatiegesprek zijn, dagelijks contact met een leidinggevende, een vrijdagmiddagborrel of voortgangsgesprek. Deze touch points bieden voor elke organisatie een uitgelezen kans om de ervaring van medewerkers positief te beïnvloeden.

Wat is employee experience journey mapping?

 

Met behulp van employee experience journey mapping breng je de hele employee journey in kaart. Je maakt een employee journey map. Hiermee kun je de medewerkersreis beter begrijpen en beïnvloeden. 

 

Door de reis en de verschillende touch points te visualiseren wordt duidelijk op welke momenten je als organisatie een grote impact hebt op je medewerkers. En ook hoe je deze impact nu gebruikt. Is er bijvoorbeeld een goed inwerkproces voor nieuwe medewerkers? Worden werknemers genoeg gestimuleerd om zich te ontplooien? Worden successen gevierd?

Hoe zet je een employee journey map effectief in?

 

Medewerkers die bevlogen zijn, graag hun werk doen en zich met liefde inzetten voor jouw organisatie zijn van onschatbare waarde. Door hen te motiveren en waarderen creëer je ambassadeurs die bewezen meer rendement opleveren. Een employee journey map is maatwerk. Want voor elke organisatie is de employee journey weer anders. Bij het maken van een map kun je jezelf de volgende vragen stellen:

 

●      Kan ik de algemene employee journey verdelen in fases? Bijvoorbeeld onboarding (instroom), doorstroom en offboarding (uitstroom).

●      Wat zijn de belangrijkste touch points per fase?

●      Welke touch points hebben de grootste impact op de beleving van medewerkers?

●      Hoe kun je op organisatie- of managementniveau deze impact positief beïnvloeden?

 

Heb je een employee journey map gemaakt, dan is de volgende stap het identificeren van de belangrijkste verbeterpunten en het creëren van nieuwe strategieën om verbetering in gang te zetten.

Gerelateerde artikelen

17.png

Blog

Interne mobiliteit stimuleren: 5 tips
Leestijd 5 min.

Wij nemen je mee in de wereld van interne mobiliteit. Wil je jouw organisatie…

Oudere werknemers op de werkvloer-min.png

Blog

Waarom steeds meer mensen doorwerken na hun pensioen
Leestijd 5 min.

Doorwerken na de pensioengerechtigde leeftijd heeft veel voordelen. Voor de…

beeld20230329_Tips.jpeg

Blog

Inzet zzp’er: waar moet je als opdrachtgever op letten?
Leestijd 5 min.

Ben je van plan om een zzp’er in te huren? Als opdrachtgever moet je goede…

27.png

Blog

Wat is een HR-cyclus en hoe zet je deze effectief in?
Leestijd 5 min.

Breng je huidige HR-cyclus in kaart. Van het eerste sollicitatiegesprek tot het…

4.png

Blog

Werkervaring: overschat of onderschat?
Leestijd 5 min.

Is een social media-expert met tien jaar werkervaring geschikter voor een…

1.png

Blog

Een hoge medewerkersbetrokkenheid: wat levert dat op?
Leestijd 5 min.

Een gezonde werkplek is belangrijk. Niet alleen voor het welzijn van…

Factuur.png

Blog

Wat kan je als zzp’er doen als je factuur niet betaald wordt?
Leestijd 4 min.

Iedere zzp’er krijgt er weleens mee te maken. Je levert goed werk af, maar wordt…

Nieuwe regels voor zzp'ers.png

Blog

Een leven lang ontwikkelen: de voorwaarden van een levenlanglerenkrediet
Leestijd 5 min.

Je bent nooit uitgeleerd. Het biedt zowel persoonlijke als professionele…