blog
#vinden #binden
25.07.2023
Leestijd 3 minuten

De 10 beste vragen om erachter te komen hoe de werkcultuur is bij een opdrachtgever

Bestaat de perfecte opdrachtgever? Nee, die bestaat niet. Toch is het als zzp’er of interim professional belangrijk om je op je gemak te voelen bij je opdrachtgever. Het doorgronden van de werkcultuur speelt hierbij een belangrijke rol, zodat je weet dat die nieuwe werkplek echt bij je past. Maar hoe doe je dat? In dit artikel geven we je een aantal praktische tips die je meteen toe kunt passen.

Elk bedrijf heeft een unieke organisatiecultuur. Een prettige werkcultuur draagt bij aan je professionele groei, maar ook aan tevredenheid bij het uitvoeren van werkzaamheden. Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die het gevoel hebben dat hun eigen normen en waarden (ofwel: purpose) niet overeenkomen met die van het bedrijf, sneller vertrekken.

Maar hoe kom je erachter wat de juiste werkcultuur is bij een opdrachtgever? Wij hebben een aantal vragen opgesteld waarmee jij meer inzicht krijgt in de werkcultuur bij een potentiële opdrachtgever. 

Eerste stappen

Met een goede voorbereiding sta je sterker. Je kunt dit doen door vooraf online onderzoek te verrichten. Bestudeer de bedrijfspagina zorgvuldig en bekijk de sociale kanalen om te achterhalen welke boodschap het bedrijf en de medewerkers uitdragen.

Ben je je bewust van je eigen voorkeuren? Wanneer je niet gewend bent om te reizen naar je werk, en je moet plots drie keer per week meer dan 2 uur met het openbaar vervoer reizen, dan vraagt dit veel van je. Geef je de voorkeur aan een platte organisatie of ben je een voorstander van hiërarchie? Neem je deel aan de vrijdagmiddagborrel of ga je na afronding van je taken meteen naar huis?

Er zijn geen goede of foute antwoorden. Alleen wanneer je weet hoe je ideale werkomgeving eruitziet, dan kun je sneller inzien of de cultuur van een bedrijf bij je past. Bedenk vervolgens een aantal vragen die je tijdens het kennismakingsgesprek kunt stellen. Dit biedt je niet alleen inzicht, maar toont ook je interesse in de opdracht en het bedrijf.

 

Hieronder 10 concrete tips:

De juiste vragen

Heb je binnenkort een kennismakingsgesprek? Met de volgende vragen heb je een steuntje in de rug om te achterhalen of de bedrijfscultuur bij jou past.

  1. Hoe wordt feedback gegeven en ontvangen binnen het bedrijf?
    Deze vraag geeft je inzicht in de communicatiestijl en openheid binnen de organisatie en tussen de medewerkers.
     

  2. Hoe worden successen en prestaties erkend en beloond?
    Zo kom je erachter of je inspanningen tijdens de opdracht gewaardeerd en erkend worden.
     

  3. Welke mogelijkheden zijn er voor professionele ontwikkeling en groei?​​​​​​​
    ​​​​​​​​​​​​​​Als het om een langdurige opdracht gaat, is het belangrijk om te weten of er ruimte is voor jouw persoonlijke en professionele groei. Ook kun je vragen wat de verwachtingen zijn.
     

  4. Hoe wordt de werk-privébalans gestimuleerd?​​​​​​​
    Een goede balans tussen werk en privéleven draagt bij aan jouw welzijn.
     

  5. Hoe wordt er omgegaan met creativiteit en innovatie?​​​​​​​
    Door deze vraag te stellen ontdek je of jouw ideeën en initiatieven gestimuleerd worden tijdens het uitvoeren van de werkzaamheden.
     

  6. Wat is de managementstijl binnen het bedrijf?​​​​​​​
    Het is belangrijk om te weten hoe jouw directe leidinggevende leiding geeft en je kan ondersteunen in het werkproces.
     

  7. Hoe wordt er samengewerkt tussen verschillende teams en afdelingen?​​​​​​​
    Een goede samenwerking is de drijvende kracht achter het succes van elk bedrijf.
     

  8. Wat is de bedrijfscultuur en hoe wordt deze in stand gehouden?​​​​​​​
    Het lijkt een voor de hand liggende vraag, maar toch kan je veel leren door deze vraag te stellen. Je wilt immers de (gedrags)normen en waarden van het bedrijf begrijpen. Als het antwoord ontwijkend of vaag is, dan kan dit wijzen op een onduidelijk beleid.
     

  9. Zijn er mogelijkheden voor flexibel werken, zoals thuiswerken?​​​​​​​
    Flexibiliteit kan je werk-privébalans verbeteren en je productiviteit verhogen.
     

  10. Hoe wordt er omgegaan met fouten en uitdagingen?​​​​​​​
    Het is belangrijk om te weten hoe het bedrijf omgaat met tegenslagen en leermomenten.

Door deze vragen te stellen krijg je een beter beeld van de werkcultuur bij een opdrachtgever. Het zal je helpen een weloverwogen beslissing te nemen bij het kiezen van een nieuwe uitdaging.

Benieuwd naar onze opdrachten?