Uit onderzoek blijkt dat psychische klachten bij 1 op de 5 werkenden voorkomt, waarbij ruim 17 procent van de werknemers burn-out klachten ervaart. Een medewerker kan weliswaar fysiek aanwezig zijn op het werk, maar mentaal ergens anders zijn.

 

Gedurende de dag is het normaal dat de concentratie verslapt, bijvoorbeeld tijdens een koffiepauze, een gesprek met een collega of na het afronden van een inspannende taak.  Echter, wanneer iemand meer dan 20 procent mentaal afwezig is, kan dit problematisch worden.

1.    Herken de signalen

Het is als werkgever belangrijk om de vinger aan de pols te houden en op de hoogte te zijn van het welbevinden van je medewerkers. Let op tekenen van frustratie over werkzaamheden, zichtbare ontevredenheid binnen het team en merkbare prestatievermindering. Dit zijn enkele belangrijke signalen die kunnen duiden of een medewerker niet goed op zijn plek zit.  

 

 

 

2.    Knoop het gesprek aan

Als een medewerker zich niet goed voelt, heeft dit vaak invloed op het hele team. Daarom is het belangrijk om ruimte vrij te maken voor een gesprek, zowel individueel of samen met het team, om te achterhalen waar de medewerker tegenaan loopt. Door begrip te tonen en de mogelijkheid te bieden om te praten, bied je al steun aan je medewerker.

3.    Stimuleer de medewerker

Het is als werkgever niet altijd nodig om direct actie te ondernemen. Bied in plaats daarvan ondersteuning aan de medeweker, zodat deze zelf op zoek kan gaan naar oplossingen. Geef hem of haar de ruimte en begeleid in het vinden van mogelijke oplossingen.  

 

4.    Zoek samen naar werkaanpassingen

Het is slim om in overleg met de medewerker te bekijken welke stappen hij of zij kan nemen. Bespreek welke taken de medewerker kan uitvoeren en wat daarvoor nodig is. Richt je in eerste instantie op korte termijn oplossingen, stel heldere werkafspraken op en evalueer deze regelmatig.
 

5.    Schakel hulp in bij dreigend verzuim

Als de situatie niet verbetert, is het belangrijk om op tijd hulp in te schakelen. Houd gedurende het proces contact met de medewerker. Kies bijvoorbeeld voor wekelijks gesprekken om te peilen hoe hij of zij zich voelt. Mocht de situatie na verloop van tijd niet veranderen, aarzel dan niet om de hulp in te roepen van een Arbo-professional.

​​​​

Gerelateerde artikelen

31.png

Blog

Een duurzaam personeelsbeleid: dit heb je nodig!
Leestijd 5 min.

Een duurzaam personeelsbeleid is belangrijk. Op personeel moet je zuinig zijn.…

beeld20230329_Tips.jpeg

Blog

Inzet zzp’er: waar moet je als opdrachtgever op letten?
Leestijd 5 min.

Ben je van plan om een zzp’er in te huren? Als opdrachtgever moet je goede…

13.png

Blog Interview

Innovatie HRM: hoe stimuleer je dat binnen een organisatie?
Leestijd 7 min.

Innovatie HRM: het is misschien niet de meest voordehandliggende woordgroep,…

18.png

Blog

De talentcoach: dé ondersteuning bij het ontwikkelen van talent
Leestijd 5 min.

Een organisatie staat of valt met de juiste werknemers. Werkgevers besteden…

94.png

Blog

8 tips voor effectieve referral recruitment
Leestijd 5 min.

De zoektocht naar nieuwe medewerkers kost vaak veel tijd en moeite. Om middelen…

50.png

Blog

Het tekort aan IT-professionals: mogelijke oplossingen
Leestijd 5 min.

Digitalisering drukt een stempel op de maatschappij. Burgers, bedrijven en…

49.png

Blog

De voordelen van een vierdaagse werkweek: een betere werk- en leefbalans voor werknemers?
Leestijd 5 min.

In plaats van vijf dagen werken, maar vier dagen werken? Het is een scenario…

Veranderde HR wet- en regelgeving in 2023-min.png

Blog

Veranderde HR wet- en regelgeving in 2023
Leestijd 5 min.

De arbeidsmarktwetgeving is voortdurend aan verandering onderhevig. Ook in 2023…