Organisaties krijgen grip op inhuur van talent met MSP

|
Leestijd 5 min.

Door de hoogconjunctuur en krapte op de arbeidsmarkt hebben werkgevers moeite om het juiste personeel te vinden. Organisaties die hulp nodig hebben bij de inhuur van extern talent kunnen gebruikmaken van een Managed Services Provider (MSP). Circle8 richt zich dagelijks op het aantrekken, opleiden en bemiddelen van kandidaten. Volgens Wouter Waaijenberg, directeur MSP, worden MSP’s als partner aangehaakt om organisaties te ontzorgen. “De klant kan zich zo volledig focussen op de business. De MSP neemt de verantwoordelijkheid over het inhuurproces richting aanbodzijde van de markt en wordt de regiepartner bij de opdrachtgever, om zo de business optimaal te laten functioneren.”

 

Wanneer organisaties extern talent willen inhuren, zijn er verschillende niveaus van volwassenheid: ze kunnen bijvoorbeeld tijdelijk iemand inhuren, of meerdere mensen tegelijkertijd. Het inhuurproces is tijdrovend, waardoor veel organisaties kiezen voor een externe partij. Een MSP optimaliseert samen met de opdrachtgever het inhuurproces. De dienstverlener is onder meer verantwoordelijk voor het contractbeheer en sourcing van kandidaten, maar ook voor het beheer van raamovereenkomsten (tiering) met ‘leveranciers van’ extern personeel maar ook de pool van freelancers (poolmanagement). “In de kern gaan wij samen met de klant aan de slag om de interne processen te optimaliseren”, zegt Waaijenberg. “Waar een intermediair eerder als leverancier wordt gezien, ben je als MSP echt de adviseur en partner van de klant, waarbij je samen het inhuurproces van de organisatie gaat (her)inrichten en optimaliseren.”

 

Talent werven

 

MSP’s adviseren, verbeteren en optimaliseren het inhuurproces, om zowel de klant, leverancier als de kandidaat goed te kunnen bedienen. Waaijenberg: “Het professioneel inhuren van externe arbeid is voor klanten een noodzakelijk kwaad. Wanneer ze geen eigen werknemers in dienst of beschikbaar hebben om bepaalde taken, opdrachten of projecten uit te kunnen voeren, hebben ze een flexibele schil nodig. Natuurlijk kunnen ze zelf een inhuurprogramma inregelen, maar ze zijn dan wel afhankelijk van een recruiter. Wanneer ze de vraag bij een MSP neerleggen, hebben ze meer stabiliteit en kanalen richting de arbeidsmarkt. Als MSP bieden we de flexmarkt aan de klant aan én denken we ook continu met de klant mee, bijvoorbeeld bij de capaciteitsplanning en inhoud van de rol of functieprofiel naar de business en richting de markt.” MSP’s helpen organisaties daarnaast ook met hun employer branding. “Doorgaans gebruiken organisaties employer branding voor het werven en selecteren van vast personeel, maar MSP’s zullen diezelfde branding gebruiken richting de flexmarkt. De MSP zal zich als white label namens de opdrachtgever richting de markt bewegen, en als collega richting de interne afdelingen van de opdrachtgever. We gaan namens de klant op zoek naar potentiële kandidaten op de markt.”

 

“Doorgaans gebruiken organisaties employer branding voor het werven en selecteren van vast personeel, maar MSP’s zullen diezelfde branding gebruiken richting de flexmarkt.”

Wouter Waaijenberg - directeur MSP bij Circle8

 

Total Workforce Management

 

Niet iedere organisatie heeft dezelfde behoeftes. Soms sluiten opdrachtgevers een MSP aan zodat het leveranciersmanagement beter wordt geregeld. Of ze willen juist toewerken naar Total Workforce Management (TWM). “Met de MSP maak je samen met de klant maatwerk van wat de klant nodig heeft, nu en in de toekomst. Als MSP is het daarbij belangrijk dat je jouw rol definieert en je toegevoegde waarde duidelijk maakt”, benadrukt Waaijenberg. “De klant vraagt: ‘hoe ga je de markt voor me bedienen?’, ‘Hoe zorg je ervoor dat we in deze schaarse markt de juiste kandidaten krijgen en dat ze niet naar de concurrent gaan?’. Naast aandacht voor de klant moet je óók de flex populatie weten te binden en boeien. Extern talent is net zo belangrijk als het vast personeel.”

 

Talentpools

 

Vind je het juiste talent, dan is het belangrijk om een vertrouwensband op te bouwen en korte lijnen houdt met de kandidaat, zodat ze voor de organisatie willen blijven werken. Waaijenberg: “De flexibele schil gaat niet alleen over het feit dat je talent op flexibele basis inzet; het is ook belangrijk dat je goed contact met hen onderhoudt. Een voordeel van MSP is dat we ons voor de klant zowel kunnen richten op de leveranciersstrategie als het inrichten van talentpools. Met een talentpool zitten de juiste kandidaten in de flexibele schil van de organisatie. Als je een vraag hebt, kun je de kandidaten rechtstreeks benaderen in plaats van dat je door de gehele proceslijn heen moet om die uitvraag te doen aan de markt. Het blijft daarnaast belangrijk om de flex kandidaten te prikkelen met kennis en aandacht, zodat ze betrokken blijven bij de opdrachtgever.”

 

Ambitie

 

De doorlopende technologische ontwikkelingen hebben invloed op bedrijfsprocessen. Door bijvoorbeeld repetitief werk over te dragen aan een MSP, hebben vaste medewerkers in een organisatie meer tijd voor innovatie. Waaijenberg: “Het betekent dat je als MSP echt een meerwaarde moet blijven bieden aan de klant, om er zo voor te zorgen dat de organisatie verder groeit. Gelet op de huidige ontwikkelingen wordt de klant volwassener en veeleisender; het is dan belangrijk dat je de medewerkers traint om  inhoudelijk advies te kunnen geven. Als MSP verricht je uiteindelijk een service voor de klant, maar je moet ook met hem of haar kunnen sparren. Zo bouwen klant en MSP een sterkere relatie op.”

 

Wouter Zipconomy.jpg

Bio


Wouter Waaijenberg werkt sinds 2000 in de recruitmentmarkt. Waaijenberg is in februari 2022 aangesteld als directeur MSP bij Circle8 en onderdeel van Axiom partners. Hij is verantwoordelijk voor sales en ontwikkelingen van de MSP-propositie.

Deel dit artikel