VNR-76200
Reageren kan al binnen 2 minuten
Functieomschrijving:
Het Openbaar Ministerie (OM) zorgt - samen met de politie en andere ketenpartners - voor opsporing en vervolging van strafbare feiten. Dit varieert van winkeldiefstal tot moord en van belastingontduiking tot cybercrime en terrorisme. Het werk van het OM is erop gericht dat daders een passende straf krijgen en dat slachtoffers en nabestaanden het gevoel hebben dat zorgvuldig met hun belangen wordt omgegaan. Het Openbaar Ministerie (OM) bestaat uit een hoofdkantoor (het Parket-Generaal), 10 arrondissementsparketten, 1 LRO (landelijke Ressortsorganisatie) en een aantal ‘bijzondere’ eenheden, te weten het Landelijk Parket, het Functioneel Parket, het parket CVOM (Centrale Verwerking OM), de DVOM (Dienst Verleningsorganisatie OM), de IVOM (Informatievoorziening OM) en de Rijksrecherche. Het Openbaar Ministerie is op ca. 35 locaties door heel Nederland gevestigd. In totaal werken ongeveer 6.000 mensen bij het OM. Aan het hoofd van het OM staat het College van procureurs-generaal (College). Het College is verantwoordelijk voor heel het OM en legt zich toe op de formulering van nieuwe handhavingsrichtlijnen en het ontwikkelen van het opsporings- en vervolgingsbeleid. De zorg voor de organisatie en de bedrijfsvoering ligt eveneens bij het College. De parketten staan onder leiding van een hoofd van een bedrijfsonderdeel die verantwoordelijk is voor de primaire taken van een arrondissement of ressort of een landelijk werkend onderdeel. De onderdelen van het OM kennen ieder een eigen dynamiek, aandachtsgebieden en, in sommige gevallen, specialismen. Voor een nader profiel van het OM verwijzen wij naar de website van het Openbaar Ministerie: www.om.nl
Achtergrond opdracht
IVOM is begin 2022 opgericht als zelfstandig OM-onderdeel en versterkt, vernieuwt en professionaliseert de dienstverlening op het gebied van informatievoorziening (IV) binnen het OM en met ketenpartners zoals de Rechtspraak en de Politie. Dit doet zij aan de hand van drie strategische pijlers: continuïteit, professionalisering en vernieuwing. De afdeling IVOM (Informatievoorziening Openbaar Ministerie) is onderdeel van het Openbaar Ministerie (OM) en sinds 2022 een zelfstandig organisatieonderdeel. IVOM is verantwoordelijk voor het ontwikkelen, beheren en doorontwikkelen van informatievoorzieningen die essentieel zijn voor het werk van het OM en de samenwerking met ketenpartners als politie en rechtspraak. Als organisatie staat IVOM voor grote uitdagingen op het gebied van digitalisering, security, innovatie en organisatieontwikkeling.
Gevraagde werkzaamheden of prestatiedoelstelling
Als Kwartiermaker Doorontwikkeling IVOM luidt de opdracht om via een nieuw Target Operating Model (kortweg TOM) tot een optimale, toekomstbestendige organisatie van IVOM te komen. De doorontwikkeling vindt plaats in opdracht van het College van procureurs-generaal en de algemeen directeur IVOM en breng je tot uitvoering in samenwerking met de directieleden van IVOM en een veranderteam. In de rol van Kwartiermaker Doorontwikkeling IVOM draag je bij aan een slagvaardige, toekomstbestendige organisatie.
- Ontwikkelen van een nieuwe organisatievorm aan de hand van het Target Operating Model (TOM), gebaseerd op strategische ambities, actuele urgentie en technologische ontwikkelingen.
- Vertalen van strategie naar operationeel ontwerp en implementatie. Onder andere analyse van huidige organisatie-inrichting, ontwerp, ontwikkelen van implementatiestrategie, begeleiden van cultuur- en gedragsverandering en risicomanagement.
- Financieel inzicht en business case-ontwikkeling voor verandervoorstellen en investeringen.
- KPI- en performance management om voortgang, effectiviteit en impact te meten.
- Aansturen van veranderteam en multidisciplinaire projectteams.
- Rapporteren op directieniveau.
- Stakeholdermanagement met onder andere college, DT, management, ondernemingsraad (OR), keten- en externe partners.
Over de klant:
Het OM is belast met de strafrechtelijke handhaving van de rechtsorde en heeft daartoe het gezag over de opsporing van strafbare feiten. Er wordt daarbij samengewerkt met politie en andere opsporingsdiensten. Het OM kan daarnaast als enige instantie in Nederland bepalen of iemand voor de strafrechter moet verschijnen, en zo ja, voor welk strafbaar feit. Ook kan het OM zelf strafbare feiten afdoen zonder tussenkomst van een rechter door middel van een strafbeschikking. Het OM heeft een zelfstandige IV‐organisatie genaamd ‘IVOM’, IVOM heeft als doel de kwaliteit van de dienstverlening vanuit IT, en de sturing op de Informatievoorziening (IV), onder één dak te brengen én te verbeteren. Het IVOM bestaat uit de voormalige OM-onderdelen Domein IT (DVOM) en CIO-office (PaG) en valt onder aansturing van de Directeur IV. De directeur IVOM rapporteert rechtstreeks aan het College. Vanwege wijzigingen in het nieuwe Wetboek van Strafvordering moet het OM haar werkwijze en ICT-systemen vanaf nu daar op voorbereiden. De oude OM-systemen zijn toe aan vervanging en ook de papieren werkwijze is nog niet aangepast aan de digitale wereld en het nieuwe wetboek. Het OM heeft hiertoe in 2020 een strategie en meerjarenplan laten opstellen voor de vernieuwing richting 2027. Voor de periode 2020-2027 zijn hierin zeven thema’s geïdentificeerd die relevant zijn: • Verbeteren van de informatiepositie van OM medewerkers; • Meer eenheid van beleid en leiding met behoud van professionele ruimte; • Doelmatige en betrouwbare uitvoering van OM kerntaken; • Versterken van de ketensamenwerking; • Verdergaande digitalisering van alle werkprocessen; • Verbeteren van de informatievoorziening richting slachtoffers, verdachten en veroordeelde; • Vergroten van de digitale weerbaarheid van het OM (cyber security). Het OM programma Emma heeft als doel het moderniseren van het IT-landschap voor strafzaken en tegelijkertijd processen en werkwijzen te verbeteren, zodat invulling wordt gegeven aan de doelstellingen achter de genoemde thema’s, gebruik wordt gemaakt van de mogelijkheden van digitale technologie en het OM in staat wordt gesteld het nieuwe Wetboek van Strafvordering goed uit te kunnen voeren.
Eisen:
- Kandidaat heeft Academisch werk- en denkniveau (bij voorkeur in een technische richting zoals Informatiekunde, Natuurkunde of een vergelijkbaar vakgebied).
- Kandidaat heeft minimaal 10 jaar relevante werkervaring in ICT, organisatieontwikkeling of verandermanagement op het gebied van project/programmamanagement.
- Kandidaat heeft minimaal 8 jaar ervaring in de publieke sector.
- Kandidaat heeft minimaal 4 jaar als programmadirecteur.
Wensen:
- Kandidaat heeft x aantal jaar relevante werkervaring in ICT, organisatieontwikkeling of verandermanagement op het gebied van project/programmamanagement.
- Kandidaat heeft x aantal jaar ervaring in de publieke sector.
- Kandidaat heeft x aantal jaar als programmadirecteur.
- Kandidaat beschikt over PRINCE2 Boardroam Training/Certificering.
- Kandidaat heeft ervaring binnen complexe ICT omgevingen (1000+ FTE) zoals de Rijksoverheid.
Arbeidsvoorwaarden:
Interesse?
Stuur ons dan uiterlijk 17 Oktober 2025, voor 12.00 uur je recente CV + motivatie voor deze rol, samen met je beschikbaarheid/geplande vakanties en je all-in uurtarief excl. BTW.
Jouw weg naar succes?
In 7 stappen en enkele dagen
- 1
Vind jouw opdracht
- 2
Reageer: stuur ons je cv
- 3
Wij checken jouw profiel met de opdracht(gever)
- 4
Telefonisch kennismaken met een recruiter van Circle8
- 5
Is er een match? We stellen je voor
- 6
Intakegesprek bij de opdrachtgever
- 7
Contract en let's go!