Bij het zoeken naar nieuwe opdrachten als zzp’er is het allereerst belangrijk om te weten naar wat voor opdrachten je precies op zoek bent. Denk hierbij aan de inhoud, de branche of de duur.

 

Heb je dat helder, dan kun je via verschillende wegen op zoek gaan naar opdrachten die daarbij aansluiten en jezelf op de kaart zetten:

 

1.    Netwerken

Het opbouwen en vervolgens onderhouden van een sterk professioneel netwerk is cruciaal voor een zzp’er. Hierdoor leer je mensen kennen, haal je opdrachten binnen en kom je misschien weer onder de aandacht bij al bestaande klanten. Als beginnende zzp’er kun je starten bij het bezoeken van branche-evenementen of netwerkbijeenkomsten.

 

Zo kom je in contact met professionals uit de juiste branche en laat je jezelf, op persoonlijke wijze, zien. Daarnaast is het handig om lid te worden van online communities of social mediaplatforms zoals LinkedIn. Bovendien kan het hebben van een persoonlijke website, met jouw portfolio en bijvoorbeeld blogs, ook helpen zodat (potentiële) klanten jou kunnen vinden en zien waar jij voor in te zetten bent.

2.    Online vindplaatsen

Een andere manier om nieuwe opdrachten te vinden, zijn verschillende online marktplaatsen voor freelance opdrachten. Denk hierbij aan Striive, Seven Stars of Jellow. Je maakt een profiel aan, bladert door vacatures en biedt op projecten die overeenkomen met jouw kennis, ervaring en interesses.

 

Zorg ervoor dat je wel opvalt met een mooi portfolio of een onderscheidende pitch. Het is ook mogelijk om via een bemiddelaar in een platform te komen met talloze opdrachten. Zij beschikken over een groot bestand aan opdrachtgevers en helpen bij de bemiddeling van zzp’ers en opdrachtgevers.

 

3.    Relatiebeheer

Tot slot, relatiebeheer. Maak gebruik van de contacten en relaties die je al hebt. Houd deze warm. Een paar loyale klanten die tevreden zijn over jouw werk kun je vragen om een referentie of verwijzingen.

 

Ook kun je ze korting of een gratis dienst aanbieden voor elke nieuwe klant die zij naar jou doorverwijzen. Dit helpt je om je bestaande netwerk uit te breiden en nieuwe opdrachten binnen te halen zonder te veel aan marketing te hoeven doen.

Gerelateerde artikelen

service management-min.png

Blog

Hoe kun je jouw field service management verbeteren?
Leestijd 5 min.

Of je nu al jaren werkt met field service management of daar net mee bent…

Duurzaam werven.png

Blog

Duurzaam werven: het belang van diversiteit en inclusie
Leestijd 4 min.

Organisaties presteren beter met een divers personeelsbestand. Duurzaam werven…

63.png

Blog

Hebben werknemers recht op onbereikbaarheid buiten werktijd?
Leestijd 5 min.

Onder werktijd een uurtje sporten? Buiten de deur lunchen of je kinderen van…

competenties voor professionals-min.png

Blog

Wat zijn de belangrijkste competenties voor professionals?
Leestijd 5 min.

Door de toegenomen krapte op de arbeidsmarkt kunnen professionals makkelijker…

Functioneringsgesprek naar ontwikkelingsgesprek_-min.png

Blog

Goed opdrachtgeverschap: tips voor feedback aan zzp’ers en interimmers
Leestijd 3 min.

Met goed opdrachtgeverschap zorg je ervoor dat de samenwerking met tijdelijk…

44.png

Blog

Work from anywhere’ is de trend die blijft
Leestijd 5 min.

In de maanden dat corona hard toesloeg in New York, gaven een aantal daar…

61.png

Blog

Social Return on Investment: wat betekent het precies?
Leestijd 5 min.

Per 1 januari 2015 is de participatiewet in werking getreden. Het doel? Mensen…

71.png

Blog

Zorgt een vrouwenquotum voor een gelijk speelveld op de werkvloer?
Leestijd 5 min.

Binnen de top van het Nederlandse bedrijfsleven is er nog steeds een scheve…