blog
#groeien
01.03.2023
Leestijd 3 minuten

Hoe kun je jouw field service management verbeteren?

Field service management rukt op. Dit is het managen van medewerkers die niet op kantoor werken maar die op andere plekken werken. Vaak worden deze medewerkers aangeduid als mensen in de buitendienst. Het gaat meestal om technisch personeel, maar ook in andere sectoren werken steeds meer werknemers niet op kantoor. Dan gaat het om hybride werken, maar er zijn ook werkgevers die voorheen vanuit kantoor opereerden en er nu voor kiezen om zonder kantoor te werken. Veel software bedrijven werken tegenwoordig ook zo, met GitLab als voorloper. Of je nu al jaren werkt met field service management of daar net mee bent begonnen, het is belangrijk om te monitoren hoe je jouw field service management kunt verbeteren. Dat is niet alleen noodzakelijk, om te monitoren of het werk naar behoren wordt uitgevoerd, maar stelt bedrijven ook in staat om proactief te reageren op uitdagingen.

Praktische field management tools

Om werknemers aan te sturen zonder dat er sprake is van fysieke aanwezigheid van een werknemer, is het belangrijk om ook op afstand contact te blijven onderhouden. Dat kan op verschillende manieren. Het beheer van taken wordt bijvoorbeeld vaak digitaal gemonitord, via apps of andere taakmanagers. Ook afspraken zijn vaak voor alle partijen makkelijk in te zien en bij te houden, net als het aantal uren dat is gewerkt. Omdat veel informatie voor meerdere partijen toegankelijk kan worden gemaakt, gaat er geen tijd verloren aan overdracht van informatie en kan elke medewerker die bij een project is betrokken real time zien wat de status is van een opdracht. Daarnaast kan er ook worden gecommuniceerd met onderdelen die worden gebruikt. Denk bijvoorbeeld aan een modem dat is geïnstalleerd, of een slimme thermostaat. Ook op afstand kan er worden meegekeken naar eventuele problemen die er spelen.

Efficiënt werken met field service management software

Er zijn veel keuzes die gemaakt kunnen worden op het gebied van field management software. Welke toepassing handig is hangt onder andere af van de aard van de werkzaamheden en het aantal medewerkers dat er gebruik van maakt. Field service management software kan volledig worden aangepast aan de wensen van de afnemer. Met een geïntegreerd systeem kunnen gebruikers in één oogopslag zien wat de status is van een project, of de voorraad op orde is en kunnen notities worden ingezien over klantcontact. Ook kunnen werkorders worden geautomatiseerd en klantorders nauwkeurig worden bijgehouden en opgevolgd. Een goed ingeregeld field service management systeem zorgt er niet alleen voor dat er efficiënt wordt gewerkt, maar dat er ook voorspellingen kunnen worden gedaan over problemen die kunnen ontstaan. Denk bijvoorbeeld aan automatische meldingen van apparatuur die toe is aan onderhoud.

Veelgebruikte field management software

Zoals gezegd: de keuze voor field management software is afhankelijk van verschillende factoren. Waar de ene partij kiest voor een oplossing als Microsoft Dynamics 365 Field Service, kiest een ander liever voor het Customer 360 platform van Salesforce. Ook SAP Field Management is een populaire oplossing. Al deze oplossingen kunnen gebruik maken van het Internet of Things (IoT). Dat betekent dat de data kunnen worden gebruik van apparatuur die data verzamelt. Dat kan bijvoorbeeld een melding zijn van een apparaat, dat aangeeft dat onderhoud nodig is, maar ook een geautomatiseerd magazijn dat aangeeft dat er tekorten ontstaan. Door deze samenwerking, tussen arbeidskrachten die buiten kantoor werken, en apparaten die data doorsturen, kan er, ook op afstand, perfecte service worden geleverd.

Benieuwd naar onze opdrachten?