blog
#groeien
07.03.2023
Leestijd 3 minuten

De digitale kenniskloof op de arbeidsmarkt

Steeds meer traditionele banen verdwijnen door de toenemende digitalisering. Gelukkig komen hiervoor nieuwe functies in de plaats. Toch blijft het voor medewerkers belangrijk om vertrouwd te raken met nieuwe toekomstbestendige, digitale vaardigheden. Hoe kunnen organisaties de digitale kenniskloof op de arbeidsmarkt dichten?

Toekomstbestendige digitale vaardigheden

De aanhoudende coronacrisis heeft de digitalisering van onze samenleving versneld. Innovaties zoals kunstmatige intelligentie en machine learning dwingen bedrijven tot actie. Immers: het wordt steeds belangrijk om data te kunnen analyseren en te interpreteren. Medewerkers in verschillende sectoren moeten vertrouwd raken met toekomstbestendige, digitale vaardigheden. In het ‘Skills of Tomorrow Report 2021’ van digitale opleider Growth Tribe spreken meer dan 1.500 marketing- en data professionals en 25 managers van toonaangevende Europese bedrijven over de (digitale) veranderingen in de werkomgeving. Het onderzoek toont dat ruim 44 procent van de professionals deze vaardigheden niet of onvoldoende beheerst. Zo lopen zij het risico om de aansluiting met de arbeidsmarkt te verliezen. 

Digitale vaardigheden

Door de toenemende robotisering en andere technologische ontwikkelingen worden andere eisen gesteld aan de benodigde competenties van werknemers. De DDA, de Nederlandse belangenvereniging van Datacenters, trok onlangs aan de bel over de krappe arbeidsmarkt en het gebrek aan werknemers met een digitale achtergrond. De organisatie heeft een speciaal (om)scholingstraject ontwikkeld tot Data Center Professional. Ook meerdere onderwijsinstellingen proberen de digitale kloof op de arbeidsmarkt te dichten. De Hogeschool Utrecht start dit jaar met een master in Human Centered Artificial Intelligence.

Leven Lang Ontwikkelen

De coronacrisis onderstreept het belang van continue ontwikkeling van werknemers. Een leven lang ontwikkelen (LLO) draagt voor veel werknemers bij aan hun werkgeluk, succes in hun loopbaan én hun duurzame inzetbaarheid. Onderzoek van het CPB wijst uit dat er een positief verband is tussen werknemers met goede digitale vaardigheden en arbeidsmarktuitkomsten. Medewerkers met betere digitale vaardigheden hebben doorgaans beter betaald werk en een hoger uurloon. Mo Gawdat, voormalig Chief Business Officer bij Google X, stelt dat gelukkige werknemers beter samenwerken, productiever zijn, creatiever én innovatiever. Met de juiste digitale vaardigheden zijn werknemers beter voorbereid op maatschappelijke ontwikkelingen, wat bijdraagt aan hun werkplezier.

Het is belangrijk dat werknemers de regie pakken over hun loopbaan en blijven investeren in het ontwikkelen van hun kennis en vaardigheden, zodat ze kunnen meebewegen op de veranderingen in de markt. Werkgevers die inzetten op investering en scholing van werknemers verhogen de duurzame inzetbaarheid van hun werknemers. Zo worden ze niet gehinderd door verouderde kennis of vaardigheden.

De praktijk

Als werkgever kun je voorwaarden scheppen, zodat werknemers sneller hun kennis willen bijspijkeren. Immers: sommige werknemers kunnen een steuntje in de rug gebruiken om zelf de regie te nemen over hun loopbaan. Wat kun je als werkgever doen?

1. Digitale geletterdheid

Bepaal hoe zit het met de ICT-basisvaardigheden van je werknemers. Denk aan digitale veiligheid, mediawijsheid, informatievaardigheden en computational thinking (logisch redeneren zodat je de computer opdrachten kan geven).

2. Ontwikkeltijd en ontwikkelbudget

Geef medewerkers de ruimte voor scholingstijd i.c.m. het individuele budget. Stel een regeling op om onder werktijd aan de eigen ontwikkeling te werken.

3. Ontwikkelgesprek

Stimuleer de werknemer om de regie over loopbaan in eigen handen te nemen. Het is hierbij belangrijk om niet alleen te richten op het functioneren en resultaten, maar ook motivatie en betrokkenheid.

Benieuwd naar onze opdrachten?