Voor steeds meer werknemers zijn duurzaamheid en groene arbeidsvoorwaarden doorslaggevend bij de keuze voor een werkgever. Uit onderzoek blijkt dat werknemers aandacht voor duurzaamheid en milieubewustzijn vaak zien als een zorgplicht van de werkgever.

 

Om de verwachtingen van werknemers tegemoet te komen, is het slim om groene waarden op te nemen in de algemene arbeidsvoorwaarden. Je draagt hiermee niet alleen bij aan het milieu, maar voldoet ook aan veranderende wet- en regelgeving en rechterlijke uitspraken, zoals de CO2-reductie Werkgebonden Personenmobiliteit.
 

Wat zijn groene arbeidsvoorwaarden?

Met het in dienst nemen van een nieuwe werknemer is het belangrijk om goede afspraken te maken over arbeidsvoorwaarden. Voor medewerkers die graag duurzame(re) keuzes maken, zijn groene arbeidsvoorwaarden interessant. Groene arbeidsvoorwaarden dragen bij aan de duurzaamheid van de organisatie, en stellen de medewerker 

 

in staat zijn waarden bij zijn werkgever uit te dragen. Wat je als werkgever kunt aanbieden, is:

 

·       Een hogere thuiswerkvergoeding: een milieuvriendelijke oplossing. Door het verstrekken van een thuiswerkvergoeding en medewerkers te helpen met de inrichting van hun thuiswerkplek, wordt het aantrekkelijk om thuis te werken.
 

·       Stimulatie van het gebruik van een fietsplan: werknemers kunnen hun CO2-uitstoot reduceren door meer te fietsen of te lopen. Het is mogelijk om via de werkkostenregeling (WKR) een elektrische fiets aan te bieden.
 

·       Een hogere reiskostenvergoeding voor het reizen met het openbaar vervoer: de treinen van NS rijden volledig op groene stroom. De kantoorlocatie moet wel goed bereikbaar zijn met het OV.
 

·       Een klimaatbudget voor woningverduurzaming: werknemers kunnen bijvoorbeeld hun woning isoleren, zonnepanelen aanleggen, dubbel glas plaatsen of duurzaam witgoed aanschaffen.

 

 

 

Hoe kan je het implementeren?

Er zijn een aantal praktische stappen die je kunt volgen om groene arbeidsvoorwaarden te implementeren:
 

Stap 1: Breng in kaart wat je medewerkers belangrijk vinden en kijk vervolgens welke groene arbeidsvoorwaarden daarbij aansluiten. Er zijn verschillende middelen om groene arbeidsvoorwaarden aan te bieden: uit het keuzebudget van de medewerkers, via de werkkostenregeling (WKR) of als lening.
 

Stap 2: Denk goed na hoe je de nieuwe arbeidsvoorwaarden wilt implementeren. Dit kan bijvoorbeeld via de cao, door de arbeidsovereenkomst te wijzigen of via een arbeidsvoorwaardenregeling. Het is wel belangrijk om er rekening mee te houden dat je arbeidsvoorwaarden niet plots eenzijdig mag wijzigen. Denk goed na over hoe je deze groene arbeidsvoorwaarden binnen de organisatie wil invoeren en met welke wet- en regelgeving je rekening moet houden.
 

Stap 3: Employer branding: communiceer extern dat de organisatie duurzaamheid belangrijk vindt en welke groene arbeidsvoorwaarden jullie aanbieden.

 

 

Wat zijn de voordelen?

Groene arbeidsvoorwaarden brengen enkele voordelen met zich mee voor jouw organisatie:
 

·       Kleinere ecologische voetafdruk: groene arbeidsvoorwaarden zijn goed voor het klimaat en het milieu. Met groene arbeidsvoorwaarden kun je de CO2-uitstoot van jouw personeel verlagen.
 

·       Positief imago: werkgevers die groene arbeidsvoorwaarden omarmen zijn aantrekkelijk op de arbeidsmarkt voor kandidaten die waarde hechten aan duurzaamheid.
 

·       Kostenbesparingen op lange termijn: door de verduurzaming van de arbeidsvoorwaarden kun je als werkgever kosten besparen. De hoogte van de reiskosten en -vergoedingen kan worden teruggebracht door minder vaak naar de werkplek te reizen of gebruik te maken van de fiets of het openbaar vervoer.
 

·       Tevreden en betrokken werknemers: steeds meer werknemers hechten waarde aan het duurzaamheidsbeleid van hun werkgever. Met groene arbeidsvoorwaarden trek je idealistische werknemers aan, die vaak langer bij de organisatie blijven.

Gerelateerde artikelen

67.png

Blog

Hoe zet je vendor management in voor je organisatie?
Leestijd 5 min.

Krapte op de arbeidsmarkt, digitalisering, en de eeuwige zoektocht naar…

acquisition versus recruitment-min.png

Blog

Dit moet je als zzp’er doen om werk te vinden tijdens de vakantieperiode
Leestijd 3 min.

Tijdens de zomermaanden neemt de stroom aan opdrachten voor veel zzp’ers af.…

75.png

Blog

Wat is strategische personeelsplanning?
Leestijd 5 min.

Strategische personeelsplanning (SPP) is een strategie die ontwikkeld wordt door…

Veranderde HR wet- en regelgeving in 2023-min.png

Blog

De verplichte AOV voor zzp’ers: laat jezelf goed informeren!
Leestijd 5 min.

De verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) komt eraan voor zzp’ers.…

Veranderde HR wet- en regelgeving in 2023-min.png

Blog

Veranderde HR wet- en regelgeving in 2023
Leestijd 5 min.

De arbeidsmarktwetgeving is voortdurend aan verandering onderhevig. Ook in 2023…

65.png

Blog

Wat is reversed billing?
Leestijd 5 min.

Bedrijven die met flexkrachten of zzp’ers werken weten niet altijd of hun…

acquisition versus recruitment-min.png

Blog

Talent acquisition versus recruitment: wat past bij jouw organisatie?
Leestijd 5 min.

Talent acquisition gaat over talent werven en behouden op lange termijn,…

58.png

Blog

Hoe kunnen organisaties meer vrouwen naar de IT-sector trekken?
Leestijd 5 min.

Het heersende mediabeeld dat de IT-sector een mannenwereld is, klopt niet meer.…