blog
#groeien
06.11.2021
Leestijd 3 minuten

Het nieuwe beoordelen: moderniseren van de HR-cyclus

Het nieuwe beoordelen, wat is dat precies? De HR-cyclus is niet voor niets uitgevonden: het is een manier om op de hoogte te blijven van het presteren van je werknemers en bij te sturen waar nodig. Maar deze cyclus werd zowel door werkgevers als werknemers de laatste jaren meer als een doorn in het oog beschouwd dan als een zinvol HR-instrument. Tijd dus voor een update! Het nieuwe beoordelen zou onderdeel moeten zijn van elke moderne HR-afdeling in Nederland. Maar wat is het precies en hoe geef je dit vorm?

Wat is het nieuwe beoordelen?

Het nieuwe beoordelen is beoordelen waarbij de focus op talent en ontwikkeling ligt. De traditionele jaarlijkse HR-cyclus bestaat doorgaans uit drie gesprekken: het planningsgesprek, functioneringsgesprek en beoordelingsgesprek. Tijdens deze gesprekken worden doelen bepaald en gemonitord. Aan het eind van het jaar beoordeel je de werknemer op de gestelde doelen.

Ouderwets en veel te taak- en prestatiegericht, vinden wij. Maar wij niet alleen. De conclusies uit een zevenjarig onderzoek van Kilian Wawoe (docent Human Resources Management aan de Vrije Universiteit in Amsterdam) waren in 2018 al eenduidig: de standaard jaarlijkse evaluatie van werknemers door managers is demotiverend en heeft geen enkel positief effect op de prestatie.

Steeds meer bedrijven hebben dit door en stappen over naar het nieuwe beoordelen, waarbij de focus op talent en ontwikkeling ligt in plaats van op verplichte doelen en ‘veroordeling’, zoals sommigen deze vorm van beoordelen geneigd zijn te noemen.

Van werkgever naar coach

De leidinggevende krijgt in de moderne HR-organisatie veel meer de rol van coach die tussen zijn werknemers staat in plaats van erboven. Er wordt rekening gehouden met de ambities en behoeftes van medewerkers. Continue coaching op de werkvloer en het geven van doelgerichte en motiverende feedback vervangen de drie jaarlijks terugkerende verplichte ‘praatjes’.

Door te kiezen voor persoonlijke beoordeling op maat investeer je niet alleen in de toekomst van je medewerkers, maar ook in die van je hele organisatie. Werknemers zullen door het nieuwe beoordelen veel meer vrijheid en autonomie ervaren in hun werk. Ze voelen zich gehoord in hun ambities waardoor de kans dat ze elders gaan solliciteren een stuk kleiner wordt. Door te investeren in je werknemers houd je ze binnenboord en motiveer je ze tot steeds betere prestaties. En precies dat maakt deze investering absoluut de moeite waard!

Een moderne HR-cyclus ontwerpen

Een moderne HR-cyclus ontwerpen met het nieuwe beoordelen, hoe pak je dat aan? Ben je er net als wij van overtuigd dat een modern HR de toekomst heeft? Dan is de tijd gekomen om te stoppen met het jaarlijkse ritueel van functionerings- en beoordelingsgesprekken. De volgende stappen helpen je bij het ontwerpen van een moderne HR-cyclus:

  • Onderzoek de knelpunten in je huidige HR-cyclus

Door in te zoomen op hoe het nu gaat en een organisatieanalyse te (laten) maken krijg je inzicht in waar het knelt, welke oorzaken dit heeft en wat er veranderd moet worden om succesvol te worden in performance management.

  • Vraag om feedback

Een shift naar een nieuw en verbeterd HR-cyclus model begint natuurlijk met input van de mensen waar het om gaat: jouw werknemers. Stel een vragenlijst op en vraag om feedback: zo kom je het snelst te weten welke veranderingen belangrijk en zinvol zijn. 

  • Stel een persoonlijk actieplan op

Op basis van de gemaakte organisatieanalyse en de feedback van medewerkers kan een concreet plan van aanpak opgesteld worden om tot een betere HR-cyclus voor jouw organisatie te komen.

  • Focus op de employee journey 

Het nieuwe beoordelen gaat over een continue positieve medewerkersbeleving en de weg die medewerkers afleggen in een organisatie. Hoe hoger deze positieve experience, hoe hoger de arbeidsproductiviteit en loyaliteit van je medewerkers. En dat is het uiteindelijke doel: een optimale employee journey! Meer berichten

Benieuwd naar onze opdrachten?