blog
#vinden #binden
03.11.2021
Leestijd 4 minuten

Het belang van purpose voor je organisatie

Op de krappe arbeidsmarkt hechten potentiële kandidaten en medewerkers waarde aan de maatschappelijke missie van organisaties. Voor een goede culturele match dient er dus een overlap te bestaan tussen de waarden van je organisatie en je (toekomstige) medewerkers. Hoe helpt purpose, oftewel een maatschappelijke missie, bij het werven en behouden van talent?

Toegevoegde waarde

 Anno 2021 zijn medewerkers niet alleen geïnteresseerd in een goed salaris of fijne secundaire arbeidsvoorwaarden, maar ook in de maatschappelijke missie van het bedrijf. In Nederland zijn er talloze bedrijven die de wereld voor toekomstige generaties een stukje beter willen maken. Neem bijvoorbeeld Triodos Bank, die werkt vanuit de missie ‘geld te laten werken voor positieve verandering’. Of Tony Chocolonely, die 100% slaafvrije chocolade maakt. En Dopper, die mensen verleidt tot het hergebruiken van waterflessen om zo de oceanen te beschermen tegen plastic soep. En zo zijn er veel meer voorbeelden op te noemen. Al deze bedrijven hebben een sterke focus op maatschappelijke ontwikkeling en impact.

Purpose, oftewel een maatschappelijke missie, zorgt voor een verhoging van de productiviteit, een afname van het personeelsverloop en het binden van medewerkers voor langere tijd.

Drijfveren

Op de krappe arbeidsmarkt zijn zowel jonge talenten als ervaren medewerkers op zoek naar zinvol werk. Dit geldt ook voor professionals die zich op projectbasis verbinden aan een bedrijf. Een missie-gedreven bedrijf dat daadwerkelijk een steentje wil bijdragen aan een betere wereld trekt dus intrinsiek gemotiveerde kandidaten aan. Purpose, oftewel een maatschappelijke missie, levert voor werkgevers het volgende op:

●      Een verhoging van de productiviteit;
●      Een afname van het personeelsverloop;
●      Het binden van medewerkers voor langere duur.

Maatschappelijke missie

Het juiste maatschappelijke doel is een belangrijke drijfveer voor medewerkers in loondienst. Maar liefst 52 procent van de hoogopgeleide Nederlanders in loondienst vindt maatschappelijke betrokkenheid een belangrijk aspect van hun werkgever. Dit blijkt uit onderzoek van Circle8 onder 236 medewerkers en zzp’ers, uitgevoerd door PanelWizard. Een vijfde vindt het daarnaast belangrijk voor zijn of haar carrière om te werken voor een organisatie die maatschappelijk betrokken is. Uit het onderzoek blijkt eveneens dat:

  • Hoogopgeleiden in loondienst eerder dan zzp’ers bereid zijn om een deel van hun salaris of inkomen in te leveren om te kunnen werken voor een organisatie die maatschappelijk betrokken is (20,8% versus 12,6%).

  • Hoogopgeleiden in loondienst, maar ook zzp’ers, een baan of klus lieten schieten omdat de maatschappelijke betrokkenheid van het bedrijf onvoldoende duidelijk was (12,0% versus 11,7%).

  • Zowel hoogopgeleiden in loondienst als zzp’ ers ervan overtuigd zijn dat steeds meer organisaties hun maatschappelijke betrokkenheid gebruiken als marketingtruc (61,6% versus 59,5%).

Purpose in de praktijk

Organisaties die de slag om talent winnen zijn zich bewust van het belang van creativiteit en zingeving. Met de juiste purpose trek je talent dat blíjft. De volgende stappen helpen je als organisatie voor een purpose-gedreven aanpak:

1. Stel het juiste maatschappelijke doel vast

Een maatschappelijke missie ontwikkel je met de smaakmakers binnen de organisatie. Sta eerst gezamenlijk stil bij de missie en visie: wat is het bestaansrecht van de organisatie; waarom doe je wat je doet en wat wil je bereiken? Heeft de organisatie door een positieve missie impact op het leven van anderen?

2. Zorg voor een goede communicatie

 Een goede communicatie is key. Ga het gesprek aan met je vaste medewerkers: waarom werken zij bij jouw organisatie? Hoe belangrijk is het dat zij via hun werk dienstbaar zijn aan de wereld? Vergeet ook niet je toekomstige medewerkers: wat is voor hen belangrijk? Kijk dus goed naar de mensen binnen je organisatie en kies een benaderwijze die past bij hun persoonlijke drijfveren. Creëer vervolgens een organisatiecultuur die dit ondersteunt door keuzes te maken die recht doen aan de purpose van de organisatie. Met een sterke maatschappelijke missie zorg je ervoor dat talent op je afkomt én bij je blijft.

3. Maak het meetbaar

Het meten van purpose geeft een boost aan het vertrouwen in de organisatie en zo weet je zeker dat je de behoeften van je medewerkers en de organisatie met elkaar weet te verbinden. Ontwikkel bijvoorbeeld een kader om de maatschappelijke missie integraal op te nemen in de bedrijfsstrategie en kpi’s voor rapportage. Zo kan je initiatieven beoordelen, waar nodig aanpassen en de voortgang meten.

Benieuwd naar onze opdrachten?