VNR-75726
Reageren kan al binnen 2 minuten
Functieomschrijving:
Het Openbaar Ministerie (OM) zorgt, samen met de politie en andere ketenpartners, voor de opsporing en vervolging van strafbare feiten. Het OM bestaat uit een hoofdkantoor, 10 arrondissementsparketten, een landelijke ressortsorganisatie en een aantal ‘bijzondere’ eenheden, waaronder de IVOM (Informatievoorziening OM). In totaal werken ongeveer 6.000 mensen bij het OM.
Achtergrond OpdrachtHet College van Procureurs-Generaal heeft in het Business + Informatieplan OM (BIPOM) het doel vastgelegd om in 2027 één uniforme werkwijze te hebben, ondersteund door één modulair opgebouwd zaaksysteem. Het project EMMA geeft invulling aan deze strategie en heeft als doel de 7 huidige zaakssystemen te vervangen en de werkprocessen binnen het OM te uniformeren.
Binnen het programma EMMA is het waarborgen van heldere, consistente en betrouwbare informatie voor de betrokken overleg- en besluitorganen een belangrijk onderdeel voor het realiseren van het programma. Daarom wordt een Documentalist gezocht die verantwoordelijk is voor het inrichten en onderhouden van het programmadossier, inclusief het voorbereiden van documentatie voor audits en onderzoeken zoals het CIO-oordeel.
Opdrachtomschrijving: Documentalist
Samen met je collega’s ga je werken aan het Emma Platform, dat het Openbaar Ministerie zelf ontwikkelt. Jouw opdracht omvat het verzamelen, structureren en documenteren van alle relevante informatie die als basis dient voor dossiervorming. Je verzamelt en analyseert essentiële informatie uit uiteenlopende bronnen en vertaalt complexe technische en strategische inzichten naar heldere, toegankelijke documenten.
Je werkt nauw samen met projectteams, beleidsmakers en andere stakeholders om te garanderen dat de informatie altijd actueel en coherent is. Daarbij borg je dat de documentatie voldoet aan de gestelde kwaliteits-, nauwkeurigheids- en structuurstandaarden. Je draagt bij aan de kwaliteit en samenwerking van het Agile/DevOps-team en beschikt over goede communicatieve vaardigheden.
Werkzaamheden:
- Voorbereiden en structureren van alle documentatie die benodigd is voor audits en onderzoeken naar het programma, zoals het CIO-oordeel.
- Verzamelen en analyseren van relevante informatie uit diverse interne en externe bronnen.
- Formuleren van heldere en toegankelijke rapportages in samenspraak met projectteams en beleidsmakers.
- Structureren, archiveren en beheren van alle projectdocumentatie binnen het programma Emma, zodat de juiste informatie op het juiste moment beschikbaar is.
- Bewaken van de kwaliteit, nauwkeurigheid en consistentie van de documentatie conform de vastgestelde kwaliteits- en structuurstandaarden.
- Deelnemen aan SCRUM- en overlegmomenten en het leveren van input op het gebied van informatievoorziening en documentatieprocessen.
Over de klant:
Het OM is belast met de strafrechtelijke handhaving van de rechtsorde en heeft daartoe het gezag over de opsporing van strafbare feiten. Er wordt daarbij samengewerkt met politie en andere opsporingsdiensten. Het OM kan daarnaast als enige instantie in Nederland bepalen of iemand voor de strafrechter moet verschijnen, en zo ja, voor welk strafbaar feit. Ook kan het OM zelf strafbare feiten afdoen zonder tussenkomst van een rechter door middel van een strafbeschikking. Het OM heeft een zelfstandige IV‐organisatie genaamd ‘IVOM’, IVOM heeft als doel de kwaliteit van de dienstverlening vanuit IT, en de sturing op de Informatievoorziening (IV), onder één dak te brengen én te verbeteren. Het IVOM bestaat uit de voormalige OM-onderdelen Domein IT (DVOM) en CIO-office (PaG) en valt onder aansturing van de Directeur IV. De directeur IVOM rapporteert rechtstreeks aan het College. Vanwege wijzigingen in het nieuwe Wetboek van Strafvordering moet het OM haar werkwijze en ICT-systemen vanaf nu daar op voorbereiden. De oude OM-systemen zijn toe aan vervanging en ook de papieren werkwijze is nog niet aangepast aan de digitale wereld en het nieuwe wetboek. Het OM heeft hiertoe in 2020 een strategie en meerjarenplan laten opstellen voor de vernieuwing richting 2027. Voor de periode 2020-2027 zijn hierin zeven thema’s geïdentificeerd die relevant zijn: • Verbeteren van de informatiepositie van OM medewerkers; • Meer eenheid van beleid en leiding met behoud van professionele ruimte; • Doelmatige en betrouwbare uitvoering van OM kerntaken; • Versterken van de ketensamenwerking; • Verdergaande digitalisering van alle werkprocessen; • Verbeteren van de informatievoorziening richting slachtoffers, verdachten en veroordeelde; • Vergroten van de digitale weerbaarheid van het OM (cyber security). Het OM programma Emma heeft als doel het moderniseren van het IT-landschap voor strafzaken en tegelijkertijd processen en werkwijzen te verbeteren, zodat invulling wordt gegeven aan de doelstellingen achter de genoemde thema’s, gebruik wordt gemaakt van de mogelijkheden van digitale technologie en het OM in staat wordt gesteld het nieuwe Wetboek van Strafvordering goed uit te kunnen voeren.
Eisen:
- Je beschikt over een HBO-diploma (IT-gerelateerd).
- Je hebt minimaal 2 jaar praktijkervaring met documentatiebeheer, kennismanagement en het opstellen van beleids- en adviesdocumenten in relatie tot programmadossiers.
- Je hebt minimaal 4 jaar kennis van contentmanagementsystemen en digitale archivering (bijvoorbeeld SharePoint, Documentum of vergelijkbare systemen).
- Je beschikt over volledige Nederlandse spreek- en schrijfvaardigheid.
- De opdracht is niet geschikt voor een ZZP'er.
- De mate van kennis van het samenstellen van programmadossiers en de gewenning om verantwoordelijkheid te nemen voor het beheren en monitoren hiervan.
- De mate van relevante werkervaring met het structureren, categoriseren en beheren van informatie.
- De mate van relevante werkervaring met documentatie- en informatiemanagementsystemen zoals SharePoint, Documentum of vergelijkbare systemen.
- De mate van relevante werkervaring met Scrum, Agile of DevOps.
Competenties:
- Weet snel de kernvraag in complexe materie boven tafel te krijgen.
- Is deskundig en in staat zijn/haar kennis en (werk)ervaring snel in te zetten.
- Laat zien de diverse belangen in een complex veld te kunnen overzien en hierin te acteren.
- Kan zich goed uitdrukken en is sociaal vaardig.
- Past binnen het team: Communicatief vaardig, secuur, stressbestendig, flexibel en beschikt over aanpassingsvermogen.
Arbeidsvoorwaarden:
Interesse?
Stuur ons dan uiterlijk 26 september 2025, voor 12:00 uur je recente CV + motivatie voor deze rol, samen met je beschikbaarheid/geplande vakanties en je all-in uurtarief excl. BTW.
Let op: De aanvraag betreft een ondersteunde rol en volgt instructies op van leidinggevende. Dit past niet binnen de wet DBA. Hierdoor is het niet mogelijk om ZZP'ers te contracteren. Eventueel geïnteresseerde ZZP'ers kunnen zich op detacheringsbasis (= in loondienst) laten aanbieden door Circle8. Voor vragen over deze procedure kunt u contact opnemen met Thorbjorn Geenen
Jouw weg naar succes?
In 7 stappen en enkele dagen
- 1
Vind jouw opdracht
- 2
Reageer: stuur ons je cv
- 3
Wij checken jouw profiel met de opdracht(gever)
- 4
Telefonisch kennismaken met een recruiter van Circle8
- 5
Is er een match? We stellen je voor
- 6
Intakegesprek bij de opdrachtgever
- 7
Contract en let's go!