interview
#binden #groeien
31.08.2021
Leestijd 3 minuten

Innovatie HRM: hoe stimuleer je dat binnen een organisatie?

Innovatie HRM: het is misschien niet de meest voordehandliggende woordgroep, maar HR levert toch een belangrijke bijdrage aan het realiseren van een permanente innovatiekracht binnen je organisatie. Hoogleraar Innovatie aan Nyenrode Business Universiteit prof. dr. Jeff Gaspersz vertelt in dit blog hoe de HR-afdeling deze kracht stimuleert. En welke creatieve technieken je kunt gebruiken om het denkproces te bevorderen.

HR innovatie: laagdrempelig en toegankelijk

HR innovatie heeft niet meteen iets met technologische innovaties te maken. “Dit bedraagt slechts 25 procent van het innovatiesucces,” aldus Gaspersz. “De overige 75 procent komt voort uit sociale innovaties. Innoveren heeft alles te maken met gedrag en ideeën. Daar komt HR om de hoek kijken: zij moeten een mindset en cultuur scheppen waarin dit gedrag zich kan manifesteren. Daarbij hangt veel af van de wijze waarop je het begrip innovatie definieert.

Hoe breder je deze opstelt, hoe meer mensen je binnen de organisatie bereikt. Werknemers van de inkoopafdeling kunnen bijvoorbeeld ook een bijdrage leveren, door samen te werken met partijen die duurzame oplossingen gebruiken. Het gaat over deze kleine stapjes. Door een laagdrempelige innovatiedefinitie te creëren kan iedereen die dat wil bijdragen aan vernieuwing. Dit gaat samen met goed leiderschap: zij moeten mensen aanzetten om mee te doen aan innovatieprojecten.”

HR innovatie heeft alles te maken met gedrag en ideeën. HR moet een mindset en cultuur scheppen waar dit gedrag zich kan manifesteren.

Connected thinking

Eén van de creativiteitstechnieken die wordt toegepast om op korte tijd zoveel mogelijk ideeën te verzamelen, is connected thinking. Een techniek die Gaspersz in het pre-coronatijdperk toepaste en post-corona weer van stal haalt. “Iedereen in de zaal krijgt dan een geel blaadje met negen vakjes. Aan het einde van mijn presentatie stel ik een vraag, waarna alle mensen een idee of actie op het blaadje schrijven. Vervolgens geven zij het blad door aan hun buurman, die al dan niet voortbouwt op het voorgaande idee. Zo gaat het door tot alle negen vakjes zijn ingevuld. Als er vijftig mensen in de zaal zitten, heb je in korte tijd 450 ideeën verzameld.”

Daarna vraagt Gaspersz aan zijn publiek om het meest waardevolle idee op het blad te omcirkelen. “Op die manier maak je een selectie van vijftig ideeën. Vervolgens bespreek ik met enkele deelnemers in de zaal welke ideeën zijn omcirkeld en waarom.

Deze techniek is ook toepasbaar bij vraagstukken voor een klein HR-team van pak ‘m beet acht of negen mensen. Het levert betere output op dan een brainstormsessie, want sommige mensen zijn te introvert om hun ideeën hardop in de groep te gooien.”

Maar volgens Gaspersz gaat het in essentie niet om een techniek. “De innovatiekracht bevorder je met de juiste mindset, niet door een techniek. Je moet openstaan om een andere denkweg in te slaan en af te stappen van beperkend cultuurmatig denken. Dat is het allerbelangrijkste.”

Wil je meer weten? Ontvang het e-boek “Je Hok Uit!” van Jeff Gaspersz met 30 adviezen voor een creatiever team via www.ideebrief.nl.

Benieuwd naar onze opdrachten?