VNR-76129
Reageren kan al binnen 2 minuten
Functieomschrijving:
De functie
Amsterdam heeft duizenden objecten in beheer; bomen, wegen, bruggen, sluizen, verlichting, speeltoestellen, straatmeubilair. Alles wat je in de openbare ruimte ziet, zijn objecten die worden beheerd door de afdeling Stedelijk Beheer. Voor het goed beheren van deze objecten is de juiste informatie cruciaal. Amsterdam heeft de afgelopen jaren geïnvesteerd in het steeds beter op orde krijgen van de informatie. De meest urgente zaken zijn opgepakt en inmiddels goed geborgd. Voor de volgende fase is het belangrijk om dat steeds gestructureerder aan te pakken. Budgetten, capaciteit, middelen; niets is oneindig. Om daar goede keuzes in te maken, is het opbouwen van een goed portfolio van wezenlijk belang.
Het portfolio moet opgebouwd worden met vereisten en wensen op het gebied van applicaties, data, documenten en informatieproducten als dashboards. Dit alles in aansluiting op, en als onderdeel van de Assetmanagementplannen die elke assetgroep maakt. We willen hiermee niet alleen in kaart brengen wat er nodig is, maar ook willen we steeds betere keuzes kunnen maken op wat goed is voor de stad. Dat betekent óók afwegen op benodigde capaciteit van de assetteams, budgetten, en ook op de capaciteit bij het idomein en leveranciers.
Opdracht
Jouw opdracht is het om samen met de assetgroepen deze roadmaps vorm te geven. Daarvoor maak je plannen van aanpak en ontwikkel en geef je workshops. Je verbindt de opgehaalde wensen en eisen met de strategische organisatiedoelstellingen. Tegelijkertijd kun je ook de omgekeerde beweging maken: vanuit de strategische doelstellingen, concrete projecten vormgeven. En soms zul je als opdrachtgever/projectleider fungeren van deze projecten.
Je bent onderdeel van het programmateam Regie op (asset)-informatie, van de afdeling Stedelijk Beheer. We maken onderdeel uit van de directie Verkeer en openbare Ruimte. We werken langzaam maar zeker ook steeds meer voor de gehele directie en hebben een belangrijke rol in hoe onze ketenpartners hun informatievoorziening ontwikkelen. Bij het realiseren van de oplossingen werk je ook nauw samen met het idomein, waar zich in verschillende opgaves realisatieteams bevinden.
Wij bieden..
Een gedreven afdeling Stedelijk Beheer binnen de gemeente Amsterdam, waarbij vanuit de context van gehanteerde assetmanagement-processen, alle assetteams, onderhoudsafdelingen, ketenpartijen en de afdeling Informatievoorziening zijn aangehaakt om de openbare ruimte van Amsterdam goed te krijgen en te houden. In de organisatie is kennis van standaarden en normen, zoals de ISO55000, publicaties van het Institute of Asset Management en van informatiemanagement en ICT voorhanden. Jouw kennis en kunde verbindt de wereld van Assetmanagement en Informatiemanagement.
Dit doe je op een gemiddelde werkdag
- ’s ochtend heb je een bila met de programmamanager over de voortgang van alle roadmaps. Je deelt de ervaringen en geeft aan waar je hulp nodig hebt, of waar je vast loopt;
- Daarna ga je het overleg in met het idomein. Er zal gezorgd moeten worden voor voldoende capaciteit voor het komend jaar. Je brengt de wensen in en haalt op welk budget daarvoor nodig is;
- ’s middags heb je een workshop met een aantal deelnemers uit de assetorganisatie. Oók ketenpartners zitten in de workshop. Je begeleid de workshop van ongeveer 2 uur;
- Na de workshop werk je de oogst van de workshop uit in een concept roadmap, die je volgende week met de assetmanager kunt bespreken;
- Tussendoor handel je wat vragen en verzoeken af van het project voor de realisatie van een applicatie. Je geeft sturing aan het realisatieteam, zodat ook zij voortgang kunnen blijven boeken.
Over de klant:
Organisatie
Gemeente Amsterdam, directie Verkeer en Openbare Ruimte (V&OR), afdeling Stedelijk Beheer. Stedelijk Beheer beheert duizenden objecten in de openbare ruimte, zoals bomen, wegen, bruggen, sluizen, verlichting, speeltoestellen en straatmeubilair. De organisatie werkt vanuit assetmanagementprocessen en betrekt assetteams, onderhoudsafdelingen, ketenpartijen en de afdeling Informatievoorziening. Er is kennis aanwezig van standaarden en normen zoals ISO55000, publicaties van het Institute of Asset Management, en informatiemanagement en ICT. Binnen V&OR richt Stedelijk Beheer zich op onderhoud van assets en verschuift de focus naar functie, gebruik, veiligheid, herbruikbaarheid en duurzaamheid. Het programmateam Regie op (asset)-informatie werkt steeds meer voor de gehele directie en speelt een belangrijke rol in de ontwikkeling van de informatievoorziening van ketenpartners.
Eisen:
Eisen
- WO werk- en denkniveau.
- Aantoonbare kennis en ervaring met het ontwikkelen van een digitale strategie en het opzetten van een portfolio.
- Aantoonbare ervaring in het opzetten en geven van workshops gericht op het vormgeven van een digitale strategie.
- Aantoonbare meerjarige ervaring in projectmanagement van veranderingen op processen, informatie en systemen, met oog voor de mens.
Wensen:
- Het max tarief voor deze aanvraag is 138,-
Competenties:
Competenties
- Analytisch vermogen: kan hoofd- en bijzaken onderscheiden, een vraagstelling uitsplitsen en logische verbanden leggen tussen deelaspecten.
- Omgevingsbewustzijn: is goed geïnformeerd over vakinhoudelijke, organisatorische, maatschappelijke en politieke ontwikkelingen of andere omgevingsfactoren en weet deze effectief te benutten voor de eigen functie of organisatie.
- Samenwerken: levert een constructieve bijdrage aan gezamenlijke resultaten en aan de sfeer en relaties binnen de groep of het team.
- Relatiebeheer: bouwt persoonlijke relaties op met klanten en contactpersonen, onderhoudt en benut ze.
- Resultaatgerichtheid: neemt concrete doelen als uitgangspunt en houdt hieraan vast totdat het doel is bereikt.
- Overtuigingskracht: oefent op basis van persoonlijk overwicht invloed uit op mensen en situaties, gericht op acceptatie en het overwinnen van weerstanden; communiceert ideeën duidelijk en stellig.
Arbeidsvoorwaarden:
Interesse?
Stuur ons dan uiterlijk 10 oktober 2025, voor 17.00 uur je recente CV + motivatie voor deze rol, samen met je beschikbaarheid/geplande vakanties en je all-in uurtarief excl. BTW.
Let op: De aanvraag betreft een ondersteunde rol en volgt instructies op van leidinggevende. Dit past niet binnen de wet DBA. Hierdoor is het niet mogelijk om ZZP'ers te contracteren. Eventueel geïnteresseerde ZZP'ers kunnen zich op detacheringsbasis (= in loondienst) laten aanbieden door Circle8. Voor vragen over deze procedure kunt u contact opnemen met Jochem Boester
Jouw weg naar succes?
In 7 stappen en enkele dagen
- 1
Vind jouw opdracht
- 2
Reageer: stuur ons je cv
- 3
Wij checken jouw profiel met de opdracht(gever)
- 4
Telefonisch kennismaken met een recruiter van Circle8
- 5
Is er een match? We stellen je voor
- 6
Intakegesprek bij de opdrachtgever
- 7
Contract en let's go!