blog
#binden
18.02.2023
Leestijd 3 minuten

Hoe versterk je jouw employer branding?

In een markt waarin er meer vacatures zijn dan geschikte kandidaten, is employer branding een absolute must. Werknemers kiezen voor een merk dat past bij hun identiteit. Dat betekent dat je heel duidelijk moet maken waar jouw bedrijf voor staat, en in welk opzicht jouw merkidentiteit anders is dan die van de concurrent. Zonder employer branding sta je 1-0 achter in een wedstrijd die sowieso het uiterste vraagt van recruiters in deze tijd. Het is van groot belang om te bouwen aan een sterk werkgeversmerk om je zo in het hoofd én het hart van werknemers te nestelen.

Employer branding verbeteren: dit is wat veel bedrijven vergeten

Bij employer branding speelt communicatie de hoofdrol. Vaak wordt er veel budget vrijgemaakt voor een externe marketingstrategie. Dat is een logische keuze, maar minstens zo belangrijk is de interne communicatie over de merkbeleving. Uit elke uiting, intern of extern, moet blijken waar jouw bedrijf voor staat. Een bedrijf als bijvoorbeeld Coolblue blinkt hierin uit. In al hun communicatie staat klanttevredenheid centraal.

Een werkgeversmerk ben je en wordt je niet

Een veelgemaakte fout is dat werkgevers zich een merkidentiteit aanmeten die niet past bij de werkelijke identiteit van het bedrijf. Sommige werkgevers wringen zich in allerlei bochten om op een bepaalde manier over te komen. Dat leidt op de lange termijn tot problemen. Als je werkgeversmerk niet past bij wat je uitdraagt, en je dus onder valse voorwaarden medewerkers werft, is de kans klein dat nieuwe medewerkers lang blijven. Het is belangrijk om, voordat je aan de slag gaat met employer branding, je bedrijf echt goed in kaart te hebben. Betrek ook medewerkers die al lang voor je werken bij dit proces. Vaak kunnen zij haarfijn aangeven welke factoren ervoor zorgen dat ze graag bij jullie werken. Zo ontdek je ook in welk opzicht je onderscheidend bent van de concurrentie.

Zet tevreden werknemers in bij je employer branding strategie

 Natuurlijk kun je zelf vertellen waarom jouw bedrijf dé plek is om te solliciteren, maar het is veel geloofwaardiger als je medewerkers dat doen. Een medium als LinkedIn is een krachtig middel om niet alleen de expertstatus van jouw onderneming te benadrukken, maar om ook een goed beeld te geven van de sfeer op de werkvloer. Ook Instagram leent zich hiervoor, al is het op dit platform wat moeilijker om de expertstatus te benadrukken. Het is belangrijk om, als je meerdere kanalen gebruikt, op een consistente manier te bouwen aan een sterk werkgeversmerk. De tone of voice moet in alle uitingen gelijk zijn en het imago ondersteunen.

Beloof alleen dingen die je waar kunt maken

Employer branding kan leiden tot ongenoegen bij werknemers als het beeld dat je uitdraagt niet in overeenstemming is met wat zij ervaren. Rommelt het in je bedrijf? Dan is het een slecht idee om jezelf als de gedroomde werkgever te positioneren. Door de lage drempel om te reageren via social media is de kans groot dat er ongezouten commentaren worden geplaatst. En die commentaren zijn tot in de lengte der dagen terug te vinden. Is er eenmaal reputatieschade ontstaan, dan duurt het lang om dat weer te herstellen. Het is dus ook van groot belang om op het juiste moment employer branding in te zetten. Zorg er er voor dat je de werkgever bent die je wilt zijn, en communiceer daarna pas met de buitenwereld over wie je bent.

Dat wil niet zeggen dat je alleen maar positieve dingen hoeft te benoemen.  Een onderdeel van employer branding kan ook zijn om aan te geven waar je naartoe wil met het bedrijf en wat daarvoor nog moet gebeuren. Juist die openheid kan mensen aantrekken. Je geeft aan dat je een werkgever bent die open staat voor verbetering, en trekt mensen aan die daar een bijdrage aan willen leveren.

Eventueel kan onze partner, People for Office, je ondersteunen bij het inrichten van je Employer Branding strategie.

Benieuwd naar onze opdrachten?