Circle8 is proud partner of the Aston Martin Aramco Formula One® Team. Lees hier meer.
Reageer nu

Reageren kan al binnen 2 minuten

Utrecht
11 maand(en)
36 Uren per week
Start: 15-9-2025
Deadline: 2-9-2025

VNR-75325

Reageer nu

Reageren kan al binnen 2 minuten

VNR-75325

Functieomschrijving:

Het Openbaar Ministerie (OM) zorgt - samen met de politie en andere ketenpartners - voor opsporing en vervolging van strafbare feiten. Dit varieert van winkeldiefstal tot moord en van belastingontduiking tot cybercrime en terrorisme. Het werk van het OM is erop gericht dat daders een passende straf krijgen en dat slachtoffers en nabestaanden het gevoel hebben dat zorgvuldig met hun belangen wordt omgegaan. Het Openbaar Ministerie (OM) bestaat uit een hoofdkantoor (het Parket-Generaal), 10 arrondissementsparketten, 1 LRO (landelijke Ressortsorganisatie) en een aantal ‘bijzondere’ eenheden, te weten het Landelijk Parket, het Functioneel Parket, het parket CVOM (Centrale Verwerking OM), de DVOM (Dienst Verleningsorganisatie OM), de IVOM (Informatievoorziening OM) en de Rijksrecherche. Het Openbaar Ministerie is op ca. 35 locaties door heel Nederland gevestigd. In totaal werken ongeveer 6.000 mensen bij het OM. Aan het hoofd van het OM staat het College van procureurs-generaal. Het College is verantwoordelijk voor heel het OM en legt zich toe op de formulering van nieuwe handhavingsrichtlijnen en het ontwikkelen van het opsporings- en vervolgingsbeleid. De zorg voor de organisatie en de bedrijfsvoering ligt eveneens bij het College. De parketten staan onder leiding van een hoofd van een bedrijfsonderdeel die verantwoordelijk is voor de primaire taken van een arrondissement of ressort of een landelijk werkend onderdeel. De onderdelen van het OM kennen ieder een eigen dynamiek, aandachtsgebieden en, in sommige gevallen, specialismen. Voor een nader profiel van het OM verwijzen wij naar de website van het Openbaar Ministerie: www.om.nl

Achtergrond opdracht

Het College van Procureurs-Generaal van het Openbaar Ministerie heeft in 2020 een OM Informatiestrategie en meerjarenplan 2020-2027 laten opstellen: het Business + Informatieplan OM (BIPOM). In het BIPOM is het doel vastgelegd om in 2027 één uniforme werkwijze te hebben, ondersteund door één modulair opgebouwd zaaksysteem voor alle zaakstromen binnen het strafrecht. Het gaat om de ondersteuning van werkprocessen die nu ondersteund worden door 7 verschillende zaaksystemen. Dit betekent dat op alle parketten van het OM dusdanig uniform gewerkt gaat worden, dat iedereen gebruik kan maken van hetzelfde zaaksysteem, zonder lokale uitzonderingen of technische workarounds. Het project EMMA geeft invulling aan de uitvoering van de strategie die is beschreven in het BIPOM en heeft als doel de 7 zaakssystemen te vervangen en de werkprocessen binnen het OM te uniformeren. 

Gevraagde werkzaamheden of prestatiedoelstelling: 

Binnen het programma Emma werken we aan het vernieuwen en digitaliseren van de werkprocessen van heel het OM. Een belangrijk onderdeel van deze vernieuwing is het waarborgen van de kwaliteit van de gecreëerde oplossingen door middel van een uitgebreid testtraject. Daarom zijn wij op zoek naar een Tester die ingezet zal worden in het Programma Emma bij de Informatie Voorziening Openbaar Ministerie (IVOM) in Utrecht. De Tester is verantwoordelijk voor het plannen, uitvoeren en rapporteren van tests om de kwaliteit en betrouwbaarheid van de geleverde oplossingen te waarborgen. Als Tester werk je nauw samen met project- en ontwikkelteams en zorg je ervoor dat alle aspecten van de software grondig worden getest en dat eventuele issues tijdig worden vastgesteld en aangepakt. Actieve kennisdeling en samenwerking met diverse teams binnen het programma Emma zijn essentieel voor het realiseren van onze kwaliteitsdoelstellingen. Het Emma Platform ontwikkelt het Openbaar Ministerie zelf. Jouw opdracht omvat het opstellen en uitvoeren van gedetailleerde testplannen en het vastleggen van testresultaten, waarbij je actief samenwerkt met het projectteam om issues te identificeren en oplossingen te valideren voor het Emma Platform. Je zorgt voor effectieve kennisdeling met betrekking tot testpraktijken en kwaliteitsborging voor de verschillende projectteams. Je besteedt veel tijd aan vernieuwing, verbetering, ondersteuning en kennisdeling. Een extra uitdaging daarin is dat de IT-omgeving van het Openbaar Ministerie voortdurend in beweging is. Gezien deze voortdurende dynamiek in de IT-omgeving, richt je testprocessen in en beheert deze zodanig dat de omgeving op lange termijn aan de kwaliteitseisen voldoet. Je draagt bij aan de kwaliteit en samenwerking van het Agile/DevOps team. Je hebt sterke affiniteit met techniek en bent in staat om technische koppelingen en de werking daarvan die het team oplevert te begrijpen. Je beschikt over goede communicatieve en sociale vaardigheden, bent flexibel, creatief, nauwkeurig en beschikt over empathisch vermogen.

Jouw werkzaamheden en eindresultaten bestaan onder andere uit:

  • Opstellen van de eisen op het vlak van prestaties, beschikbaarheid en stabiliteit.
  • Formuleren van tests die deze eisen toetsen.
  • Opzetten en inrichten van de middelen die nodig zijn om de tests te ontwikkelen en (geautomatiseerd) uit te voeren in de verschillende omgevingen in de ontwikkelstraat.
  • Opstellen testaanpak in samenspraak met het team.
  • Automatiseren van tests van de nodige tests op schermen, interfaces, services en koppelvlakken op basis van testdata.
  • Documenteren en communiceren van testresultaten.
  • Opzetten en uitvoeren van geautomatiseerde (regressie)tests.
  • (Specificeren testgevallen tbv acceptatie en uitvoeren testgevallen samen met gebruikers.
  • Voortdurende kennisoverdracht en kwaliteitsverbetering.
  • Deelnemen aan de terugkerende SCRUM events.

Over de klant:

Het OM is belast met de strafrechtelijke handhaving van de rechtsorde en heeft daartoe het gezag over de opsporing van strafbare feiten. Er wordt daarbij samengewerkt met politie en andere opsporingsdiensten. Het OM kan daarnaast als enige instantie in Nederland bepalen of iemand voor de strafrechter moet verschijnen, en zo ja, voor welk strafbaar feit. Ook kan het OM zelf strafbare feiten afdoen zonder tussenkomst van een rechter door middel van een strafbeschikking. Het OM heeft een zelfstandige IV‐organisatie genaamd ‘IVOM’, IVOM heeft als doel de kwaliteit van de dienstverlening vanuit IT, en de sturing op de Informatievoorziening (IV), onder één dak te brengen én te verbeteren. Het IVOM bestaat uit de voormalige OM-onderdelen Domein IT (DVOM) en CIO-office (PaG) en valt onder aansturing van de Directeur IV. De directeur IVOM rapporteert rechtstreeks aan het College. Vanwege wijzigingen in het nieuwe Wetboek van Strafvordering moet het OM haar werkwijze en ICT-systemen vanaf nu daar op voorbereiden. De oude OM-systemen zijn toe aan vervanging en ook de papieren werkwijze is nog niet aangepast aan de digitale wereld en het nieuwe wetboek. Het OM heeft hiertoe in 2020 een strategie en meerjarenplan laten opstellen voor de vernieuwing richting 2027. Voor de periode 2020-2027 zijn hierin zeven thema’s geïdentificeerd die relevant zijn: • Verbeteren van de informatiepositie van OM medewerkers; • Meer eenheid van beleid en leiding met behoud van professionele ruimte; • Doelmatige en betrouwbare uitvoering van OM kerntaken; • Versterken van de ketensamenwerking; • Verdergaande digitalisering van alle werkprocessen; • Verbeteren van de informatievoorziening richting slachtoffers, verdachten en veroordeelde; • Vergroten van de digitale weerbaarheid van het OM (cyber security). Het OM programma Emma heeft als doel het moderniseren van het IT-landschap voor strafzaken en tegelijkertijd processen en werkwijzen te verbeteren, zodat invulling wordt gegeven aan de doelstellingen achter de genoemde thema’s, gebruik wordt gemaakt van de mogelijkheden van digitale technologie en het OM in staat wordt gesteld het nieuwe Wetboek van Strafvordering goed uit te kunnen voeren.

Eisen:

  • De aangeboden kandidaat beschikt over HBO-diploma (in IT of gerelateerd).
  • De aangeboden kandidaat is TMAP Professional Advanced gecertificeerd.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 5 jaar ervaring in (low-code)applicatieontwikkeling/testen.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 5 jaar ervaring met Agile/SCRUM/ DevOps projecten.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 4 jaar ervaring binnen de Rijksoverheid.
  • De kandidaat beschikt over volledige Nederlandse spreek- en schrijfvaardigheid.

Wensen:

  • De kandidaat is beschikbaar binnen 'X' weken na gunning.
  • De kandidaat heeft x aantal jaren ervaring in (low-code)applicatieontwikkeling/testen.
  • De kandidaat heeft x aantal jaren ervaring binnen de Rijksoverheid.
  • De kandidaat heeft x aantal jaren ervaring met Agile/SCRUM/ DevOps projecten.

Arbeidsvoorwaarden:

Interesse?

Stuur ons dan uiterlijk 2 September 2025, voor 12.00 uur je recente CV + motivatie voor deze rol, samen met je beschikbaarheid/geplande vakanties en je all-in uurtarief excl. BTW.

Let op: De aanvraag betreft een ondersteunde rol en volgt instructies op van leidinggevende. Dit past niet binnen de wet DBA. Hierdoor is het niet mogelijk om ZZP'ers te contracteren. Eventueel geïnteresseerde ZZP'ers kunnen zich op detacheringsbasis (= in loondienst) laten aanbieden door Circle8. Voor vragen over deze procedure kunt u contact opnemen met Thorbjorn Geenen.

Reageer nu

Reageren kan al binnen 2 minuten

Jouw weg naar succes?

In 7 stappen en enkele dagen

Racing car
  • 1

    Vind jouw opdracht

  • 2

    Reageer: stuur ons je cv

  • 3

    Wij checken jouw profiel met de opdracht(gever)

  • 4

    Telefonisch kennismaken met een recruiter van Circle8

  • 5

    Is er een match? We stellen je voor

  • 6

    Intakegesprek bij de opdrachtgever

  • 7

    Contract en let's go!