Zelfstandig professionals
Jouw talent verdient onze opdrachten. Zodat jij kan blijven groeien, als professional én als mens.
Diensten
Leveranciers
Een plek om te kunnen groeien. Toegang tot de mooiste opdrachtgevers.
Opdrachtgevers
Groei met onze talenten mee. Keuze uit de beste professionals.
Over Circle8
Circle8 biedt een nieuwe kijk op human capital voor zelfstandig professionals, organisaties en leveranciers: Total Talent Flow.
Trending
Artikelen, interviews en whitepapers. Ons overzicht van alles wat trending is binnen de (flexibele) arbeidsmarkt.
Deel dit artikel
Blog
Het vinden en binden van talent vraagt veel energie van recruiters. Het kost nu eenmaal tijd om honderden cv’s te lezen om de juiste kandidaten te selecteren. AI biedt de helpende hand. Door de randvoorwaarden in te stellen kan AI-tool voor het initieel matchen van profielen – bijvoorbeeld woon-werkafstand, minimum aantal jaren ervaring en diploma’s - het werk overnemen van een recruiter. Zo kan de recruiter zich focussen op wat er echt toe doet: het matchen van de organisatie en de juiste kandidaat. Welke kansen biedt AI voor recruitment?
Uit onderzoek van LinkedIn blijkt dat in februari 2023 de ondervraagde recruiters “zeer hoopvol” of “voorzichtig optimistisch” is over de impact van AI op werving en selectie. Steeds meer recruiters maken gebruik van tools voor bepaalde taken, zoals het schrijven van vacatures en gepersonaliseerde e-mails tot het plannen van sollicitatiegesprekken. Deze taken kunnen ze makkelijk overlaten aan tools, zoals ChatGPT, omdat die snel content kunnen genereren. Dat biedt ruimte aan recruiters om zich te focussen op de meer strategische en menselijke aspecten van werving: het opbouwen van relaties tot het onderhandelen met kandidaten en het sluiten van een overeenkomst.
AI kan de meeste taken die door mensen worden uitgevoerd automatiseren. Met behulp van AI zijn recruiters snel in staat
om snel inzicht te krijgen in de kwalificaties, ervaring en de culturele fit van kandidaten. Dit zijn de belangrijkste voordelen van AI voor recruiters:
Tijd is geld in de recruitmentbranche. Met AI wordt het voor recruiters mogelijk om arbeidsintensieve en repetitieve taken te automatiseren. Recruiters kunnen bijvoorbeeld ChatGPT gebruiken voor het schrijven van vacatures of standaard e-mails om kandidaten op LinkedIn te benaderen die goed aansluiten bij een bepaalde functie. Dit zorgt ervoor dat er tijd vrijkomt waarbij men zich kan concentreren op de meer menselijke aspecten van het werk, zoals het opbouwen van relaties met kandidaten maar ook strategische dienstverlening.
Tijd is geld in de recruitmentbranche. Met AI wordt het voor recruiters mogelijk om arbeidsintensieve en repetitieve taken te automatiseren. Recruiters kunnen bijvoorbeeld ChatGPT gebruiken voor het schrijven van vacatures of standaard e-mails om kandidaten op LinkedIn te benaderen die goed aansluiten bij een bepaalde functie.
Dit zorgt ervoor dat er tijd vrijkomt waarbij men zich kan concentreren op de meer menselijke aspecten van het werk, zoals het opbouwen van relaties met kandidaten maar ook strategische dienstverlening.
Het is belangrijk om toptalent naar je organisatie toe te trekken. Door AI in te zetten kun je personalisatie naar een hoger niveau tillen, door kandidaten de juiste aanbevelingen te doen op basis van hun vaardigheden en interesses. Zo voelen kandidaten zich gewaardeerd en eerder betrokken bij de organisatie.
Uit onderzoek blijkt dat mensen bevooroordeeld zijn. Het is belangrijk om onbewuste vooroordelen te vermijden tijdens het selectieproces. AI kan zich focussen op objectieve criteria en de nadruk leggen op de competenties van kandidaten. Dit leidt tot een eerlijker en inclusief wervingsproces.
Met bijvoorbeeld voorspellende analytics kunnen recruiters toekomstige trends en schaarste op de arbeidsmarkt voorspellen. Zo kunnen bedrijven proactief reageren op veranderende behoeften en zich voorbereiden op toekomstige uitdagingen.
AI is een aanvulling op het recruitmentproces. Het kan de HR-afdeling nooit vervangen. Het is belangrijk dat recruiters op de juiste manier AI inzetten om hun taken te verlichten. Zo zijn ze in staat om volledig te focussen op de taken waar ze het beste in zijn: de juiste match vinden tussen de organisatie en de juiste kandidaat.
Hoewel we 2020 liever zo snel mogelijk vergeten, hebben we ook een aantal…
Een goede employer branding strategie is onmisbaar als bedrijf. Organisaties…
Vakanties zijn niet alleen bedoeld voor werknemers in loondienst. Ook als zzp’er…
Talent acquisition gaat over talent werven en behouden op lange termijn,…
Steeds meer traditionele banen verdwijnen door de toenemende digitalisering.…
Werkend Nederland heeft inmiddels een ijzeren discipline opgebouwd wanneer het…
Met goed opdrachtgeverschap zorg je ervoor dat de samenwerking met tijdelijk…
Breng je huidige HR-cyclus in kaart. Van het eerste sollicitatiegesprek tot het…