Wat is employer branding?

 

Employer branding is het creëren van een authentieke en onderscheidende voorkeurspositie om de juiste medewerkers aan te trekken én te behouden. Oftewel: het bedrijf onderscheiden van de rest en ervoor zorgen dat jouw bedrijf aantrekkelijker wordt gevonden dan andere bedrijven. Die aantrekkelijke werkplek, jouw aantrekkelijke employer brand, is niet alleen bedoeld voor het imago van het bedrijf of het werven van nieuwe medewerkers, maar net zo goed voor de huidige medewerkers.

Employer branding toepassen met recruitment

 

Employer branding gaat dus om het behouden én vinden van de juiste talenten. We focussen in dít artikel even op dat laatste: het vinden van de juiste talenten met behulp van employer branding. En dat is altijd belangrijk, zelfs wanneer het personeelsaanbod groot is. Je wil immers alleen de allerbeste kandidaten, en die zijn nou eenmaal schaars. Om tot de juiste employer branding strategie te komen is het handig om rekening te houden met de volgende zes tips:

 

Tip 1: Be cool

 

Roepen dat je bedrijf fantastisch, jong of vernieuwend is, terwijl dat niet overeenkomt met de praktijk heeft geen zin. Zo’n imago krijg je vooral door het te zijn en niet per se door het alsmaar te roepen. Oftewel: don’t act cool, be cool. Het is trouwens geen vereiste om als bedrijf cool of hip te zijn. Blijf trouw aan je bedrijfswaarden: wees bewust van het daadwerkelijke imago en schroef die zo nodig bij.

 

Tip 2: Weet wat je onderscheidt

 

Wat onderscheidt jouw bedrijf van andere bedrijven of organisaties in dezelfde sector? Vraag dit na bij je werknemers. Wanneer je weet waar jouw ideale werknemer veel waarde aan hecht, is het makkelijker om de juiste pluspunten uit te lichten in je employer branding. Goede arbeidsvoorwaarden en een hoog salaris zijn natuurlijk altijd belangrijk, maar vergeet de secundaire pluspunten niet. Van gratis lunch tot goede koffie en van epische wintersportvakanties tot relatiekortingen. Allemaal zaken die jouw bedrijf nét wat aantrekkelijker maken.

 

Tip 3: Weet wat je zoekt

 

Bedenk van tevoren goed wat jouw missie is op het gebied van recruitment: wie heb je nodig en voor welk doel? Schets de ideale kandidaat voor een betreffende functie, voor het bedrijf of voor een bepaald team én laat vooral weten hoe deze ideale kandidaat eruitziet qua skills en eigenschappen. Op die manier voelen alleen de juiste personen zich aangesproken en ben je al een stap verder in de selectie.

Tip 4: Actief zijn op social media

 

Social media is een belangrijke spil in het web van employer branding. Dit is niet alleen het sociale visitekaartje van het bedrijf, maar biedt mensen van buitenaf ook de mogelijkheid om een kijkje in de keuken van jouw bedrijf te nemen. Komt de prettige werksfeer, de goede koffie of het te gekke interieur duidelijk naar voren? Dan wordt jouw bedrijf ook aantrekkelijker voor potentiële kandidaten. Welk sociaal medium je inzet ligt overigens geheel aan de doelgroep van de klant én je potentiële nieuwe talenten, en niet per se aan jouw voorkeur.

 

Tip 5: Eenduidige boodschap

 

Zorg dat de boodschap die je uitdraagt eenduidig is met de boodschap die bekend is onder de huidige werknemers. Beloof je nieuwe talenten mooie praatjes, terwijl de huidige werknemers zich daar niet in kunnen vinden? Dan krijg je scheve gezichten.

 

Tip 6: Zorg voor een passende werving

 

Tot slot is het belangrijk dat je aandacht besteedt aan de manier van werven. Hoe je dit doet is afhankelijk van het doel, de wensen en het budget. Zo kun je kiezen voor een samenwerking met een recruitmentbureau, referral recruitment, het creëren of uitbreiden van een eigen recruitmentafdeling of het produceren van een mooie wervingscampagne op tv, YouTube, radio of printmedia. Het is belangrijk om te recruiten op het medium waar jouw ideale kandidaat zich bevindt.

Gerelateerde artikelen

84.png

Blog

3 tips voor het stimuleren van de werkethiek van medewerkers
Leestijd 5 min.

Medewerkers kijken op verschillende manieren tegen werk aan. De een is…

8.png

Blog Interview

Talentontwikkeling: Effectiever werken vanuit talenten en rollen
Leestijd 5 min.

Organisaties zijn naarstig op zoek naar talent. De spoeling op de arbeidsmarkt…

25.png

Blog

Het nieuwe beoordelen: moderniseren van de HR-cyclus
Leestijd 5 min.

Het nieuwe beoordelen, wat is dat precies? De HR-cyclus is niet voor niets…

41.png

Blog

Veranderde HR wet- en regelgeving in 2022
Leestijd 5 min.

Het kabinet-Rutte IV is net beëdigd. Vanwege de lange formatieperiode werden…

DBA.png

Blog

WVBAR: wat houdt het in?
Leestijd 5 min.

Met de invoering van de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelatie (DBA) zijn…

49.png

Blog

De voordelen van een vierdaagse werkweek: een betere werk- en leefbalans voor werknemers?
Leestijd 5 min.

In plaats van vijf dagen werken, maar vier dagen werken? Het is een scenario…

Nieuwe regels voor zzp'ers.png

Blog

Een leven lang ontwikkelen: de voorwaarden van een levenlanglerenkrediet
Leestijd 5 min.

Je bent nooit uitgeleerd. Het biedt zowel persoonlijke als professionele…

Veranderde HR wet- en regelgeving in 2023-min.png

Blog

Veranderde HR wet- en regelgeving in 2023
Leestijd 5 min.

De arbeidsmarktwetgeving is voortdurend aan verandering onderhevig. Ook in 2023…