VNR-76243
Reageren kan al binnen 2 minuten
Functieomschrijving:
Opdrachtbeschrijving
Voor het agile scrum team bevoegdhedenbeheer moeten enkele functioneel beheerders worden opgeleid voor het operationeel beheer en onderhoud van alle toepassingen binnen het GBS domein. Hiervoor zoeken wij een Senior functioneel beheerder die de beheerders kan opleiden.
- Functionele inrichting van het bevoegdhedenbeheersysteem op basis van businessprocessen, policies, profielen en mandaten en reviews.
- Incidentbeheer (het laten oplossen verstoringen, rechten issues etc.).
- Bijdragen aan het verder ontwikkelen van procedures, sjablonen en standaard manier van werken van het domein (in oprichting).
- Gebruikerscommunicatie: communicatie en afstemming over onderhoudswindows (en toegevoegde waarde), communicatie over status incidenten, service requests.
- Beheer informatiesystemen.
- Aansturing van de operationele IT.
- Wijzigingsbeheer & Functionaliteitenbeheer: vastleggen wijzigingsverzoeken, vastleggen requirements en user stories, besluitvorming door juiste gremia laten uitvoeren, uitvoeren, ondersteunen en regisseren van functionele testen en gebruikers acceptatietesten.
- Implementatie, waaronder het (laten) opstellen van het implementatieplan bij releases, afstemmen met business en DICTU over release- en onderhoudsmomenten en het uitvoeren productietest en nazorg.
Achtergrond opdracht
Bij het cluster FBGe van de Directie Informatievoorziening is het operationeel- en tactisch Functioneel Beheer en Informatiemanagement ondergebracht van alle concernbrede generieke bedrijfsvoeringtoepassingen. Het cluster draagt zorg voor de operationele en tactische samenwerking met- en aansturing van de ICT leverancier.
Net als alle overheden moeten ook de Ministeries van EZ, KGG en LVVN en de bijbehorende uitvoerende diensten voldoen aan de BIO, omwille van compliance maar ook om een veilige en weerbare ICT omgeving te creëren. Een goed ingericht Identity and Access Management (IAM) is daarvoor noodzakelijk.
Bevoegdhedenbeheer (de Access Management-component in IAM) is hierin een belangrijk onderdeel. Op dit moment wordt een solide centrale voorziening neergezet waarop diensten en directies hun applicaties kunnen aansluiten. Bevoegdheden worden volautomatisch toegekend op basis van policies en profielen. Gemandateerden kunnen via een selfservice voorziening uitzonderingen hierop aanvragen. Op basis van de policies en goedkeuringsprocessen worden de bevoegdheden van werkers geformaliseerd voor het gebruik van een applicatie. Hierbij worden policies geëffectueerd naar applicatieve autorisaties waarvoor gegevens nodig zijn. Met deze ondersteuning kunnen processen met betrekking tot bevoegdheden beter worden geborgd en verantwoord.
Over de klant:
Het Ministerie van Economische zaken staat voor een duurzaam ondernemend Nederland. We zetten ons in voor een uitstekend ondernemersklimaat en een sterke internationale concurrentiepositie. Door de juiste randvoorwaarden te creëren en door ondernemers de ruimte te geven om te vernieuwen en te groeien. Door aandacht te hebben voor onze natuur en leefomgeving. Door samenwerking te stimuleren tussen onderzoekers en ondernemers. Zo bouwen we onze topposities in landbouw, industrie, diensten en energie verder uit en investeren we in een krachtig en duurzaam Nederland.
Eisen:
- Dominant: Kennis van en ervaring met functioneel beheer.
- Overige vereiste kennisgebieden uit kwaliteits-raamwerk I(v): Aantoonbare kennis en ervaring op het gebied van Identity- en Access management.
- Ervaring: Ervaring met bevoegdhedenbeheersystemen (Bewezen aantal jaar: 2).
Wensen:
- Aanvullende kennis: Ervaring met werken in applicatie- en gegevensketens; kunnen denken in deelverzamelingen.
- Inzicht in/gevoel voor belang van gegevenskwaliteit voor afnemende/gebruikende processen.
- Kennis van, en ervaring met het functioneel beheer van applicaties in een keten.
- Kennis van Rijksoverheidsorganisaties.
- Overige functiewensen: Kennis de applicatie NetIQ.
Competenties:
- Analyseren.
- Adviseren.
- Klantgerichtheid.
- Omgevingsbewustzijn.
- Plannen en organiseren.
- Samenwerken.
- Voortgangscontrole.
- Communicatie.
Arbeidsvoorwaarden:
Interesse?
Stuur ons dan uiterlijk 15 oktober 2025, voor 17.00 uur je recente CV + motivatie voor deze rol, samen met je beschikbaarheid/geplande vakanties en je all-in uurtarief excl. BTW.
Let op: De aanvraag betreft een ondersteunde rol en volgt instructies op van leidinggevende. Dit past niet binnen de wet DBA. Hierdoor is het niet mogelijk om ZZP'ers te contracteren. Eventueel geïnteresseerde ZZP'ers kunnen zich op detacheringsbasis (= in loondienst) laten aanbieden door Circle8. Voor vragen over deze procedure kunt u contact opnemen met Rogier Reijgwart
Jouw weg naar succes?
In 7 stappen en enkele dagen
- 1
Vind jouw opdracht
- 2
Reageer: stuur ons je cv
- 3
Wij checken jouw profiel met de opdracht(gever)
- 4
Telefonisch kennismaken met een recruiter van Circle8
- 5
Is er een match? We stellen je voor
- 6
Intakegesprek bij de opdrachtgever
- 7
Contract en let's go!