Zelfstandig professionals
Jouw talent verdient onze opdrachten. Zodat jij kan blijven groeien, als professional én als mens.
Diensten
Leveranciers
Een plek om te kunnen groeien. Toegang tot de mooiste opdrachtgevers.
Opdrachtgevers
Groei met onze talenten mee. Keuze uit de beste professionals.
Over Circle8
Circle8 biedt een nieuwe kijk op human capital voor zelfstandig professionals, organisaties en leveranciers: Total Talent Flow.
Trending
Artikelen, interviews en whitepapers. Ons overzicht van alles wat trending is binnen de (flexibele) arbeidsmarkt.
Deel dit artikel
Blog
‘Change is the new constant’. Dit stelt onderzoeks-en adviesbureau Gartner. Om nieuwe technologische (en economische) ontwikkelingen voor te blijven, moeten bedrijven veranderingen omarmen. Deze – veelal organisatorische – veranderingen worden nagestreefd, omdat werkgevers geloven dat de overgang het bedrijf in staat zal stellen om op een hoger niveau te opereren: meer efficiëntie, productiviteit én meer winst.
Uit onderzoek blijkt dat als je het verkeerd aanpakt het juist leidt tot productiviteitsverlies en slechte prestaties van werknemers. Waarom? Wanneer medewerkers niet begrijpen waarom veranderingen worden doorgevoerd, kan het een obstakel vormen voor het stimuleren van eigenaarschap en betrokkenheid en zelfs resulteren in weerstand. Verandering is niet makkelijk te verkopen aan de werkvloer. Het vergt een goede communicatie, tijd en overleg om veranderingen door te voeren. Wij geven je enkele tips die je kunt toepassen om verandering op de werkvloer – klein en groot – te bewerkstelligen.
Alle begin is moeilijk. Je kunt niet zomaar een proces in gang zetten. Je gaat stapsgewijs van het begin naar het einde. Werkgevers kunnen het veranderproces in drie stappen doorlopen: voorbereiding, uitvoering en opvolging. In de eerste fase worden zowel de organisatie als de medewerkers voorbereid. Het is belangrijk dat alle lagen de noodzaak inzien van de overgang, maar ook de organisatievisie en het plan begrijpen. De tweede fase is daadwerkelijk de veranderingen uitvoeren op een manier die verenigbaar is met de toekomstvisie van het bedrijf. En de laatste stap is zorgen dat de veranderingen blijven én onderdeel worden van bedrijfscultuur en -praktijken.
Wanneer iedereen binnen de organisatie het belang inziet van verandering, is het tijd om een plan op te stellen. Dit plan moet in grote lijnen de reden van verandering schetsen. Denk hierbij aan de reikwijdte, de belangrijkste belanghebbenden en een stappenplan met de stappen die nodig zijn om het project te voltooien. Zo is het makkelijker om verandering met alle medewerkers te delen en de voortgang te bewaken.
Heldere en doelgerichte communicatie is belangrijk. Je moet de boodschap overbrengen aan twee verschillende partijen: werknemers en de belangrijkste belanghebbenden binnen de organisatie. Alle medewerkers moeten de aanleiding tot verandering begrijpen, maar ook de eventuele gevolgen voor hun werk of routine. Het is daarnaast belangrijk dat zij inspraak hebben, om eventuele zorgen weg te nemen. Ook moet je aan de (andere) leden van het management of de raad van bestuur de noodzaak uitleggen en vervolgens op de hoogte houden over de status van het project.
Geen enkel project loopt zoals je het van tevoren hebt uitgestippeld. Ondanks een grondige voorbereiding, zal niet alles volgens plan verlopen. Wees voorbereid en denk na over mogelijk uitkomsten. Geef medewerkers de kans om te wennen aan de doorgevoerde veranderingen. Wanneer je op de hoogte bent van eventuele obstakels, kun je problemen aanpakken en corrigeren.
Iedere keer dat je een verandering binnen je organisatie wil doorvoeren, moet je nadenken over hoe je werknemers en belanghebbenden kunt inspireren, informeren en betrekken, om zo je bedrijf met succes naar de toekomst te leiden.
Digitalisering heeft een steeds grotere invloed binnen recruitment. Het vinden…
Werkend Nederland heeft inmiddels een ijzeren discipline opgebouwd wanneer het…
Krapte op de arbeidsmarkt, digitalisering, en de eeuwige zoektocht naar…
De start van het nieuwe jaar is een kans voor groei! In het eerste kwartaal van…
Door de krapte op de arbeidsmarkt zijn er meer vacatures dan werklozen. Om de…
Gelet op de huidige krapte van de arbeidsmarkt, is het voor veel organisaties…
In plaats van vijf dagen werken, maar vier dagen werken? Het is een scenario…
Door de optie van thuiswerken, moet je als werkgever extra hard je best doen om…