Circle8 is proud partner of the Aston Martin Aramco Formula One® Team. Lees hier meer.
blog

Hoe zet je een effectieve referral strategie op?

De zoektocht naar nieuwe medewerkers kost vaak veel tijd en moeite. Om middelen te besparen en tegelijkertijd de kwaliteit van nieuwe medewerkers te verbeteren, is het slim om aan de slag te gaan met referral recruitment. Hoe werkt een referral strategie voor je organisatie? En waarom levert een dergelijk programma voordelen op? Je leest het in dit artikel.

29 December 2022
Leestijd 3 minuten
Deel dit artikel
29 December 2022
Leestijd 3 minuten
Deel dit artikel

Wat is referral recruitment?

 Referral recruitment is een moderne wervingsstrategie die werkgevers gebruiken om de juiste kandidaten te vinden. HR-professionals bieden doorgaans extraatjes aan medewerkers aan zodat ze nieuwe werknemers aanbevelen voor openstaande functies. De medewerkers zijn dan de ambassadeurs van de organisatie. Meestal promoten ze de organisatie bij een vriend, familielid of iemand anders uit hun netwerk. Door in te zetten op referral recruitment verlicht je de werkdruk van de HR-afdeling.


Wat zijn de voordelen van een referral strategie?

Met een referral strategie kun je getalenteerde werknemers binnenhalen. Doordat je gebruikmaakt van het netwerk van je medewerkers zullen zij doorgaans andere mensen aanbevelen met dezelfde eigenschappen. De kans is dan groot dat de nieuwe kandidaat net zo goed bij het bedrijf past als de huidige werknemer. Uit arbeidsmarktdata van de Intelligence Group blijkt dat de werving van een nieuwe medewerker gemiddeld 4.494 euro kost. Een referral strategie verlaagt deze kosten aanzienlijk. De andere voordelen zijn:


Hogere kwaliteit nieuwe medewerkers

 Je huidige medewerkers begrijpen de missie, waarden en cultuur van het bedrijf. Zo kunnen ze in hun netwerk rondkijken naar mensen die aansluiten bij de cultuur van het bedrijf en de skills hebben die nodig zijn voor de baan. Er is een grotere kans dat de referral-kandidaat bij het bedrijf past en goed presteert.


Bespaar tijd en geld

Door een referral strategie te hanteren geef je minder  geld uit tijdens het wervings- en inwerkproces. Je krijgt sneller informatie over de potentiële kandidaten, wat minder kosten met zich meebrengt voor het uitzetten van vacatures. Met een kortere aanwervingstijd besteed je minder geld aan het aantrekken van talent en verbeter je de productiviteit van je wervingsstrategie.


Employee branding

Met een referral strategie kun je de reputatie van je bedrijf verbeteren. Tijdens hun zoektocht kijken werkzoekenden bijvoorbeeld naar bedrijfsbeoordelingen voordat ze op de openstaande vacature solliciteren. Doordat je huidige medewerkers je bedrijf aanbevelen binnen hun netwerk kun je sneller talent aantrekken voor openstaande en toekomstige functies.


Hoe zet je een referral programma op?

Referral recruitment is een handig middel om je wervingsproces te verbeteren. Houd de volgende aandachtspunten in je achterhoofd bij het opstellen van een referral recruitment strategie voor je organisatie:

Kies de juiste strategie 

Je referral programma slaagt niet zonder een gedegen basis. Het is belangrijk om een actieplan op te stellen. Zo kun je gericht aan de slag om de juiste kandidaat aan je organisatie te binden.


Denk na over een aantrekkelijk aanbod

Om je huidige medewerkers te porren om op zoek te gaan naar de juiste kandidaat, is het belangrijk dat je er iets tegenover staat. What’s in it for me? Het aanbod moet aantrekkelijk genoeg zijn dat je medewerkers de organisatie willen aanbevelen binnen hun netwerk. Denk bijvoorbeeld aan een financiële bonus.


Stel richtlijnen op

Transparantie is een must. Om verwarring bij je medewerkers te voorkomen, is het slim om richtlijnen op te stellen met betrekking tot je referral strategie. Zo weet iedereen wat de voordelen, maar ook voorwaarden én regels zijn van je referral strategie.


Houd je medewerkers op de hoogte

Zorg ervoor dat je medewerkers op de hoogte zijn wat je referral strategie inhoudt. Biedt ruimte zodat ze vragen kunnen stellen. Als een medewerker een kandidaat aandraagt, is het belangrijk dat je hem of haar op de hoogte houdt van de voortgang van het sollicitatieproces. Wanneer ze niets meer horen dan zullen ze minder snel nog een keer een kandidaat aandragen voor de organisatie.

Meten is weten

Nadat je de strategie hebt uitgestippeld, is het belangrijk om een manier te vinden om de voortgang te meten. Je kunt dit bijvoorbeeld doen aan de hand van een tool. De juiste software kan je helpen om de data te analyseren en zien wat wel of niet werkt.

Benieuwd naar onze opdrachten?