blog
#groeien #doorstromen
14.08.2023
Leestijd 3 minuten

De belangrijkste do’s en don’ts voor interim professionals

Een interim professional speelt een belangrijke rol in verschillende organisaties. Organisaties huren een interim professional in om zijn, haar of hun expertise, ervaring en frisse blik. Tegelijkertijd verwacht een werkgever dat een interim professional op efficiënte wijze goede resultaten behaalt. In dit artikel delen we de do’s en don’ts voor interim professionals. Zo kan jij een waardevolle bijdrage leveren aan elk project.

De do’s voor interim professionals

Wees eerlijk over jouw expertise
Voordat je een opdracht aanneemt is het belangrijk dat de opdrachtgever volledig op de hoogte is van jouw expertise en doelstellingen. Communiceer helder wat je daadwerkelijk kunt bieden aan de organisatie, maar ook welke resultaten je wilt behalen. Dit leidt tot een goede match met de opdrachtgever en vergroot de kans op een succesvolle samenwerking.

Pas je aan de bedrijfscultuur aan
Doordat je uiteenlopende opdrachten aanneemt, kom je als interim professional in nieuwe omgevingen terecht. Het is belangrijk dat je weet hoe je je snel kunt schikken naar de werkwijze van het team en went aan de bedrijfscultuur. Kijk goed naar de bestaande processen en kom met constructieve suggesties om verbeteringen aan te brengen.

Blijf proactief
Het is slim om niet af te wachten tot je opdrachten worden gegeven. Neem het initiatief en toon interesse in de uitdagingen van de organisatie en kom met ideeën om deze aan te pakken. Zo toon je jouw toegevoegde waarde als interim professional.

Zorg voor open communicatie
Goede communicatie is een must. Het is handig om transparant te zijn over jouw voortgang, mogelijke obstakels en resultaten. Houd je opdrachtgever op de hoogte en sta open voor vragen. Dit creëert vertrouwen en is bevorderlijk voor jouw werkrelatie met de organisatie.

Bouw aan jouw netwerk
Alleen met een sterk professioneel netwerk kun je stappen maken in jouw carrière. Het helpt je als interim professional bij het vinden van opdrachten, maar ook om kennis en ervaringen te delen met vakgenoten. Bezoek branche-evenementen, netwerkborrels en online forums om jouw netwerk uit te breiden.

De don’ts voor interim professionals

Een gesloten houding
Hoewel je als interim professional wordt ingehuurd om jouw expertise, blijft het belangrijk om een open houding aan te nemen. Sta open voor de inzichten van je collega’s en wees bereid om samen te werken. Doe je dit niet, dan kan het een negatieve invloed hebben op de samenwerking met het team.
 
Vermijd conflicten
Het is belangrijk om conflicten op de werkvloer te vermijden en een bijdrage te leveren aan een positieve werksfeer. Meng je niet in interne politiek en roddels. Concentreer je op de opdracht en zorg voor een goede samenwerking met collega’s.
 
Voer niet te veel veranderingen door
Uiteraard is het goed om veranderingen voor te stellen. Toch moet je hiermee voorzichtig zijn, want dit kan weerstand opwekken. Draag stapsgewijs veranderingen voor en onderbouw ze met feiten.

Wees niet onbereikbaar
Als interim professional is het slim om tijdig te reageren op berichten en telefoontjes. Informeer de opdrachtgever op tijd als je afwezig bent. Het is dus belangrijk om goed bereikbaar te zijn. Een goede communicatie is een belangrijke voorwaarde voor het succes van het project.
 
Lever geen ondermaats werk af
Er wordt van je verwacht dat je kwalitatief hoogwaardig werk levert als een opdrachtgever je inhuurt. Ga altijd voor het beste resultaat. Neem de tijd om je werk te controleren en eventuele fouten te corrigeren voordat je het oplevert.

Benieuwd naar onze opdrachten?