VNR-72592
Reageren kan al binnen 2 minuten
Functieomschrijving:
PS: De positie die hier wordt uitgevraagd wordt al door een inhuurkracht vervuld. De verwachting bestaat dat de huidige inhuurkracht opnieuw voorgedragen zal worden.
Een goede informatievoorziening is essentieel voor de uitvoering van het beleid van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat en Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit.
De businessarchitecten van de afdeling Regie en Advies zorgen ervoor dat strategie, programma, organisatie, processen en informatievoorziening op elkaar aansluiten, zodat noodzakelijke veranderingen succesvol gerealiseerd kunnen worden en toekomstbestendig zijn en blijven.
De afdeling Informatiemanagement Bedrijfsvoering (IMB) adviseert en faciliteert beide kerndepartementen op de taakvelden Data en Informatie en Generieke ICT-toepassingen.
Ook zorgt IMB voor het geven van sturing aan de Dienst ICT Uitvoering en andere derde partijen, voor regie en advies op het gebied van:
- IV Project- en portfoliomanagement
- Architectuur
- Lifecycle management
- Security en privacy by design
- Generieke ICT-toepassingen
Daarnaast valt programmamanagement voor grootschalige verandertrajecten onder de afdeling IMB.
Cluster Regie & Advies
Bij het cluster Regie & Advies is het strategisch en tactisch informatiemanagement ondergebracht voor de generieke bedrijfsvoeringstoepassingen van beide ministeries.
Het cluster voert strategische regie op de (interne) ICT-leveranciers.
De afdeling bestaat uit verschillende domeinen, waaronder:
- Domeinarchitecten
- Informatiebeveiliging & Privacy
- Projectleiders
- Projectmanagementondersteuning
Ook het portfoliomanagement is hier belegd.
Functieomschrijving
Als kwartiermaker val je onder het cluster Regie en Advies en werk je nauw samen met de IT business architect van het werkplek domein.
Je fungeert als:
- Coördinator
- Penvoerder
- Sparringspartner
Gevraagd wordt de huidige opzet van het programma Moderne Digitale Werkomgeving verder door te ontwikkelen.
Dit programma heeft als doel om de visie van de Moderne Digitale Werkomgeving te realiseren.
Daarnaast draag je zorg voor het vervolg van voorbereidende werkzaamheden van projecten die onder het programma gaan vallen, specifiek fase 1 van het traject Generatieve AI in de werkplek met AI.
Jouw rol
Deze opdracht beslaat diverse aspecten, zoals hieronder uiteengezet:
• De juiste gesprekspartners in beeld; het vormen van een stakeholdernetwerk
• Omgevingsanalyse(n); het in kaart brengen van invloeden én behoeften
• Vorming van een programma en de organisatie ervan
• Creëren van draagvlak en (aanvullend) sponsorschap
• Adviesvorming voor strategie en realisatie
• Ondersteuning van de toekomstig programmamanager in de beginfase
Achtergrond opdracht
De ministeries van EZK en LNV en onderliggende dienstonderdelen (o.a. RVO, NVWA, RDI, SODM, etc.) maken allen gebruik van een generieke (ICT) werkplekvoorziening die geleverd wordt door de eigen Dienst ICT Uitvoering (DICTU). De generieke regie op deze werkplekvoorziening is in handen van de Directie Bedrijfsvoering van het kerndepartement EZK. Inmiddels maken hier ca. 20.000 medewerkers, verdeeld over het hele land en soms zelfs daarbuiten dagelijks gebruik van. Zowel techniek als klant zien graag een verdere doorontwikkeling van een duurzame en toekomstbestendige, generieke, werkplekvoorziening. In 2025 zal er gewerkt gaan worden aan het nieuwe Programma Moderne Digitale Werkplek. Uitdagingen daarbij zijn informatiebeveiliging, informatiehuishouding, de legacy omgeving en overige ontwikkelingen (denk aan Rijksbeleid, innovatietrajecten, externe omgevingsfactoren, veranderende en uiteenlopende klantwensen etc.). Voor de totstandkoming van een programmaorgansisatie voor de moderne werkplek is kennis van de visie en strategie, maar ook de wensen van de organisatie noodzakelijk. Denk hierbij ook aan input vanuit de verschillende dienstonderdelen met ieder hun functionele wensen. Verder zijn beleid en kaders op Rijksbreed en Ministerie niveau bepalend. Dit zal moeten worden vertaald naar de gevolgen voor de moderne digitale werkplek en het gebruik en inrichting ervan. Denk hierbij o.a. aan beleid op gebied van informatiehuishouding, zoals de WOO en de archiefwet. Maar ook vanuit informatiebeveiliging en het Cloudbeleid.
Over de klant:
Het Ministerie van Economische zaken staat voor een duurzaam ondernemend Nederland. We zetten ons in voor een uitstekend ondernemersklimaat en een sterke internationale concurrentiepositie. Door de juiste randvoorwaarden te creëren en door ondernemers de ruimte te geven om te vernieuwen en te groeien. Door aandacht te hebben voor onze natuur en leefomgeving. Door samenwerking te stimuleren tussen onderzoekers en ondernemers. Zo bouwen we onze topposities in landbouw, industrie, diensten en energie verder uit en investeren we in een krachtig en duurzaam Nederland.
Eisen:
- Minimaal bachelor niveau projectmanagement
- Stakeholdermanagement
- Behoefte analyse, advies omtrent bedrijfsprocessen en informatievoorzieningen
- Begeleiden en opzetten van verandertrajecten binnen IV omgeving
- Bewezen ervaring met een complex applicatielandschap (mix on-prem en cloud)
- Minimaal 5 jaar ervaring met Stakeholdermanagement in complexe organisaties
- Minimaal 5 jaar bewezen ervaring met verandertrajecten
- Minimaal 2 jaar Rijskoverheidervaring
- Minimaal 2 jaar ervaring met schrijven van visies en ondersteund materiaal
Wensen:
- Je bezit de nodige actuele kennis van, of hebt affiniteit met moderne digitale voorzieningen.
- Je hebt goede mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheden en beschikt over overtuigingskracht.
- Je bent een goede netwerker en beschikt over organisatiesensitiviteit.
Competenties:
- Bestuurlijke sensitiviteit, communicatie, organisatie, analyse. Je bent enthousiast, creatief en houdt van een uitdaging.
- Je bent analytisch sterk, omgevingsbewust en klantgericht
Aanvullende informatie:
Interesse?
Stuur ons dan uiterlijk 25 april 2025, voor 17.00 uur je recente CV + motivatie voor deze rol, samen met je beschikbaarheid/geplande vakanties en je all-in uurtarief excl. BTW.
Let op: De aanvraag betreft een ondersteunde rol en volgt instructies op van leidinggevende. Dit past niet binnen de wet DBA. Hierdoor is het niet mogelijk om ZZP'ers te contracteren. Eventueel geïnteresseerde ZZP'ers kunnen zich op detacheringsbasis (= in loondienst) laten aanbieden door Circle8. Voor vragen over deze procedure kunt u contact opnemen met Rogier Reijgwart
Jouw weg naar succes?
In 7 stappen en enkele dagen
- 1
Vind jouw opdracht
- 2
Reageer: stuur ons je cv
- 3
Wij checken jouw profiel met de opdracht(gever)
- 4
Telefonisch kennismaken met een recruiter van Circle8
- 5
Is er een match? We stellen je voor
- 6
Intakegesprek bij de opdrachtgever
- 7
Contract en let's go!