Uit onderzoek blijkt dat als je het verkeerd aanpakt het juist leidt tot productiviteitsverlies en slechte prestaties van werknemers. Waarom? Wanneer medewerkers niet begrijpen waarom veranderingen worden doorgevoerd, kan het een obstakel vormen voor het stimuleren van eigenaarschap en betrokkenheid en zelfs resulteren in weerstand. Verandering is niet makkelijk te verkopen aan de werkvloer. Het vergt een goede communicatie, tijd en overleg om veranderingen door te voeren. Wij geven je enkele tips die je kunt toepassen om verandering op de werkvloer – klein en groot – te bewerkstelligen.
1. Een gedegen voorbereiding is het halve werk
Alle begin is moeilijk. Je kunt niet zomaar een proces in gang zetten. Je gaat stapsgewijs van het begin naar het einde. Werkgevers kunnen het veranderproces in drie stappen doorlopen: voorbereiding, uitvoering en opvolging. In de eerste fase worden zowel de organisatie als de medewerkers voorbereid. Het is belangrijk dat alle lagen de noodzaak inzien van de overgang, maar ook de organisatievisie en het plan begrijpen. De tweede fase is daadwerkelijk de veranderingen uitvoeren op een manier die verenigbaar is met de toekomstvisie van het bedrijf. En de laatste stap is zorgen dat de veranderingen blijven én onderdeel worden van bedrijfscultuur en -praktijken.
2. Maak een plan
Wanneer iedereen binnen de organisatie het belang inziet van verandering, is het tijd om een plan op te stellen. Dit plan moet in grote lijnen de reden van verandering schetsen. Denk hierbij aan de reikwijdte, de belangrijkste belanghebbenden en een stappenplan met de stappen die nodig zijn om het project te voltooien. Zo is het makkelijker om verandering met alle medewerkers te delen en de voortgang te bewaken.
3. Communicatie
Heldere en doelgerichte communicatie is belangrijk. Je moet de boodschap overbrengen aan twee verschillende partijen: werknemers en de belangrijkste belanghebbenden binnen de organisatie. Alle medewerkers moeten de aanleiding tot verandering begrijpen, maar ook de eventuele gevolgen voor hun werk of routine. Het is daarnaast belangrijk dat zij inspraak hebben, om eventuele zorgen weg te nemen. Ook moet je aan de (andere) leden van het management of de raad van bestuur de noodzaak uitleggen en vervolgens op de hoogte houden over de status van het project.
4. Bijsturen
Geen enkel project loopt zoals je het van tevoren hebt uitgestippeld. Ondanks een grondige voorbereiding, zal niet alles volgens plan verlopen. Wees voorbereid en denk na over mogelijk uitkomsten. Geef medewerkers de kans om te wennen aan de doorgevoerde veranderingen. Wanneer je op de hoogte bent van eventuele obstakels, kun je problemen aanpakken en corrigeren.
Iedere keer dat je een verandering binnen je organisatie wil doorvoeren, moet je nadenken over hoe je werknemers en belanghebbenden kunt inspireren, informeren en betrekken, om zo je bedrijf met succes naar de toekomst te leiden.