VNR-77161
Reageren kan al binnen 2 minuten
Functieomschrijving:
Opdracht en inzet
IVOM is begin 2022 opgericht als zelfstandig OM-onderdeel en versterkt, vernieuwt en professionaliseert de dienstverlening op het gebied van informatievoorziening (IV) binnen het OM en met ketenpartners zoals de Rechtspraak en de Politie. Dit doet zij aan de hand van drie strategische pijlers: continuïteit, professionalisering en vernieuwing. IVOM staat de komende jaren voor grote uitdagingen ten aanzien van de informatievoorziening (IV) met betrekking tot toekomstbestendige IT. Dit houdt onder andere in, het blijven verbeteren en vernieuwen van het IT-landschap. IVOM zal dan ook in en rond de informatievoorziening nog voor langere tijd te maken hebben met een hybride situatie, waar nieuwe en huidige technologie in combinatie gebruikt moeten worden. Om in dit krachtenveld op termijn de transitie te kunnen realiseren naar een goed functionerende, moderne informatievoorziening, is goede sturing en het voeren van regie essentieel.
Werkzaamheden / prestatiedoelstelling
- Leiding geven aan twee afdelingen: Infrastructuur, Ontwikkeling & Beheer (IOB) en Productie.
- Realiseert schaalbare, adaptieve, toekomstbestendige en efficiënte infrastructuur, kantoorautomatiseringsomgeving en lifecyclemanagement.
- Verantwoordelijk voor de volledige beheeromgeving en het leveren van generieke IT-diensten zoals support, incidentmanagement en functioneel- en technisch applicatiebeheer.
- Samen met de kwartiermaker directie Vernieuwing komen tot een optimale en duurzame werkwijze en samenwerking voor integratie van nieuw ontwikkelde software en infrastructuur naar directie Beheer, in het bijzonder voor programma Emma.
- Verbinden tussen verschillende onderdelen van IVOM en bijdragen aan een slagvaardige, toekomstbestendige organisatie.
Over de klant:
Het OM is belast met de strafrechtelijke handhaving van de rechtsorde en heeft daartoe het gezag over de opsporing van strafbare feiten. Er wordt daarbij samengewerkt met politie en andere opsporingsdiensten. Het OM kan daarnaast als enige instantie in Nederland bepalen of iemand voor de strafrechter moet verschijnen, en zo ja, voor welk strafbaar feit. Ook kan het OM zelf strafbare feiten afdoen zonder tussenkomst van een rechter door middel van een strafbeschikking. Het OM heeft een zelfstandige IV‐organisatie genaamd ‘IVOM’, IVOM heeft als doel de kwaliteit van de dienstverlening vanuit IT, en de sturing op de Informatievoorziening (IV), onder één dak te brengen én te verbeteren. Het IVOM bestaat uit de voormalige OM-onderdelen Domein IT (DVOM) en CIO-office (PaG) en valt onder aansturing van de Directeur IV. De directeur IVOM rapporteert rechtstreeks aan het College. Vanwege wijzigingen in het nieuwe Wetboek van Strafvordering moet het OM haar werkwijze en ICT-systemen vanaf nu daar op voorbereiden. De oude OM-systemen zijn toe aan vervanging en ook de papieren werkwijze is nog niet aangepast aan de digitale wereld en het nieuwe wetboek. Het OM heeft hiertoe in 2020 een strategie en meerjarenplan laten opstellen voor de vernieuwing richting 2027. Voor de periode 2020-2027 zijn hierin zeven thema’s geïdentificeerd die relevant zijn: • Verbeteren van de informatiepositie van OM medewerkers; • Meer eenheid van beleid en leiding met behoud van professionele ruimte; • Doelmatige en betrouwbare uitvoering van OM kerntaken; • Versterken van de ketensamenwerking; • Verdergaande digitalisering van alle werkprocessen; • Verbeteren van de informatievoorziening richting slachtoffers, verdachten en veroordeelde; • Vergroten van de digitale weerbaarheid van het OM (cyber security). Het OM programma Emma heeft als doel het moderniseren van het IT-landschap voor strafzaken en tegelijkertijd processen en werkwijzen te verbeteren, zodat invulling wordt gegeven aan de doelstellingen achter de genoemde thema’s, gebruik wordt gemaakt van de mogelijkheden van digitale technologie en het OM in staat wordt gesteld het nieuwe Wetboek van Strafvordering goed uit te kunnen voeren.
Eisen:
- Academisch werk- en denkniveau (bij voorkeur afgeronde WO-opleiding in Informatiekunde, Bestuurskunde, Bedrijfskunde of vergelijkbaar).
- Minimaal 7 jaar relevante werkervaring in ICT-beheer gecombineerd met ervaring in organisatieontwikkeling.
- Minimaal 7 jaar relevante werkervaring op gebied van ICT, organisatieontwikkeling of verandermanagement binnen project-/programmamanagement (volgens gunningsvragen).
Wensen:
- Beschikbaar binnen 1 week na gunning (maximale punten).
- 10-15 jaar relevante werkervaring in ICT, organisatieontwikkeling of verandermanagement binnen project-/programmamanagement.
Competenties:
- Bestuurssensitiviteit.
- Plannen en organiseren.
- Resultaatgerichtheid.
- Omgevingsbewustzijn.
- Netwerken.
- Aansturen organisatie.
- Motiveren.
- Creativiteit.
Arbeidsvoorwaarden:
Interesse?
Stuur ons dan uiterlijk 18 november 2025, voor 12:00 uur je recente CV + motivatie voor deze rol, samen met je beschikbaarheid/geplande vakanties en je all-in uurtarief excl. BTW.
Let op: De aanvraag betreft een ondersteunde rol en volgt instructies op van leidinggevende. Dit past niet binnen de wet DBA. Hierdoor is het niet mogelijk om ZZP'ers te contracteren. Eventueel geïnteresseerde ZZP'ers kunnen zich op detacheringsbasis (= in loondienst) laten aanbieden door Circle8. Voor vragen over deze procedure kunt u contact opnemen met Thorbjorn Geenen
PS.
Wegens bepaalde omstandigheden kunnen vacatures soms eerder worden gesloten.
Exceptioneel verwerken wij aanbiedingen per mail, wij verzoeken u vriendelijk om altijd via onze website aan te bieden, aanbiedingen die per mail zonder overleg worden verstuurd pakken wij niet op
Jouw weg naar succes?
In 7 stappen en enkele dagen
- 1
Vind jouw opdracht
- 2
Reageer: stuur ons je cv
- 3
Wij checken jouw profiel met de opdracht(gever)
- 4
Telefonisch kennismaken met een recruiter van Circle8
- 5
Is er een match? We stellen je voor
- 6
Intakegesprek bij de opdrachtgever
- 7
Contract en let's go!

