blog
#vinden #doorstromen
13.11.2023
Leestijd 3 minuten

De laatste trends en ontwikkelingen in recruitment

Door de groeiende arbeidsschaarste is het belangrijk om de juiste strategie te hanteren om talenten aan te trekken en te behouden voor je organisatie. Met het oog op de toekomst zijn er vier trends waar HR-professionals rekening mee moeten houden in hun recruitmentstrategie.

1. Automatisering van recruitmentprocessen

Het recruitmentproces is een tijdrovend en arbeidsintensief proces. Dankzij kunstmatige intelligentie (AI) wordt het mogelijk om processen te optimaliseren. Onderzoek toont aan dat recruitmenttools steeds belangrijker worden voor HR-professionals: 45 procent van hen beschouwt recruitmenttools als een invloedrijk hulpmiddel voor zijn of haar werkzaamheden.


Dit begint bij het vinden van kandidaten, waar systemen automatisch social media accounts, vacaturebanken en databases doorspitten om potentieel talent te ontdekken, gevolgd door het beoordelen van cv’s. Technologie vereenvoudigt ook de andere stappen in het sollicitatieproces: van het plannen van interviews met kandidaten tot automatische updates over het sollicitatieproces.


Bovendien leidt de inzet van AI tot meer efficiëntie binnen de organisatie en een korter inhuurproces, wat resulteert in kostenbesparingen. Het grootste voordeel voor HR-professionals is dat zij nu tools zoals ChatGPT en op AI-gebaseerde chatbots kunnen inzetten voor arbeidsintensieve en repetitieve taken, zoals het schrijven van vacatureteksten of standaard e-mails. Dit stelt hen in staat om meer tijd te besteden aan de menselijke aspecten van hun werk, zoals het opbouwen van relaties met kandidaten.


2. Diversiteit en inclusie


Dat diversiteit en inclusie voordelen met zich meebrengen, is inmiddels algemeen bekend. Een diverser en inclusiever personeelsbestand bevordert diverse perspectieven en inzichten en levert tegelijkertijd economische voordelen op voor de organisatie.

Diversiteit en inclusie hebben betrekking op meer dan alleen gender en etniciteit, ook bijvoorbeeld korte en flexibele dienstverbanden spelen een rol. Generatie Z – oftewel starters op de arbeidsmarkt – heeft namelijk geen behoefte aan de traditionele 40-urige werkweek. Zij kiezen vaker voor parttime werk, detachering of gaan aan de slag als zzp’er.

Investeren in diversiteit versterkt niet alleen het werkgeversmerk, maar het vermindert ook personeelsverloop, doordat medewerkers zich comfortabel en veilig voelen. Een inclusieve werkomgeving is niet alleen moreel juist, maar biedt ook strategische voordelen.


3. Softskills

Een competente werknemer bezit niet alleen de juiste kennis, maar heeft ook goede sociale vaardigheden. Vaardigheden kunnen worden onderverdeeld in harde en zachte skills.

 Harde skills zijn relevant voor de specifieke branche of functie, bijvoorbeeld data-analyse of copywriting. Zachte skills hebben betrekking op sociale vaardigheden en zijn de afgelopen jaren alleen maar belangrijker geworden . Dit komt omdat digitalisering, automatisering en robotisering een drastische invloed hebben op de aard van het werk. Routinetaken worden geautomatiseerd waardoor het belangrijk wordt om op de juiste manier te analyseren en communiceren.

 Om adequaat op veranderingen in te spelen, is het belangrijk dat werknemers tijdig nieuwe skills aanleren en bestaande verbeteren. Hoe meer kennis en skills zij bezitten, hoe breder inzetbaar ze zijn. Daarnaast kan een organisatie ook inzetten op talentontwikkeling om de verschuiving van functies en taken door uitval van werknemers of overbelasting op te vangen. Stakeholders in de markt pleiten nu voor een skillspaspoort om werkenden, werkzoekenden en studenten

 te helpen bij hun loopbaanontwikkeling. Het is een digitaal overzicht van bestaande en gewenste skills van een werknemer, en kan HR-professionals helpen bij de werving, selectie en scholing van personeel.


4. Werk- en privébalans

Door de coronapandemie heeft er sinds 2020 wereldwijd een verschuiving plaatsgevonden in de werkcultuur die vaak wordt aangeduid als de ‘onzichtbare revolutie’. Werkgevers worden gedwongen om flexibiliteit in werk op een andere manier te benaderen. HR-professionals doen er verstandig aan vooruitstrevende HR-strategieën te hanteren, waarin een goede werk-privébalans centraal staat.

Een goede balans tussen werk en privé is niet langer een extraatje voor werknemers, maar een fundamentele norm voor alle generaties werkenden. Werkgevers dienen dit te erkennen en te integreren in hun bedrijfscultuur om welzijn en tevredenheid te waarborgen.

​​​​

Benieuwd naar onze opdrachten?