blog
#groeien
08.02.2023
Leestijd 3 minuten

Wat is poolmanagement en hoe zet je het effectief in?

Eerst maar een misverstand uit de weg ruimen. Met een zwembad heeft poolmanagement niets te maken. Maar voor de HR-medewerker die poolmanagement optimaal uitvoert, maakt het niet uit of de golven hoog zijn of niet. Poolmanagement gaat namelijk om flexibel kunnen opschalen of afschalen als dat nodig is. Dat kan te maken hebben met seizoensgebonden werk, maar ook met plotseling veranderende economische omstandigheden. Tijdens de coronapandemie kregen veel productiebedrijven te maken met een sterk veranderende vraag naar medewerkers: in sommige sectoren kwamen bedrijven handen tekort, in andere branches moest er juist naar ander werk worden gezocht voor medewerkers.

Dit is waar je als poolmanager op moet letten

De belangrijkste taak van een poolmanager is het samenstellen van een pool die flexibel in te zetten is. Een poolmanager helpt een opdrachtgever met het samenstellen van een flexpool die past bij de plannen en ambities van de onderneming. Ook adviseert een poolmanager over manieren om wendbaar te zijn in een veranderende markt.

Een goede poolmanager zorgt er bijvoorbeeld voor dat flexmedewerkers in de pool de juiste trainingen en opleidingen hebben gevolgd, zodat ze direct klaar kunnen staan als dat nodig is. Ook is een poolmanager een sparringpartner die samen met de opdrachtgever analyseert welke ambities haalbaar zijn met de bestaande pool. In samenspraak kan de pool op een andere manier worden ingevuld, worden uitgebreid of juist afgeschaald.


Waarom kennis over poolmanagement belangrijk is

Soms is er onduidelijkheid over de betekenis van poolmanagement. Poolmanagement gaat niet alleen over het beheer van een flexpool, maar vraagt ook om een actieve rol van de poolmanager bij de voorspelling van de arbeidsbehoefte. Niet alleen het aantal medewerkers is van belang, ook de samenstelling van het team. Die samenstelling is fluïde, en moet worden aangepast aan de planning. Soms is dat een kwartaal- of jaarplanning, maar het kan ook om een planning op korte termijn gaan. Om die omschakeling te kunnen maken is het belangrijk dat een poolmanager zicht heeft en houdt op de competenties van de medewerkers in de flexpool. Poolmanagement kan van grote betekenis zijn voor een opdrachtgever. Een goede poolmanager is niet alleen ijzersterk in werving en selectie, maar heeft ook een groot analytisch vermogen en is in staat om marktontwikkelingen te duiden, en op basis daarvan voorspellingen te doen over nieuwe behoeftes op de werkvloer.


Zo onderhoudt een goede poolmanager de flexpool

In tijden van krapte op de arbeidsmarkt is het moeilijk om flexmedewerkers te behouden in de pool. Voor de poolmanager ligt er dan ook een belangrijke taak in het onderhouden van het netwerk van flexibele medewerkers. Het is van groot belang om ze onderdeel uit te laten maken van het bedrijf, door duidelijk te maken hoe onmisbaar ze zijn en waarom ze worden gewaardeerd. Die waardering kan tot uiting komen in de vorm van een eindejaarsgeschenk, het aanbieden van trainingen en opleidingen en het tonen van flexibiliteit als de persoonlijke omstandigheden van medewerkers daar om vragen. Ook flexibele medewerkers hebben behoefte aan waardering. Voor een poolmanager is het belangrijk om te laten zien dat je de flexmedewerkers waardeert, en dat je op de hoogte bent van wat ze kunnen en willen. Door in de fase van werving en selectie veel tijd en aandacht te besteden aan het in kaart brengen van de persoonlijkheid en professionaliteit van de medewerker, ben je als poolmanager in staat om een goede band te onderhouden met flexmedewerkers. Door in het begin van dit proces deze investering te doen, win je tijd op ander momenten.


Poolmanagement en dienstenaanbod

Een poolmanager houdt zich voornamelijk bezig met flexibele medewerkers, maar is er ook voor verantwoordelijk dat de diensten die worden aangeboden passen bij de vraag naar arbeid. Zodra een opdrachtgever zich meldt met een opdracht, moet er ook kunnen worden voldaan aan de vraag. Dat betekent dat de vaardigheden die medewerkers beheersen passend moeten zijn bij de diensten waar om wordt gevraagd. Veel projectmanagers stellen zich proactief op bij het aanbieden van diensten. Zij hebben, op basis van de kwaliteiten van de medewerkers in de pool, haarscherp in beeld met welke diensten zij zich kunnen onderscheiden van de concurrent.

Benieuwd naar onze opdrachten?