Circle8 is proud partner of the Aston Martin Aramco Formula One® Team. Lees hier meer.
Den Haag
6 maand(en)
36 Uren per week
Start: 20-10-2025
Deadline: 10-10-2025

VNR-76066

Reageer nu

Reageren kan al binnen 2 minuten

VNR-76066

Functieomschrijving:

Opdrachtgever

Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (kortweg SZW) werkt aan een sociaal en economisch krachtig Nederland in Europa, met werk en bestaanszekerheid voor iedereen. We buigen ons over vragen die niet bepaald tot de gemakkelijkste behoren, bijvoorbeeld over het sociaal beleid, de toekomst van de verzorgingsstaat en de betaalbaarheid van de AOW. Maar ook over de vergrijzingsproblematiek en de veiligheid op de werkplek. Uitvoering en ondersteuning voor SZW is voor een belangrijk deel belegd bij de Directie Dienstverlening, Samenwerkingsverbanden en Uitvoering, kortweg DSU. Directie DSU is de Opdrachtgever. De directie DSU is een dienstverlenende directie, met als kernkwaliteit het stabiel en kwalitatief hoogwaardig uitvoeren van opdrachten en diensten voor opdrachtgevers. DSU wil in de komende jaren doorgroeien naar een professionele, innovatieve en efficiënte dienstverlener. Een organisatie met een bewezen dienstverleningsmodel, gemeenschappelijke dienstverleningsprincipes, samenhang en een goed werkende governance, inclusief een efficiënte en toekomstbestendige, hoogwaardige ICT-infrastructuur en solide werkende applicaties. De afdeling Informatievoorziening (IV) van de directie Dienstverlening, Samenwerkingsverbanden en Uitvoering is een onderdeel van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Wij ondersteunen de acquisitie, implementatie en het beheer van informatiesystemen ten behoeve van de uitvoering van nationale en Europese regelingen voor Uitvoering van Beleid (UVB). En ondersteunen het Leer-en ontwikkelplein (LO-Plein) ten behoeve van het beheer van een leermanagementsysteem, welke opleidingsactiviteiten faciliteert voor de ministeries SZW, VWS en OCW.

Project en opdrachtomschrijving

In Nederland kampen circa 400.000 huishoudens met energiearmoede. Energiearmoede wordt gedefinieerd als aandeel van de energiekosten in het inkomen. Huishoudens die een onevenredig groot deel van hun inkomen moeten uitgeven aan energiekosten hebben moeite om hun rekeningen te betalen. Om de energiearmoede van Nederlandse huishoudens te verminderen hebben energieleveranciers en maatschappelijke organisaties in 2022 het tijdelijk Noodfonds Energie (TNE) opgericht. Het Noodfonds Energie is een privaat initiatief met publiek-private financiering. De publieke financiering komt van het ministerie van SZW. Door TNE is de afgelopen drie jaar gewerkt met een systeem waarbij op basis van gegevens de van Belastingdienst, UWV, SVB en energieleveranciers werd vastgesteld of huishoudens in aanmerking kwamen voor inkomensondersteuning. De inkomensondersteuning wordt door de energieleveranciers verrekend via de energierekening. In 2024 en 2025 zijn ruim 100.000 huishoudens geholpen met het betalen van hun energierekening. Het ministerie van SZW wil het Energiefonds door ontwikkelen naar een publiekrechtelijke organisatie. Het publieke Energiefonds is tevens een van de maatregelen die Nederland opneemt in de plannen voor Sociaal Klimaatfonds (SCF). Het Energiefonds wordt grotendeels gefinancierd met Europees geld. De beleidsdirectie PDV is op zoek naar een uitvoerder voor het publiek Energiefonds en heeft DSU gevraagd of zij deze rol op zich kan nemen. Waarbij de belangrijkste voorwaarde voor de uitvoering een ICT systeem is dat grote aantallen aanvragen van burgers (DigiD) aankan. Het systeem moet een koppeling hebben met de Belastingdienst, gegevensuitwisseling met energieleveranciers mogelijk maken en aanvragen geautomatiseerd kunnen beoordelen. Om hier een passende oplossing voor te vinden is gevraagd aan de afdeling Informatievoorziening (IV) hiervoor een verkenning te starten. Voor deze verkenning is de afdeling IV opzoek naar een (solution) architect, welke opzoek gaat naar een passend oplossing voor de uitvoering het TNE. Als (solution) architect ben je verantwoordelijk om samen met de projectleider, business-/informatieanalist en beheerder te komen met een passende IV-oplossing voor de uitvoering van het TNE, en hiervoor de benodigde eisen in kaart te brengen en hierin een advies te geven binnen het huidige IV-landschap. De huidige uitvoerder, Stichting TNE, een eigen IV-oplossing heeft ontwikkelt voor de uitvoering van het noodfonds. Daarnaast heeft DSU een eigen zaaksysteem voor de uitvoering van subsidieregelingen. Samen met een team van een projectleider business-/informatieanalist, functioneel beheerder en andere medewerkers van IV zal een voorstel ontwikkelt moeten worden voor een passend IV, binnen de hiervoor geldende tijdslijnen. Hierbij dient rekening te worden gehouden met juridische, contractuele, technische en organisatorische aspecten. Daarnaast kun je mogelijk nog voor andere werkzaamheden binnen de afdeling IV ingezet worden, naast deze opdracht.

Kennis, ervaring, competenties en vaardigheden

In een dynamische beleidsomgeving waar veel zaken spelen, bewaar jij de rust en het overzicht. Je weet je in korte tijd de afdeling IV en de procedures eigen te maken. Hierbij schakel je binnen DSU|IV en haar leveranciers met personen die kennis hebben op het gebied van functioneel beheer en systeemontwikkeling en de verantwoordelijk beleidsdirecties.

Verder beschik je over:

  • Minimaal HBO werk- en denkniveau.
  • Minimaal 4 jaar ervaring in de rol van (solution) architect.
  • Aantoonbare kennis van klantportalen, workflowsystemen en zaaksystemen.
  • Kennis van de standaarden NORA, EAR en de BIO.
  • Kennis van DigiD en complexe koppeling (zoals met Belastingdienst en UWV).
  • Communicatieve vaardigheden op zowel operationeel als tactisch en strategisch/bestuurlijk niveau.
  • Capaciteit om goed samen te werken en gedragen oplossingen te ontwerpen met diverse stakeholders.
  • Aantoonbare ervaring om te functioneren in een politieke- en bestuurlijke omgeving.
  • Politieke sensitiviteit.
  • Goed omgevingsbewustzijn.
  • Goede Nederlandse spreek- en schrijfvaardigheid.
  • Een sterke analytische vaardigheid en het vermogen gedragen prioriteiten te stellen.

Over de klant:

Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) werkt aan een sociaal en economisch krachtig Nederland in Europa, met werk en bestaanszekerheid voor iedereen. De bewindslieden zijn onder meer verantwoordelijk voor het arbeidsmarktbeleid, inclusief migratie en vrij verkeer van werknemers, uitkeringen en re-integratie, inkomensbeleid, het combineren van arbeid en zorg, arbeidsomstandighedenbeleid en inspectie daarop. Er werken ongeveer 2200 medewerkers bij het ministerie van SZW.

Eisen:

  • Kandidaat beschikt over minimaal HBO werk- en denkniveau.
  • Kandidaat beschikt over minimaal 4 jaar ervaring als (solution) architect.
  • Kandidaat heeft aantoonbare ervaring met klantportalen, workflowsystemen en zaaksystemen.

Wensen:

  • Mate waarin de kandidaat kennis heeft van de NORA, EAR en de BIO/ISO 27001/27002.
  • Mate waarin de kandidaat kennis heeft van Digid en leggen van complexe koppelingen (zoals Belastingdienst en UWV).
  • Mate waarin kandidaat beschikt over de gevraagde competenties en vaardigheden (toetsbaar in CV, motivatie en/of mogelijk gesprek).
  • Mate van ervaring en/of affiniteit met de organisatie van de opdrachtgever.

Arbeidsvoorwaarden:

Interesse?

Stuur ons dan uiterlijk 10 Oktober 2025, voor 12.15 uur je recente CV + motivatie voor deze rol, samen met je beschikbaarheid/geplande vakanties en je all-in uurtarief excl. BTW.

Let op: De aanvraag betreft een ondersteunde rol en volgt instructies op van leidinggevende. Dit past niet binnen de wet DBA. Hierdoor is het niet mogelijk om ZZP'ers te contracteren. Eventueel geïnteresseerde ZZP'ers kunnen zich op detacheringsbasis (= in loondienst) laten aanbieden door Circle8. Voor vragen over deze procedure kunt u contact opnemen met Kicky de Groot.

Reageer nu

Reageren kan al binnen 2 minuten

Jouw weg naar succes?

In 7 stappen en enkele dagen

Racing car
  • 1

    Vind jouw opdracht

  • 2

    Reageer: stuur ons je cv

  • 3

    Wij checken jouw profiel met de opdracht(gever)

  • 4

    Telefonisch kennismaken met een recruiter van Circle8

  • 5

    Is er een match? We stellen je voor

  • 6

    Intakegesprek bij de opdrachtgever

  • 7

    Contract en let's go!