blog
#binden
23.01.2022
Leestijd 3 minuten

Wat is medewerkers tevredenheid en hoe verhoog je deze?

Tevreden medewerkers zorgen voor tevreden klanten. Inzetten op een hoge medewerkerstevredenheid is dan ook iets waar elke organisatie aandacht aan zou moeten besteden. In dit artikel vertellen we je meer over de definitie en de impact van tevreden medewerkers, hoe je dit monitort en welke stappen je concreet kunt zetten om de medewerkerstevredenheid binnen jouw organisatie te verhogen.

Wat is medewerkerstevredenheid?

Medewerkerstevredenheid is de mate waarin medewerkers tevreden zijn over alle aspecten van hun functie en de organisatie waarin ze werken. Voordat je aan de slag kunt met het verhogen van de medewerkerstevredenheid is het belangrijk om te weten wat het precies inhoudt en welke factoren hier invloed op hebben. Enkele factoren die de medewerkerstevredenheid beïnvloeden zijn:

●      In welke mate dragen iemands werkzaamheden bij aan de algehele prestaties van de organisatie?
●      Hoe is de relatie met collega’s en leidinggevenden?
●      Is er een goede balans tussen werk en privé?
●      Heeft een medewerker invloed op de uitvoering van het werk en wordt eigen inbreng gewaardeerd?
●      Is de mate van (financiële) waardering voor het werk voldoende?

Waarom is medewerkerstevredenheid zo belangrijk?

Medewerkerstevredenheid is in de eerste plaats belangrijk als je een leuk en toegankelijk bedrijf zijn waar mensen zich prettig voelen en graag werken.

Maar ook zakelijk gezien leveren tevreden medewerkers je heel wat op. Een goede sfeer, collegialiteit en werknemers die op hun plek zijn zorgen voor een aanzienlijke verhoging van productiviteit. Er wordt beter samengewerkt en het teamgevoel is groot.

Dit zorgt weer voor tevreden klanten die terugkomen en jouw product of diensten aanprijzen. En je bent daarnaast veel minder tijd en geld kwijt aan ongewenst personeelsverloop. Onder de streep zorgt een hoge medewerkerstevredenheid dus direct voor tijdwinst en een hogere omzet.

Onderzoek naar tevredenheid van medewerkers

Onderzoek naar tevredenheid van medewerkers helpt je om de medewerkerstevredenheid binnen jouw organisatie in kaart te brengen. Pas als je luistert naar feedback kom je te weten wat er speelt en waar verbetering mogelijk is. Een medewerkerstevredenheidsonderzoek, ook wel MTO genoemd, bestaat meestal uit een vragenlijst met stellingen. Het is een goede indicator om te meten hoe tevreden, betrokken, gemotiveerd en loyaal medewerkers zijn en welke (positieve en negatieve) gevolgen dit heeft op het gebied van efficiëntie, werksfeer en motivatie.

Medewerkerstevredenheid monitoren

De medewerkerstevredenheid monitoren is de volgende stap na het uitvoeren van een medewerkerstevredenheidsonderzoek. Het monitoren is belangrijk, omdat een MTO slechts een momentopname is. Bovendien is het één keer per jaar invullen van een ellenlange vragenlijst niet echt meer van deze tijd. Het meten van de tevredenheid van medewerkers zou een doorlopend proces moeten zijn. Alleen zo ben je in staat om echt een verandering teweeg te brengen.

Medewerkerstevredenheid monitoren doe je door een moderne HR-cyclus op te zetten. Kies voor meerdere contactmomenten in een jaar en houd altijd een vinger aan de pols. Nu veel medewerkers thuis werken (en de afstand tot de organisatie letterlijk en figuurlijk groter is geworden) is dit meer van ooit van belang.

Medewerkerstevredenheid verhogen

Als werkgever kun je aan de slag met de medewerkerstevredenheid verhogen. Als het goed is heb je al een aantal aanknopingspunten gehaald uit de feedback die je van je medewerkers hebt ontvangen. Verder zijn er nog een aantal zaken waar je direct mee aan de slag kunt om de medewerkerstevredenheid te verhogen:

Neem tevredenheid mee in de hele employee journey

Medewerkerstevredenheid begint bij het sollicitatiegesprek en eindigt nooit, ook niet na een laatste werkdag. Zorg dat zowel je onboarding als offboarding proces tot in de puntjes geregeld is en dat je in de tijd hiertussen voldoende aandacht besteedt aan employee engagement.

Zet duurzame inzetbaarheid op de agenda

Duurzame inzetbaarheid gaat over de betrokkenheid, gezondheid, het (werk)plezier, de ontwikkeling en de inzet van de werknemers over een langere periode. Door te focussen op duurzame inzetbaarheid daalt je verzuimpercentage en zullen medewerkers langer gezond, productief en met plezier voor je werken.

Geeft talent de ruimte

Stimuleer je medewerkers om zich te ontwikkelen en zet ze in waar hun capaciteit groot is en competenties benut worden. Lees onze 5 tips om de ontwikkeling van je medewerkers te stimuleren.

Benieuwd naar onze opdrachten?