Het wordt steeds normaler om met enige regelmaat je baan te veranderen. De afgelopen jaren wisselden werknemers met een flexibel contract iets vaker van baan dan werknemers met een vast contract. Daarnaast blijft ook het aantal zzp’ers op de markt toenemen. Uit onderzoek van Randstad blijkt dat jonge professionals hoge eisen stellen aan hun werkgevers. Ze vinden het onder meer belangrijk dat hun persoonlijke waarden rondom sociale kwesties en duurzaamheid overeenkomen met de purpose van het bedrijf.
Hoewel het steeds makkelijker wordt om te kiezen voor hun eigen werkgeluk, moeten professionals op de snel veranderende arbeidsmarkt ook een toegevoegde waarde met zich meebrengen. De komende jaren blijven de (technologische) veranderingen toenemen op de arbeidsmarkt. Hierdoor veranderen de competenties die professionals nodig hebben om op de werkplek te gedijen.
Het World Economic Forum (WEF) stelt zelfs dat competenties de nieuwe maatstaf van de arbeidsmarkt zijn. “Competenties geven vraag en aanbod op een genuanceerder niveau aan dan beroepen, waarvan de vereiste expertise en vaardigheden steeds sneller veranderen, en diploma’s, die vaak al verouderd zijn tegen de tijd dat ze worden behaald.” In de toekomst wordt het belangrijk dat professionals bestaande of nieuwe competenties verwerven om zo een weg te banen door de verschillende arbeidsmogelijkheden.
Wat zijn de belangrijkste competenties voor professionals?
Groei is de weg voorwaarts. Eenieder is vrij om op zoek te gaan naar een andere baan om zich verder te ontwikkelen of om zich aan te sluiten bij een andere organisatie omdat je denkt dat die beter bij je past. Toch heb je bepaalde competenties nodig om de juiste werkgever aan te trekken. Dit zijn de meest belangrijkste competenties voor professionals:
Digitale geletterdheid
Het gaat om de vaardigheden om te leren, te werken en te navigeren in een digitale wereld. Deze vaardigheden omvatten het vermogen om software en apps veilig en met vertrouwen te gebruiken. Professionals met sterke digitale geletterdheid kunnen makkelijk communiceren en samenwerken in teamverband met behulp van digitale hulpmiddelen.
Kritisch denken
Dagelijks worden werknemers overspoeld door informatie en gegevens, maar ze moeten het vermogen hebben om te onderscheiden welke informatie betrouwbaar is. Dit is van belang voor het succes van een organisatie. Professionals kunnen gedurende hun loopbaan overtuigingen hebben verworven die niet nuttig zijn voor de besluitvorming. Kritisch denken is het objectief kunnen beoordelen van informatie en hoe die moet worden gebruikt. Het is een competentie die met training (verder) kan worden ontwikkeld. Het stelt werknemers in staat rationeel en helder na te denken. Professionals die ruimdenkend zijn en toch de kwaliteit van de informatie kunnen beoordelen worden gewaardeerd.
Samenwerken
Samenwerken en interpersoonlijke vaardigheden worden steeds belangrijker. Hybride werken is bij de meeste bedrijven de norm geworden. De aard van samenwerking en teamwerk verandert doordat teams nu hybride werknemers, werknemers die volledig op afstand werken en zzp’ers omvatten. Op de immer veranderende werkplek is het belangrijk dat je effectief kunt samenwerken en communiceren met verschillende collega’s en medewerkers. Bedrijven willen professionals in hun team die goed met anderen kunnen samenwerken en hun bedrijf collectief vooruit helpen.
Aanpassingsvermogen
Sta je open voor verandering? Nieuwe technologieën, toenemende automatisering en het snel veranderende werktempo zullen de komende jaren een steeds grotere rol spelen dan vandaag. Het is belangrijk dat werknemers hun aanpassingsvermogen ontwikkelen om te gedijen in tijden van constante verandering. Alleen met aanpassingsvermogen – het vermogen om je aan te passen aan nieuwe omstandigheden – kun je flexibiliteit ontwikkelen. Flexibele werknemers zijn nieuwsgierig en bereid om nieuwe dingen te leren, omdat zij zich richten op mogelijkheden.
Open en moderne communicatie
Goede communicatieve vaardigheden zijn een must in een tijdperk waarin mensen snel leren en veranderen. Moderne communicatie is een essentiële vaardigheid, zeker op een digitale werkplek. Vergeet de lange en saaie presentaties in PowerPoint. Vaardigheden in bijvoorbeeld videoproductie en het gebruik van beelden op social media om verhalen te vertellen, zijn vaardigheden die vandaag de dag nodig zijn.