Wat is een vitaliteitsprogramma?

 

Een vitaliteitsprogramma of vitaliteitsbeleid wordt door bedrijven opgezet om concrete doelen op het gebied van duurzame inzetbaarheid vorm te geven. De streefpunten in een vitaliteitsprogramma kunnen per organisatie verschillen, maar zijn in ieder geval gericht op het creëren van een veilige en gezonde werkomgeving en het verhogen van de vitaliteit (levenskracht) van werknemers. Specifieke doelen die gesteld kunnen worden zijn bijvoorbeeld het verhogen van de retentie, employability en/of weerbaarheid van werknemers.

 

De streefpunten in een vitaliteitsprogramma zijn in ieder geval gericht op het creëren van een veilige en gezonde werkomgeving en het verhogen van de vitaliteit (levenskracht) van werknemers.

Waarom is een vitaliteitsprogramma voor werknemers belangrijk?

 

Het opzetten van een concreet vitaliteitsbeleid is van wezenlijk belang voor elk bedrijf. Het biedt een duidelijke stip op de horizon, het motiveert jou als werkgever om écht aan de slag te gaan met duurzame inzetbaarheid en het biedt de houvast die nodig is om gezamenlijk te werken aan de gestelde doelen.

 

Een verhoging van de vitaliteit heeft impact op het hele functioneren van een organisatie. Een vitale werknemer die zich betrokken voelt bij jouw organisatie zal een stuk beter presteren, is minder ziek en meer in balans. Een werkvloer vol gemotiveerde medewerkers zorgt bovendien voor een prettige werksfeer en uiteindelijk voor een rendabele en toekomstbestendige organisatie!

 

In essentie is een vitaliteitsprogramma gericht op duurzame inzetbaarheid en vitaliteit van werknemers op professioneel vlak. Maar tot op zekere hoogte moet je als werkgever in je vitaliteitsbeleid ook rekening houden met privé-omstandigheden en wensen van medewerkers. Door voor een holistische aanpak te kiezen zorg je uiteindelijk dat er langer gezond, productief én met plezier gewerkt kan worden.

Plan van aanpak vitaliteitsbeleid: 5 stappen

 

Benieuwd naar het plan van aanpak voor een vitaliteitsbeleid? Een vitaliteitsprogramma staat niet in een dag en is ook niet in beton gegoten. Het begint in ieder geval met een strategisch plan van aanpak. Breng in kaart welke interne en externe factoren van belang zijn voor jouw organisatie (bijvoorbeeld vergrijzing, ziekteverzuim, prestatievermogen etc.) en in welke mate deze factoren impact kunnen hebben op je bedrijfsdoelstellingen. Op basis hiervan weet je precies waar je focuspunten liggen. Wij geven je 5 stappen voor een goed plan van aanpak voor een praktisch vitaliteitsbeleid:

 

1. Betrek het directieteam in het proces

Alleen als iedereen, dus ook de directie, zich bewust is van het belang van een goed vitaliteitsbeleid zal dit niet alleen een beleid blijven, maar ook uitgevoerd worden.

 

2. Creëer draagvlak bij werknemers

Vraag hen om input, communiceer regelmatig en maak het vitaliteitsprogramma interactief.

 

3. Zet de hulp in van een professionele vitaliteitspartner

Iemand die gespecialiseerd is in duurzame inzetbaarheid en vitaliteit kan van grote waarde zijn: waarom het wiel opnieuw uitvinden als iemand dit al voor je heeft gedaan?

 

4. Zet strategische doelen om in praktisch uitvoerbare acties

En zorg dat je hier regelmatig en doelgericht aan werkt.

 

5. Stel waar mogelijk een (interim) ‘Chief Vitality Officer’ aan

Deze kan het hele proces bewaken en vitaliteit op de agenda te houden in de hele organisatie.

Gerelateerde artikelen

22.png

Blog

5 tips om de ontwikkeling van je medewerker te stimuleren
Leestijd 5 min.

Alles is veranderlijk en in beweging: zo ook de werkgever, de werknemer én de…

84.png

Blog

3 tips voor het stimuleren van de werkethiek van medewerkers
Leestijd 5 min.

Medewerkers kijken op verschillende manieren tegen werk aan. De een is…

63.png

Blog

Hebben werknemers recht op onbereikbaarheid buiten werktijd?
Leestijd 5 min.

Onder werktijd een uurtje sporten? Buiten de deur lunchen of je kinderen van…

8 tips effectieve referral-recruitment-min.png

Blog

Wat zijn de meest aangeboden interim-opdrachten?
Leestijd 5 min.

Benieuwd naar de meest aangeboden interim-opdrachten in Nederland? Leer welke…

12.png

Blog

Wat is employer branding en hoe zet je het in voor het vinden van talent?
Leestijd 5 min.

Employer branding betekent het creëren van voorkeurspositie in de mindset van…

76.png

Blog

De belangrijkste punten uit de Wet Transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden
Leestijd 5 min.

Het arbeidscontract is in de afgelopen decennia nauwelijks veranderd. Het…

91.png

Blog

Hoe zet je een strategische personeelsplanning op?
Leestijd 5 min.

In een steeds veranderende wereld is het belangrijk om na te denken over wie je…

interim-opdrachten.png

Blog

Is een interimopdracht de volgende stap in jouw carrière? 5 redenen om deze stap samen met Circle8 te nemen
Leestijd 3 min.

De juiste keuzes maken is belangrijk om je carrière vorm te geven. Lees verder…