Wat is het nieuwe beoordelen?
Het nieuwe beoordelen is een handig alternatief voor het welbekende beoordelings- en functioneringsgesprek. Ruim vijftien jaar geleden ontstond deze HR-cyclus die tot op het heden nog steeds gehanteerd wordt. Deze gesprekscyclus bestaat uit een planningsgesprek, het voortgangsgesprek en het beoordelingsgesprek. Het leek voor veel werkgevers een handige manier om de persoonlijke bijdrage van medewerkers in kaart te brengen. Alleen is er geen eenduidig antwoord of het beoordelingsgesprek de medewerkers wel voldoende motiveert of leidt tot betere prestaties. Immers: deze beoordelingssystemen hanteren dezelfde waarden, zonder oog te hebben voor de verschillende kwaliteiten van medewerkers. Dergelijke gesprekken werken demotiverend. Om het beste uit hun medewerkers te halen, kiezen steeds meer bedrijven voor het nieuwe beoordelen, waarbij de focus op talent en ontwikkeling ligt in plaats van op verplichte doelen en beoordelen.
Continue gesprekscyclus
Organisaties die een positieve impuls willen geven aan het beoordelingsgesprek kiezen voor het nieuwe beoordelen. Met een continue gesprekscyclus zorg je ervoor dat medewerkers het beste uit zichzelf halen en tegelijkertijd dat ze doorlopend feedback krijgen op hun functioneren. Dat is een uitdaging – en niet alleen voor de HR-afdeling. Het is belangrijk dat er feedback is van de leidinggevende, maar ook input van collega’s die dagelijks met de medewerker in teamverband samenwerken.
Bedrijfseconoom Jacco van den Berg stelt dat de wijze waarop de beoordelingscyclus tot stand komt moet veranderen. Van den Berg doelt op resultaatafspraken en het aansturen van medewerkers op hun gedrag. Het is belangrijk om de dialoog aan te gaan op het niveau van de medewerkers, zolang het in lijn ligt met de missie, visie en waarden van de organisatie. Aan de hand van het nieuwe beoordelen kun je als organisatie structureel feedback geven. Zorg ervoor dat je het beoordelen wel een minder prominente betekenis of rol geeft. De prestaties en ontwikkelingen organiseer je in een gesprekscyclus met feedback, zodat de medewerkers doorlopend feedback krijgen op hun functioneren. Zo haal je het beste in je medewerkers naar boven!
Hoe geef je het nieuwe beoordelen vorm in je organisatie?
Laat de medewerker eigenaarschap pakken
Iedere medewerker binnen de organisatie is verantwoordelijk voor zijn of haar prestaties of professionele ontwikkeling. Maak binnen het planningsgesprek afspraken over de bijdrage die zij leveren aan de organisatie.
Monitor de gemaakte afspraken en ontwikkeling
Hou bij of de medewerker zijn of haar (prestatie)afspraken behaalt. Dit kan jaarlijks tijdens het voortgangsgesprek en evaluatiegesprek. De professionele ontwikkeling houdt de medewerker bij op de feedback die hij of zij ontvangt.
Beoordelingsgesprek en doorlopende feedback
Het gesprek is een moment waar het beoordelen en het belonen van een medewerker bij elkaar komen. Overigens hoeft dit geen formeel beoordelingsgesprek te zijn. Zorg er daarnaast voor dat iedereen binnen de organisatie op de juiste manier feedback kan geven en ontvangen.