VNR-77535
Reageren kan al binnen 2 minuten
Functieomschrijving:
Achtergrond, aanleiding en doel van de opdracht
Vanuit eerdere i-Strategietrajecten zijn aanbevelingen overgenomen die te maken hebben met het stroomlijnen van verschillende databronnen en het gebruik van monitortooling zoals dashboards. Er is veel data beschikbaar, maar deze draagt vaak nog niet bij aan de besluit- en beleidsvorming. Om hier slimmer mee om te gaan, ontwikkelen we dashboards die de data ‘vertalen’ naar informatie. Op dit moment ontbreekt bij de ontwikkeling van dashboards nog een stukje regie, harmonisatie en communicatie. Dit project heeft tot doel hier een professionaliseringslag in te maken. Zodat we de juiste informatie ook daadwerkelijk op het juiste moment én begrijpelijke wijze kunnen aanbieden. Andere projecten binnen het thema zijn onder meer het aanbieden van een QuickScan Mensgerichte dienstverlening, waar men op basis van de huidige status geïnformeerd aan de slag gaat met verbeterpunten. Ook wordt er gewerkt aan een Gemeenschappelijke Digitale Dienst rond klantreizen, met het doel om op basis van de juiste informatie beleid en dienstverlening te optimaliseren.
Gevraagde werkzaamheden en resultaten
- Voorstel voor de structurele inrichting en inbedding van benodigde BI-expertise binnen de directie DI&I.
- Positionering, strategie en scope van een productontwikkeling rond BI-tools en dashboarding, in lijn met verschillende beleidsdoelen.
- Stakeholderanalyse: In kaart brengen van relevante stakeholders en het ecosysteem.
- Verkenning van samenwerkingsmogelijkheden voor beheer, bestaande expertise en communicatie.
- Inventarisatie van bestaande initiatieven, businessbehoeften en vraagstukken.
- Planvorming en uitvoering om geïdentificeerde vraagstukken op te lossen.
- (Door)ontwikkeling van bestaande dashboards in het verlengde van i-Strategiethema’s.
- Activering van gebruik van dashboards door laagdrempelige beschikbaarheid en proactieve ondersteuning.
Jouw nieuwe omgeving
Het projectteam is onderdeel van Team i-Strategie en valt onder de afdeling Beleid, Kennis en Innovatie (BKI) van DI&I. Een divers team met projectleiders, verandermanagers, vormgevers en beleidsmakers. Rianne Blacquière is manager i-Strategie en opdrachtgever voor het thema. Het compacte thema ‘Informatiegestuurd werken’ bestaat voorlopig uit twee projectleiders; voor het project Dashboarding wordt extra hulp gezocht. Samenwerking met DI&I-afdelingen (met name I-Control & Security [ICS] en Regie op Programma’s en Projecten [RPP]) en onderliggende teams (zoals het Datalab) is van belang, evenals samenwerking met verschillende taakorganisaties.
Fijn om te weten
Het team werkt hybride en collega’s proberen minimaal twee dagen op kantoor in Den Haag te zijn (maandag, dinsdag en donderdag populair). Er zijn af en toe borrels of etentjes en maandelijks het i-Café, vaak met collega’s van andere JenV-onderdelen.
Over de klant:
Het Bestuursdepartement van het ministerie van Veiligheid en Justitie bestaat uit de beleidsdirecties. Het Bestuursdepartement ondersteunt het ministerie onder meer op de volgende gebieden: bestuurlijke verhoudingen, bedrijfs- voering van de Rijksdienst, vreemdelingenzaken en het ondersteunen van de politieke en ambtelijke leiding. Ook de NCTV, NNO en Inspectie JenV maken onderdeel uit van het Bestuursdepartement. De digitale werkomgeving van het Bestuursdepartement kan worden onderverdeeld in twee typen; de reguliere werkplek en de beveiligde werkplek. De reguliere werkplekken van het Bestuursdepartement worden geleverd door SSC-ICT en voldoen aan de standaard die deze dienstverlener toepast binnen haar verzorgingsgebied. Eventueel maatwerk wordt hierbij zoveel mogelijk beperkt. De zogenaamde “specialties” binnen het bestuursdepartement, met name NCSC en NCTV, maken naast het reguliere netwerk gebruik van een eigen beveiligd netwerk en werkplek welke is toegespitst op de specifieke positie van deze onderdelen met bijbehorende behoeften. Met name deze specialties maken verhoudingsgewijs veel gebruik van ICT/AV professionals om de hoge standaard die wordt gesteld aan hun werkomgeving te garanderen. Gelet op het vertrouwelijke karakter van de primaire activiteiten van deze organisatieonderdelen wordt vaak een aanvullende screening van ingehuurde expertise verlangt.
Eisen:
- Kandidaat heeft HBO/WO-niveau in de richting van informatiemanagement, digital business and innovation of vergelijkbaar.
- Kandidaat heeft relevante werkervaring in een politiek/bestuurlijke of complexe omgeving binnen of vergelijkbaar met de (rijks)overheid.
- Kandidaat heeft aantoonbare kennis van PowerBI en de vormgeving van interactieve dashboards.
- Kandidaat heeft aantoonbare kennis van- en ervaring met onderzoeksopgaven in relatie tot dienstverleningsconcepten, de inrichting van websites en relevante richtlijnen.
- Kandidaat is 32-36 uur per week beschikbaar.
- Kandidaat scoort minimaal een voldoende (6 of hoger) op alle interviewcriteria.
Wensen:
- Kennis van- en ervaring met Agile-werkwijzen zoals Scrum.
- Leergierig, goed inlevingsvermogen, luistervaardig en uitstekende communicatieve vaardigheden.
- Basiskennis van de werking van Generatieve AI en LLM.
- Recente en relevante ervaring bij JenV of aangrenzend veiligheidsdomein.
Competenties:
- Organisatiesensitiviteit: In staat verbinding en draagvlak te creëren tussen afdelingen/organisaties.
- Samenwerken: Vaardig in samenwerking en stakeholdermanagement op verschillende niveaus.
- Communicatieve vaardigheden: Ideeën en oplossingen kunnen overbrengen en klantgericht zijn.
- Analyseren: Snel de kernvraag in complexe materie boven tafel krijgen.
- Deskundigheid en inzet: Kennis en (werk)ervaring snel kunnen inzetten.
- Aanpassingsvermogen: Zelfstandig en binnen team kunnen werken, gestructureerd en improviserend.
- Stressbestendigheid: Meerdere prioriteiten tegelijk aankunnen.
- Flexibiliteit: Omgaan met wijzigingen in prioriteiten.
Arbeidsvoorwaarden:
Interesse?
Stuur ons dan uiterlijk 21 november 2025, voor 12:00 uur je recente CV + motivatie voor deze rol, samen met je beschikbaarheid/geplande vakanties en je all-in uurtarief excl. BTW.
Let op: De aanvraag betreft een ondersteunde rol en volgt instructies op van leidinggevende. Dit past niet binnen de wet DBA. Hierdoor is het niet mogelijk om ZZP'ers te contracteren. Eventueel geïnteresseerde ZZP'ers kunnen zich op detacheringsbasis (= in loondienst) laten aanbieden door Circle8. Voor vragen over deze procedure kunt u contact opnemen met Thorbjorn Geenen
PS.
Wegens bepaalde omstandigheden kunnen vacatures soms eerder worden gesloten.
Exceptioneel verwerken wij aanbiedingen per mail, wij verzoeken u vriendelijk om altijd via onze website aan te bieden, aanbiedingen die per mail zonder overleg worden verstuurd pakken wij niet op.
Jouw weg naar succes?
In 7 stappen en enkele dagen
- 1
Vind jouw opdracht
- 2
Reageer: stuur ons je cv
- 3
Wij checken jouw profiel met de opdracht(gever)
- 4
Telefonisch kennismaken met een recruiter van Circle8
- 5
Is er een match? We stellen je voor
- 6
Intakegesprek bij de opdrachtgever
- 7
Contract en let's go!

