blog
#groeien
01.02.2023
Leestijd 3 minuten

Hoe zorg je voor een goede employer branding gericht op zzp’ers?

Op de huidige arbeidsmarkt is een goed werkgeversimago een must. Alleen met een sterke merkidentiteit kun je talent naar je toetrekken. Het aantal zelfstandigen op de arbeidsmarkt groeit gestaag. Toch hebben de meeste organisaties alleen een budget gereserveerd om potentiële werknemers te overtuigen om voor ze te komen werken. Ze vergeten om talentvolle zzp’ers mee te nemen in hun strategie. Hoe kun je je werkgeversmerk versterken en talentvolle zzp’ers aantrekken?

Als organisatie kun je met een sterk werkgeversmerk snel en eenvoudig de juiste mensen op de arbeidsmarkt aantrekken. Een goed werkgeversimago is een handige manier om je van de concurrentie te onderscheiden.

Anno 2023 ervaren veel organisaties uitdagingen in het vinden én behouden van medewerkers in verschillende functies. Werkgevers zien steeds vaker in dat ze een zzp’er moeten inhuren. Employer branding richt zich vaak op het aantrekken van werknemers in loondienst. Terwijl veel zzp’ers juist hele andere beweegredenen hebben om voor je organisatie te werken, dan mensen in loondienst. Het is slim om je branding ook te richten op het aantrekken van talentvolle zzp’ers.

Wat zijn de voordelen van een sterk werkgeversmerk gericht op zzp’ers?

Een grotere talentpool
Een sterk werkgeversmerk is noodzakelijk op de krappe arbeidsmarkt. Wanneer er veel reacties komen op een opdracht, dan is de kans groot dat ook een zzp’er met het juiste profiel zich aanmeldt. Daarom is het slim om te investeren in een positief werkgeversimago, om je zo te onderscheiden van de concurrentie op de markt.

Kostenbesparing
Met een sterk imago willen mensen een bijdrage leveren aan de organisatie. Steeds meer mensen hechten waarde aan de (duurzame) missie en waarden van een bedrijf. Met de juiste purpose willen zzp’ers zich ook aan je bedrijf verbinden. De organisatie verrijkt zich met kennis en kunde van de zzp’er en hij of zij heeft baat bij het goede imago van de opdrachtgever.

Meer productiviteit
Zzp’ers zijn vaak bereid om zich langdurig te verbinden aan een organisatie met een sterk werkgeversmerk. Wanneer zij hun diensten aanbieden zijn ze al bekend met het reilen en zeilen van de onderneming: de bedrijfscultuur, IT-systemen en medewerkers. Zo is er een kortere inwerktijd en hebben ze sneller een toegevoegde waarde. De inzet van zzp’ers bespaart dan ook op je wervingskosten.

Hoe kun je als organisatie zzp’ers aantrekken?

Met de volgende drie aandachtspunten kun je een werkgeversmerk opbouwen dat ook talentvolle zzp’ers aantrekt.

Realistisch merk
Zorg ervoor dat hetgeen wat je naar de buitenwereld communiceert ook intern klopt. Het is belangrijk dat je geen valse verwachtingen wekt met je werkgeversmerk. Wanneer de realiteit niet overeenkomt met je belofte, dan zullen mensen zich niet volledig inzetten tijdens het uitvoeren van de opdracht. Ook zijn zzp’ers dan niet nog een keer bereid om een klus aan te nemen.

Onderscheidend vermogen
Denk na hoe je zzp’ers onderdeel van je bedrijfsmissie en visie kunt maken. Dit moet je verwerken in de interne en externe communicatie van de organisatie. Het gaat niet alleen om het aanpassen van je ‘Werkenbij’-website of posts op social media. Denk bijvoorbeeld ook aan vacatureteksten waarin zichtbaar wordt dat de organisatie zzp’ers omarmt. Alleen zo kun je je onderscheiden van de concurrentie.

Ken de behoeften van de doelgroep
Om een sterk werkgeversmerk te creëren dat aantrekkelijk is voor zzp’ers is het belangrijk dat je weet wat de doelgroep wil. Denk niet alleen vanuit het perspectief van de organisatie, maar breng in kaart wat zzp’ers daadwerkelijk nodig hebben. Denk hierbij bijvoorbeeld aan flexibele werktijden of voldoende uitdaging in de opdracht. Verdiep je in de talentvolle zzp’ers die je voor je organisatie wilt aantrekken.

Benieuwd naar onze opdrachten?