blog
#binden
22.01.2024
Leestijd 3 minuten

Is het aanbieden van meer loon de oplossing om duurzame inzetbaarheid van medewerkers te verhogen?

De arbeidsmarkt is voortdurend aan verandering onderhevig: van vergrijzing, krapte tot toenemende flexibilisering. Om als bedrijf toekomstbestendig en wendbaar te blijven, is het belangrijk om het juiste personeel in huis te hebben. Een hoger salaris kan een positieve invloed hebben op het moraal. Moeten werkgevers meer loon aanbieden om nieuwe én interim medewerkers te binden in een krappe arbeidsmarkt?

Het is geen verrassend nieuws: werkgevers hebben op de huidige arbeidsmarkt moeite om werknemers aan zich te binden. De aanhoudende hoge inflatie draagt eraan bij dat steeds meer mensen op zoek gaan naar een nieuwe baan.

Een hoger loon is een belangrijke drijfveer. Onderzoek van wervingsbureau Robert Half toont aan dat Nederlandse werkgevers er alles aan doen om hun huidige werknemers te behouden en nieuw talent aan te trekken. In 2024 voert driekwart van de werkgevers salarisverhogingen door. Ongeveer een derde doet dit via een vast percentage en andere werkgevers kiezen ervoor om de inflatie te compenseren.

Ook verhogen meerdere werkgevers hun secundaire arbeidsvoorwaarden, zodat medewerkers kunnen thuiswerken of van een fietsplan gebruik kunnen maken, om van hun bedrijf een aantrekkelijke werkplek te maken.

 Hoe kun je werknemers aan de organisatie binden?

Er zijn verschillende manieren om nieuwe en interim medewerkers aan de organisatie te binden. Met de onderstaande drie aandachtspunten kun jij meteen aan de slag:

1. Bied een hoger loon of tarief aan

Een hoger loon is voor veel werknemers belangrijk. Neem de interne structuur in de organisatie onder de loep. Maakt de organisatie gebruik van een intern salarishuis? Kijk goed naar welke vaardigheden de medewerker met zich meebrengt of hoe hij of zij zich binnen de organisatie kan doorontwikkelen. Zo kun je de werknemer inschalen binnen de juiste schaal.

Denk goed na over hoeveel salaris je op de lange termijn wilt aanbieden. Het loon moet op redelijke wijze vergelijkbaar zijn met andere collega’s en werkgevers in de branche. Daarnaast is een te grote discrepantie in loon oneerlijk.

Werk je vaak met interim medewerkers of zzp’ers? Kijk dan naar de actuele situatie op de markt. Een incidentele beloning of immateriële zaken aanbieden is ook een oplossing om tegemoet te komen aan de wensen van nieuwe en interim medewerkers of zzp’ers.

2. Benadruk goede secundaire arbeidsvoorwaarden

Hoewel veel werknemers graag loonsverhoging zien, staan zij ook positief tegenover goede secundaire arbeidsvoorwaarden. Er zijn verschillende manieren om het leven van medewerkers makkelijker te maken. De een heeft behoefte aan kinderopvang of een persoonlijk fietsplan, terwijl een ander meer waarde hecht aan extra vrije dagen. Door in te zetten op secundaire arbeidsvoorwaarden torn je niet aan het salarishuis, maar kun je de medewerker incidenteel tegemoetkomen.
 

3. Versterk je werkgeversimago

Werknemers willen voor een organisatie werken waar ze kunnen doorgroeien, zowel op persoonlijk als professioneel vlak. Als werkgever moet je aandacht besteden aan de

 individuele wensen voor ontwikkeling van medewerkers. Bied werknemers meer budget aan voor training en opleiding. Zo werken ze aan hun kennis en vaardigheden. Op de lange termijn kan dit gunstig zijn voor de organisatie.

Naast ontwikkeling is het ook belangrijk dat er ruimte is voor medewerkers om hun werk zelf in te vullen of thuis te werken.

Kortom, het is als werkgever belangrijk om vinger aan de pols te houden. Blijf alert op de behoeften van je medewerkers, pas waar nodig strategieën aan en creëer een werkcultuur en omgeving waarin talent gedijt.