Zelfstandig professionals
Jouw talent verdient onze opdrachten. Zodat jij kan blijven groeien, als professional én als mens.
Diensten
Leveranciers
Een plek om te kunnen groeien. Toegang tot de mooiste opdrachtgevers.
Opdrachtgevers
Groei met onze talenten mee. Keuze uit de beste professionals.
Over Circle8
Circle8 biedt een nieuwe kijk op human capital voor zelfstandig professionals, organisaties en leveranciers: Total Talent Flow.
Trending
Artikelen, interviews en whitepapers. Ons overzicht van alles wat trending is binnen de (flexibele) arbeidsmarkt.
Deel dit artikel
Blog
Op de huidige arbeidsmarkt is een goed werkgeversimago een must. Alleen met een sterke merkidentiteit kun je talent naar je toetrekken. Het aantal zelfstandigen op de arbeidsmarkt groeit gestaag. Toch hebben de meeste organisaties alleen een budget gereserveerd om potentiële werknemers te overtuigen om voor ze te komen werken. Ze vergeten om talentvolle zzp’ers mee te nemen in hun strategie. Hoe kun je je werkgeversmerk versterken en talentvolle zzp’ers aantrekken?
Als organisatie kun je met een sterk werkgeversmerk snel en eenvoudig de juiste mensen op de arbeidsmarkt aantrekken. Een goed werkgeversimago is een handige manier om je van de concurrentie te onderscheiden. Anno 2023 ervaren veel organisaties uitdagingen in het vinden én behouden van medewerkers in verschillende functies. Werkgevers zien steeds vaker in dat ze een zzp’er moeten inhuren. Employer branding richt zich vaak op het aantrekken van werknemers in loondienst. Terwijl veel zzp’ers juist hele andere beweegredenen hebben om voor je organisatie te werken, dan mensen in loondienst. Het is slim om je branding ook te richten op het aantrekken van talentvolle zzp’ers.
Een sterk werkgeversmerk is noodzakelijk op de krappe arbeidsmarkt. Wanneer er veel reacties komen op een opdracht, dan is de kans groot dat ook een zzp’er met het juiste profiel zich aanmeldt. Daarom is het slim om te investeren in een positief werkgeversimago, om je zo te onderscheiden van de concurrentie op de markt.
Met een sterk imago willen mensen een bijdrage leveren aan de organisatie. Steeds meer mensen hechten waarde aan de (duurzame) missie en waarden van een bedrijf. Met de juiste purpose willen zzp’ers zich ook aan je bedrijf verbinden. De organisatie verrijkt zich met kennis en kunde van de zzp’er en hij of zij heeft baat bij het goede imago van de opdrachtgever.
Zzp’ers zijn vaak bereid om zich langdurig te verbinden aan een organisatie met een sterk werkgeversmerk. Wanneer zij hun diensten aanbieden zijn ze al bekend met het reilen en zeilen van de onderneming: de bedrijfscultuur, IT-systemen en medewerkers. Zo is er een kortere inwerktijd en hebben ze sneller een toegevoegde waarde. De inzet van zzp’ers bespaart dan ook op je wervingskosten.
Met de volgende drie aandachtspunten kun je een werkgeversmerk opbouwen dat ook talentvolle zzp’ers aantrekt.
Zorg ervoor dat hetgeen wat je naar de buitenwereld communiceert ook intern klopt. Het is belangrijk dat je geen valse verwachtingen wekt met je werkgeversmerk. Wanneer de realiteit niet overeenkomt met je belofte, dan zullen mensen zich niet volledig inzetten tijdens het uitvoeren van de opdracht. Ook zijn zzp’ers dan niet nog een keer bereid om een klus aan te nemen.
Denk na hoe je zzp’ers onderdeel van je bedrijfsmissie en visie kunt maken. Dit moet je verwerken in de interne en externe communicatie van de organisatie. Het gaat niet alleen om het aanpassen van je ‘Werkenbij’-website of posts op social media. Denk bijvoorbeeld ook aan vacatureteksten waarin zichtbaar wordt dat de organisatie zzp’ers omarmt. Alleen zo kun je je onderscheiden van de concurrentie.
Om een sterk werkgeversmerk te creëren dat aantrekkelijk is voor zzp’ers is het belangrijk dat je weet wat de doelgroep wil. Denk niet alleen vanuit het perspectief van de organisatie, maar breng in kaart wat zzp’ers daadwerkelijk nodig hebben. Denk hierbij bijvoorbeeld aan flexibele werktijden of voldoende uitdaging in de opdracht. Verdiep je in de talentvolle zzp’ers die je voor je organisatie wilt aantrekken.
De ‘war on talent’ zindert door. Om openstaande vacatures in te vullen én het…
Breng je huidige HR-cyclus in kaart. Van het eerste sollicitatiegesprek tot het…
De verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) komt eraan voor zzp’ers.…
Om de employee journey in jouw organisatie naar een hoger niveau te tillen heb…
Blog Interview
Wanneer werkzaamheden van de ene organisatie worden ondergebracht bij een andere…
Het is belangrijk om, voordat je aan de slag gaat met employer branding, je…
In een steeds veranderende wereld is het belangrijk om na te denken over wie je…
Met behulp van onboarding zorg je ervoor dat nieuwe medewerkers snel en soepel…