VNR-77449
Reageren kan al binnen 2 minuten
Functieomschrijving:
Functieomschrijving
Rijkswaterstaat heeft de Landelijke Brug- en Sluisstandaard (LBS) ontwikkeld en geïmplementeerd om eenheid te krijgen in veiligheidsnormen, -voorzieningen en softwarebesturing voor bruggen en sluizen. De LBS is de standaard voor alle toekomstige rijksbruggen en -sluizen en wordt breed toegepast in aanleg- en renovatieprojecten. Door de komst van de Machineverordening (vanaf 2027) worden de eisen uitgebreid, onder meer door AI, robotica, IoT en digitalisering, met strengere regels voor hoog-risico machines en cybersecurity. De LBS vertaalt de algemene principes van de Machinerichtlijn naar het complexe systeem van beweegbare bruggen en sluizen.
Binnen PPO opereert team B-Bruggen West Nederland Zuid. Vanuit het Programma Vervanging en Renovatie bereidt het team de vervangings- en renovatieopgave en de CE-markering voor drie beweegbare bruggen voor, waaronder de Brug over de Noord en de Verkeersbrug Dordrecht. Focus ligt op RAMS: betrouwbaarheid, beheersbaarheid, onderhoudbaarheid en veiligheid. Dit vraagt om integratie van LBS met toekomstige Machineverordening en een kwaliteitssysteem om continu aantoonbaar te voldoen.
Opdrachtomschrijving
De specialist systeemarchitect/machineveiligheid borgt de integraliteit tussen LBS, Machinerichtlijn en Machineverordening in ontwerp en uitvoering. Dit omvat integratie tussen technische installaties en besturing (3B), koppelingen met verkeerscentrales, machineveiligheid van technische installaties en civiel, en de integratie met processen, beheerorganisatie en medewerkers. De specialist werkt zelfstandig binnen een multidisciplinair team en stemt af met interne en externe stakeholders. Taken zijn onder meer: ontwerpbeslissingen en -documenten, risicobeoordelingen en -sessies, traceerbare informatievastlegging in producten voor systeemarchitectuur, systeemintegratie en machineveiligheid, en het sturen van het proces naar geverifieerde en gevalideerde CE-gemarkeerde machines.
Resultaat opdracht
- Advies en analyses voor Operationeel Concept Description (OCD).
- Advies en analyses voor het Machineveiligheidsplan.
- Organiseren en begeleiden van risicosessies en opleveren initiële Risicobeoordeling.
- Advisering over technische documentatie van machines.
- Opstellen van Essentiële Veiligheids- en Gezondheidseisen-lijst voor nautische kunstwerken.
- Advies in de doorgrondingsfase VBD over architectuur en LBS-ontwikkelingen.
- Advies over relatie Machinerichtlijn, Machineverordening en LBS.
- Ontwerpen van delen van nautische objecten met focus op architectuur en machineveiligheid.
- Adviseren bij issues/changes op de LBS met focus op architectuur.
- Verklaringen van Overeenstemming voor kunstwerken binnen het project.
- Adviseren over toepassing LBS in projecten.
- Review bevindingen op ontwerpbaselines met focus op architectuur, onderhoudbaarheid en machineveiligheid.
- Vormgeven proces CE-markering binnen RWS.
Over de klant:
Organisatieomschrijving
Rijkswaterstaat is de uitvoeringsorganisatie van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en bestaat uit zeven landelijke en zeven regionale organisatieonderdelen. Al meer dan 200 jaar werken we dagelijks aan een veilig, leefbaar en bereikbaar Nederland. We beheren en ontwikkelen de rijkswegen, -vaarwegen en -wateren en zetten in op een duurzame leefomgeving. Samen met anderen werken we aan een land dat beschermd is tegen overstromingen. Waar voldoende groen is, en voldoende en schoon water. En waar je vlot en veilig van A naar B kunt. Samenwerken aan een veilig, leefbaar en bereikbaar Nederland. Dat is Rijkswaterstaat.
Programma’s, Projecten en Onderhoud (PPO)
PPO is een van de landelijke organisatieonderdelen van Rijkswaterstaat. PPO werkt aan het onderhoud van rijkswegen, vaarwegen, bruggen, waterkeringen en sluizen en de bedieningsinstallaties in heel Nederland, met aandacht voor duurzaamheid, veiligheid, innovatie en samenwerking met interne en externe partners.
Eisen:
- Afgeronde hbo-opleiding in de richting van AOT, Elektrotechniek, Veiligheidskunde, Informatica (systeemontwerp, systeemarchitectuur, automatiseringstechniek/industriële automatisering), Werktuigbouw of vergelijkbaar.
- Minimaal 5 jaar aantoonbare ervaring met modelleertalen zoals SysML en UML in technische multidisciplinaire projecten.
- Kennis van en minimaal 5 jaar aantoonbare ervaring met systeemintegratie, systeemarchitectuur en architectuurmethoden en lifecycle management van bedrijfskritische systemen.
- Kennis van en minimaal 5 jaar ervaring met Systems Engineering als interdisciplinaire benadering.
- Minimaal 5 jaar ervaring met technische installaties in infrastructurele werken en aantoonbaar inzicht in de complexiteit.
- Minimaal 5 jaar aantoonbare ervaring met normen: NEN-EN-ISO 12100, NEN-EN-IEC 62061 en/of NEN-EN-ISO 13849-1/2, NEN-EN-IEC 60204, NEN-EN-ISO 4413.
- Minimaal 5 jaar ervaring met CE-markeringen van machines.
- Ervaring met adviseren aan afdelingshoofd, technisch manager en projectmanager.
Wensen:
- Academisch werk- en denkniveau.
- Ervaring in alle aspecten van systeemontwikkeling (specificatie, ontwerp, implementatie, testen, integratie).
- Ervaring in Systems Engineering en Relatics/GRIP in complexe technische projecten.
- Ervaring met model gebaseerde (software) ontwikkeling.
- Ervaring met industriële automatiseringsoplossingen.
- Ervaring met risicobeoordelingen en risicosessies van nautische kunstwerken.
- Inhoudelijke kennis van installaties voor bruggen.
- Kennis en meerjarige ervaring met systeemintegratie, systeemarchitectuur en lifecycle management.
- Resultaatgericht, praktische en oplossingsgerichte instelling.
- Analytisch en communicatief vaardig.
- Teamspeler, senior in ervaring en optreden, netwerkvaardig.
- Vloeiend Nederlands in woord en schrift.
Wensen
- Mate van kennis en ervaring met systeem-integratie van bediening, besturing en functionele veiligheid van brug- en sluisinstallaties.
- Mate van kennis en ervaring met het toepassen van de Landelijke Brug- en Sluisstandaard (LBS).
- Mate van kennis en inzicht in organisatie en werkwijze van Rijkswaterstaat.
- Mate van kennis en ervaring met modelgebaseerde (software)ontwikkeling.
- Aantoonbare ervaring met nieuwbouw van bruggen en sluizen en LBS-toepassing.
- Kennis en ervaring met het uitvoeren van risicosessies en risicobeoordelingen bij opdrachtgevers.
- Kennis en ervaring met CE-markering van bruggen en sluizen bij opdrachtgevers.
- Kennis in integratie, ontwerp en veiligheidsfuncties van hydraulische systemen.
Competenties:
- Resultaatgericht: Praktische en oplossingsgerichte instelling, gericht op het bereiken van aantoonbare CE-markering en veilige systemen.
- Analytisch vermogen: In staat om complexe systemen en normen (LBS, Machinerichtlijn, Machineverordening) te doorgronden en te vertalen naar ontwerpkeuzes.
- Communicatieve vaardigheden: Effectief schakelen met stakeholders op verschillende niveaus en informatie consistent vastleggen.
- Teamspeler en netwerkvaardig: Werken binnen multidisciplinair team en afstemmen tussen disciplines en externe partijen.
- Systems Engineering ervaring: Toepassing van SE-methodiek, Relatics/GRIP en modelgebaseerde ontwikkeling (SysML/UML).
Arbeidsvoorwaarden:
Interesse?
Stuur ons dan uiterlijk 19 november 2025, voor 10.30 uur je recente CV in Word + onderbouwing van de eisen en wensen (als voorblad) en je all-in uurtarief excl. BTW.
Bandbreedte tarief: € 115.- / € 127,75 - - ONDER LEIDING EN TOEZICHT - GEEN ZZP INZET MOGELIJKHEID
Optie tot verlenging : Ja, 2x 12 maanden, uiterlijk tot en met 31-12-2028
Bijzonderheden AVG: Géén foto. Géén persoonsgegevens zoals (mail)adres, telefoonnummer, geboortedatum, nationaliteit of LinkedIn. Géén leveranciersgegevens mogen zichtbaar zijn op het format.
Jouw weg naar succes?
In 7 stappen en enkele dagen
- 1
Vind jouw opdracht
- 2
Reageer: stuur ons je cv
- 3
Wij checken jouw profiel met de opdracht(gever)
- 4
Telefonisch kennismaken met een recruiter van Circle8
- 5
Is er een match? We stellen je voor
- 6
Intakegesprek bij de opdrachtgever
- 7
Contract en let's go!

