blog
#binden
31.10.2022
Leestijd 4 minuten

Hoe kunnen medewerkers op afstand het beste samenwerken?

Werken op afstand is een blijvertje. Steeds meer werkgevers ontkomen er niet aan om hun medewerkers flexibele werkopties aan te bieden. Hoewel werken op afstand zowel op individueel niveau als op organisatieniveau voordelen met zich meebrengt, blijft het belangrijk om de banden tussen de verschillende eilandjes binnen de organisatie met elkaar te verbinden. Hoe kunnen medewerkers nu het beste op afstand samenwerken? En wat is een Employee Experience Platform (EXP)? Dat lees je in dit blog.

Samenwerken op afstand

Werken op afstand is een blijvertje. Steeds meer werkgevers ontkomen er niet aan om hun medewerkers flexibele werkopties aan te bieden. Hoewel werken op afstand zowel op individueel niveau als op organisatieniveau voordelen met zich meebrengt, blijft het belangrijk om de banden tussen de verschillende eilandjes binnen de organisatie met elkaar te verbinden. Hoe kunnen medewerkers nu het beste op afstand samenwerken? En wat is een Employee Experience Platform (EXP)? Dat lees je in dit blog.

Van flexibele werkuren, niet-vergaderdagen tot een vierdaagse hybride werkweek. Ons denken over werken op afstand is sinds de coronapandemie veranderd. Sinds 2020 werken steeds meer bedrijven deels of zelfs volledig op afstand. Uit onderzoek van GitLab, een centraal applicatieplatform voor softwareontwikkeling, blijkt dat werken op afstand leidt tot een hogere productiviteit, maar ook minder bureaucratie en kantoorpolitiek.


De voordelen van werken op afstand

De voordelen van werken op afstand zijn zichtbaar op individueel en organisatieniveau. De belangrijkste voordelen voor medewerkers liggen voor de hand: flexibiliteit en vrijheid in hoe ze hun tijd kunnen indelen. Werken op afstand zorgt namelijk voor meer werktijd, omdat veel medewerkers niet meer tijd én energie kwijt zijn in het heen en weer reizen tussen woon- en werkplaats. Ook zijn veel medewerkers flexibel in waar ze werken, wat zorgt voor meer werkplezier. Voor werkgevers leidt werken op afstand vaak tot kostenbesparing. De kosten voor bijvoorbeeld woon-werkverkeer en de kantoorlunches vallen weg. En werken op afstand draagt bij aan employer branding: het is aantrekkelijk voor potentiële medewerkers om te werken voor een organisatie die autonomie en vrijheid biedt.


De nadelen van werken op afstand

Hoewel werken op afstand voor zowel werkgever als werknemer veel oplevert, kleven er ook nadelen aan. Uit onderzoek van Buffer blijkt dat eenzaamheid vaker naar voren komt. Immers: op kantoor is het makkelijker om contact te leggen, vriendschappen te ontwikkelen en samen te werken. Als je op afstand werkt, gaat dit iets moeilijker. Om eenzaamheid tegen te gaan kunnen medewerkers er bijvoorbeeld voor kiezen om te werken vanuit coworking ruimten of cafés.


Samenwerken via Employee Experience Platforms

Het is belangrijk dat medewerkers een proactieve houding aannemen wanneer ze op afstand werken. Tools zoals Teams, Google Meet, Slack, Microsoft 365 of Zoom maakt het voor velen al gemakkelijker om op afstand samen te werken, en op de hoogte te blijven van wat er elders in de organisatie speelt. Daarnaast zijn er verschillende Employee Experience Platforms (EXP’s) die medewerkers en teams helpen wanneer ze op afstand werken.

Een EXP verbetert de interactie tussen medewerkers en de verschillende digitale applicaties die intern gebruikt worden om te communiceren. Het is in de kern een gepersonaliseerde, digitale werkplek waarbij iedere medewerker alle tools voorhanden heeft om het werk te doen vanaf één plek. Een EXP dicht de kloof tussen de thuiswerkers en degenen die op kantoor werken. EXP’s zoals bijvoorbeeld Microsoft Viva zijn makkelijk integreerbaar met andere tools, zoals Microsoft Teams. Daarnaast zijn de belangrijkste elementen van een EXP de leermogelijkheden voor medewerkers, maar ook het snel en eenvoudig delen van kennis en interne communicatie.

Wat zijn de voordelen van een Employee Experience Platform (EXP)?

Een EXP biedt de volgende voordelen voor je organisatie:

Centrale communicatie

Het is belangrijk om medewerkers te informeren en betrokken te houden, zodat zij zich verbonden voelen met hun werk en de organisatie. Zonder één centrale bron raakt belangrijk bedrijfsnieuws en andere updates bedolven onder een berg informatie.

Verbondenheid

Onderzoek van Microsoft geeft aan dat ruim 60 procent van de medewerkers zich minder verbonden voelt met hun team wanneer ze op afstand werken. Met een EXP is het makkelijker voor mensen met elkaar in contact te komen. Ook zijn er bijvoorbeeld uitgebreide werknemersprofielen voor handen om elkaar beter te leren kennen.

Snel toegang tot de juiste informatie

De meeste EXP’s beschikken over een krachtige zoekfunctie, waardoor medewerkers vrij snel documenten of andere waardevolle gegevens binnen het platform kunnen opzoeken en vinden.

Benieuwd naar onze opdrachten?