Bij het zoeken naar nieuwe opdrachten als zzp’er is het allereerst belangrijk om te weten naar wat voor opdrachten je precies op zoek bent. Denk hierbij aan de inhoud, de branche of de duur.
Heb je dat helder, dan kun je via verschillende wegen op zoek gaan naar opdrachten die daarbij aansluiten en jezelf op de kaart zetten:
1. Netwerken
Het opbouwen en vervolgens onderhouden van een sterk professioneel netwerk is cruciaal voor een zzp’er. Hierdoor leer je mensen kennen, haal je opdrachten binnen en kom je misschien weer onder de aandacht bij al bestaande klanten. Als beginnende zzp’er kun je starten bij het bezoeken van branche-evenementen of netwerkbijeenkomsten.
Zo kom je in contact met professionals uit de juiste branche en laat je jezelf, op persoonlijke wijze, zien. Daarnaast is het handig om lid te worden van online communities of social mediaplatforms zoals LinkedIn. Bovendien kan het hebben van een persoonlijke website, met jouw portfolio en bijvoorbeeld blogs, ook helpen zodat (potentiële) klanten jou kunnen vinden en zien waar jij voor in te zetten bent.z
2. Online vindplaatsen
Een andere manier om nieuwe opdrachten te vinden, zijn verschillende online marktplaatsen voor freelance opdrachten. Denk hierbij aan Striive, Seven Stars of Jellow. Je maakt een profiel aan, bladert door vacatures en biedt op projecten die overeenkomen met jouw kennis, ervaring en interesses.
Zorg ervoor dat je wel opvalt met een mooi portfolio of een onderscheidende pitch. Het is ook mogelijk om via een bemiddelaar in een platform te komen met talloze opdrachten. Zij beschikken over een groot bestand aan opdrachtgevers en helpen bij de bemiddeling van zzp’ers en opdrachtgevers.
3. Relatiebeheer
Tot slot, relatiebeheer. Maak gebruik van de contacten en relaties die je al hebt. Houd deze warm. Een paar loyale klanten die tevreden zijn over jouw werk kun je vragen om een referentie of verwijzingen.
Ook kun je ze korting of een gratis dienst aanbieden voor elke nieuwe klant die zij naar jou doorverwijzen. Dit helpt je om je bestaande netwerk uit te breiden en nieuwe opdrachten binnen te halen zonder te veel aan marketing te hoeven doen.