blog
#binden
01.01.2022
Leestijd 4 minuten

Bedrijfscultuur in kaart brengen: hoe doe je dat en waarom is het zinvol?

Wil je graag je bedrijfscultuur in kaart brengen maar weet je niet hoe? De cultuur van een bedrijf beschrijven is lastig omdat deze niet tastbaar, maar alleen voelbaar is. Als manager wil je misschien bepaalde zaken binnen je bedrijf veranderen. Maar het is lastig om deze veranderingen in gang te zetten als je niet weet waar je op moet sturen. Gelukkig is het niet onmogelijk om cultuuraspecten meetbaar en stuurbaar te maken. In dit artikel duiken we dieper in de betekenis van bedrijfscultuur, waarom het in kaart brengen hiervan belangrijk is en hoe je dit doet.

Wat is bedrijfscultuur?

Laten we beginnen bij het begin: wat is bedrijfscultuur nu precies? De officiële betekenis volgens de Van Dale is: Be·drijfs·cul·tuur (de; v; meervoud: bedrijfsculturen): manier waarop de medewerkers in een bedrijf met elkaar en met derden omgaan.

Je kunt de bedrijfscultuur zien als een verzameling ongeschreven regels, normen, waarden en cultuuraspecten die bekend zijn bij iedere werknemer in een organisatie en die toegepast worden in de dagelijkse praktijk. Voorbeelden van bedrijfscultuur zijn de manier waarop klanten geholpen worden, hoe pauzes worden besteed, of het gebruikelijk is om samen te borrelen op vrijdagmiddag, in welke mate leidinggevenden benaderbaar zijn en ga zo maar door.

 Factoren die van invloed zijn op de bedrijfscultuur zijn de sector waarin een organisatie opereert, de structuur van de organisatie, de normen en waarden van de mensen die er werken en de stijl van leidinggeven. Bedrijfsculturen die doorgaans als positief worden ervaren kennen in vrijwel alle gevallen een platte bedrijfsstructuur, weinig hiërarchie en veel individuele verantwoordelijkheid voor medewerkers.

Waarom is de bedrijfscultuur in kaart brengen belangrijk?

Achter elk succesvol bedrijf staan betrokken medewerkers. Alleen als jouw mensen zich in jouw organisatie op hun plek voelen, gewaardeerd worden en enthousiast en gemotiveerd hun werk doen bereik je wat je wil bereiken: respect van klanten en collega’s, meer omzet en een solide en toekomstbestendige organisatie.

Om bij te blijven in een competitieve markt waarin het lastig is om klanten én goed personeel te vinden zul je dus net die stap extra moeten zetten. Het creëren van een fijne bedrijfscultuur is daar een belangrijk onderdeel van. Je hebt misschien zelf al wel een gevoel bij wat je zou willen veranderen, maar ook hier geldt: meten is weten. Breng eerst je huidige bedrijfscultuur goed in kaart, dan kun je daarna de juiste stappen zetten om deze te verbeteren.

Bedrijfscultuur in kaart brengen: zo doe je het

Zoals we al zeiden is de bedrijfscultuur in kaart brengen best lastig. Maar het is zeker niet onmogelijk om de cultuur in je organisatie concreet te maken. De volgende zaken helpen je hierbij:

 1. Vraag je medewerkers

Een van de belangrijkste acties om mee te starten is in gesprek gaan met je medewerkers. Zij zijn degenen die de cultuur van je bedrijf het best kunnen beschrijven. Door open en oprecht naar ze te luisteren krijg je een goed beeld van de waarden en normen binnen je organisatie en weet je direct ook waar de verbeterpunten zitten.

 2. Gebruik het model van Straathof

Een handige methode om de verschillende cultuuraspecten in een organisatie zichtbaar te krijgen is door het Cultuur-Arena model van Straathof te gebruiken. Dit model bestaat uit drie factoren die omschrijven hoe de verhoudingen binnen een groep mensen liggen. Deze factoren zijn mindset, arena en gedrag.

 Mindset gaat over normen, waarden en overtuigingen die mensen uit een groep delen. In de arena staan machtsverhoudingen en rangorde centraal. Uiteindelijk beïnvloeden al deze zaken factor drie: het gedrag van de groep.

3. Blijf continu in gesprek

Met een enkel onderzoek onder medewerkers kun je niet goed de bedrijfscultuur in kaart brengen. Het is zaak om continu een vinger aan de pols te houden en je bevindingen vast te leggen. Zo weet je steeds waar je staat, welk effect bepaalde verbeteringen hebben gehad en welke uitdagingen er nog liggen.

 4. Pak door maar focus op de lange termijn

Een verandering van bedrijfscultuur betekent niet dat iedereen ineens op tijd komt. Of vriendelijker is voor klanten. We hebben het hier over een totale verandering van het dna van een organisatie. Wat is je kracht? Waar staan jij en je medewerkers voor? Hoe staat het met de betrokkenheid? En welke ongeschreven regels zijn er? Al deze zaken goed in beeld krijgen en vervolgens optimaliseren kost tijd. Zorg dus dat je meet, analyseert en verbetert. Continu. Pak door maar verwacht geen wonderen. Een verandering in cultuur kost vaak jaren. Zorg dus dat je je ideaalbeeld voor de toekomst helder hebt en werk hier langzaam maar zeker naartoe.

Benieuwd naar onze opdrachten?