VNR-79176
Reageren kan al binnen 2 minuten
Functieomschrijving:
!!! Let op. Een toelichting op zowel de eisen als de wensen is verplicht. Zonder deze toelichting kunnen wij helaas het aangeboden CV niet in behandeling nemen.
Beschrijving project/programma:
Moderne dienstverlening aan burgers – zowel door overheden als private partijen – begint met vertrouwen in actuele en betrouwbare persoonsgegevens. Regie op Gegevens richt zich, naast de regievormen inzage en eenmalige verstrekking, ook op het delen van gegevens: het mogelijk maken dat burgers hun eigen gegevens uit overheidsbronnen digitaal beschikbaar kunnen stellen aan dienstverleners of zichzelf.
Momenteel lopen er verschillende ontwikkelingen om het delen van gegevens mogelijk te maken, zoals de Europese Digitale Identiteit (EDI-wallet) vanuit de eIDAS2-verordening, het Once Only Technical System (OOTS) vanuit de SDG-verordening, en een oplossing voor het delen van gegevens via toestemming met private dienstverleners, de DvTP
In 2024 heeft ICTU de Proeftuin Regie op Gegevens met Zorgeloos Vastgoed uitgevoerd, waarin een eerste versie van de DvTP succesvol is beproefd. In het eindrapport van deze proeftuin is aanbevolen de DvTP verder te onderzoeken in samenhang met de EDI-wallet, SDG-OOTS en het ontsluiten van overheidsbronnen via API’s. Hiervoor is in 2025 het ICTU-project Bronontsluiting via API’s gestart en zijn twee vooronderzoeken uitgevoerd: één naar een gemeenschappelijke bronontsluiting voor de EDI-wallet, SDG-OOTS en DvTP en één specifiek naar de oplossing DvTP.
Op basis van de resultaten en aanbevelingen uit de vooronderzoeken is het project Bronontsluiting via API’s herijkt. Het project wordt in 2026 en 2027 voortgezet op basis van een vastgesteld projectplan. De focus ligt op twee hoofdactiviteiten: (1) het ontwikkelen en realiseren van de gemeenschappelijke bronontsluiting en (2) het ontwikkelen en realiseren van de DvTP.
Het project kent drie fasen: een opstartfase (H1 2026), een ontwikkelfase (H2 2026) en een realisatiefase (2027). Een daaropvolgende implementatie- en opschalingsfase valt buiten de scope van dit project.
Omschrijving einde project/programma:
Het project wordt eind 2027 afgerond met de realisatie van de gemeenschappelijke bronontsluiting voor de EDI-wallet, SDG-OOTS en DvTP. De oplevering bestaat uit een samenhangende set afspraken, standaarden, stelselfuncties en voorzieningen, en omvat minimaal een pre-productionele versie (referentie-implementatie) en de organisatorische inrichting van de DvTP. Daarnaast wordt een advies opgeleverd voor implementatie, opschaling en overdracht aan beheer.
NB: Afhankelijk van een GO/NO-GO-besluit na de opstartfase kunnen mogelijk ook gemeenschappelijke voorzieningen worden gerealiseerd.
Welke rol heeft de professional binnen het project/programma:
De professional vervult de rol van deelprojectcoördinator en is verantwoordelijk voor de coördinatie van de juridische en organisatorische subactiviteiten binnen de twee hoofdactiviteiten. Daarnaast levert de professional specifieke inhoudelijke bijdragen op het gebied van gegevensuitwisseling, in samenhang met deze juridische en organisatorische subactiviteiten.
Voor deze gegevensuitwisseling omvatten de juridische aspecten kort samengevat vragen als: mag het, hoe regelen we rechten en verplichtingen, en wie is verantwoordelijk? De organisatorische aspecten richten zich op: hoe doen we het praktisch, wie doet wat, en hoe waarborgen we kwaliteit en samenwerking?
Welke opdracht gaat de professional uitvoeren en welke activiteiten horen daarbij?
Voor de professional is de volgende opdracht geformuleerd:
Coördineer en voer de juridische en organisatorische activiteiten binnen het project uit. Lever daarbij inhoudelijke expertise op het gebied van gegevensuitwisseling. De opdracht omvat de volgende resultaatgebieden:
Opstartfase
§ Richt een functionerend GBO-gremium op met duidelijke verantwoordelijkheden.
§ Stel in het GBO-gremium een eerste versie van de GBO vast (GBO 1.0).
§ Ontwikkel een wijzigingsproces om wijzigingen voor GBO 1.0 te verwerken en te beheren.
§ Stel de juridische en organisatorische requirementsanalyse voor de GBO en DvTP op.
§ Voer een juridische beoordeling uit van de GBO en DvTP.
§ Ontwikkel een beschrijvend document van de DvTP, inclusief een ondersteuningsproces.
§ Ontwerp scenario’s voor de ontsluiting van DvTP‑interactiecomponenten.
§ Geef onderbouwde adviespunten ter ondersteuning van projectbesluiten.
Ontwikkelfase
§ Formaliseer de eerste versie van het GBO binnen de bestaande afsprakenstelsels.
§ Stel juridische en organisatorische acceptatiecriteria op voor referentie-implementaties.
§ Lever juridische en organisatorische testverslagen.
§ Richt een operationeel bureau DvTP in binnen het projectteam t.b.v. het ondersteuningsproces.
§ Stel juridische en organisatorische toetsingscriteria op voor de DvTP
§ Ontwikkel toetsingscriteria voor het bureau DvTP.
Realisatiefase
§ Valideer de casuïstiek van pilotpartners vanuit juridisch en organisatorisch perspectief.
§ Richt een governance-structuur in voor ‘interoperabiliteit over stelsels’.
§ Voer acceptatie- en compliance-testen uit voor de juridische en organisatorische onderdelen.
§ Lever juridische en organisatorische bijdragen aan pilotverslagen.
§ Geef advies over implementatie, opschaling en overdracht aan beheer van de GBO en DvTP.
Welke concrete resultaten dient de professional te behalen?
Voor alle resultaten gelden de volgende meetbare indicatoren:
1. het resultaat is formeel gedocumenteerd en beschikbaar in de projectrepository;
2. het resultaat is gevalideerd en goedgekeurd binnen de projectgovernance;
3. het resultaat is bruikbaar voor besluitvorming en vervolgacties binnen het project.
Deelresultaten
Opstartfase
§ Een operationeel GBO-gremium, ingericht met minimaal 6 bijeenkomsten per jaar, vastgestelde rol- en taakbeschrijving, deelnemerslijst, agenda en een ingericht wijzigingsproces.
§ Een door het GBO-gremium vastgestelde eerste versie van het GBO (GBO 1.0), specifiek de juridische en organisatorische onderdelen.
§ Een gedocumenteerde juridische en organisatorische requirementsanalyse voor GBO en DvTP.
§ Een gedocumenteerde juridische beoordeling van GBO en DvTP.
§ Een beschrijvend document van DvTP, inclusief het ondersteuningsproces.
§ Een gedocumenteerde bijdrage aan besluitvorming voor de ontwikkelingsfase van het project.
§ Gedocumenteerde scenario’s voor de ontsluiting van DvTP-interactiecomponenten.
§ Een gedocumenteerde bijdrage aan besluitvorming voor de ontwikkelingsfase van het project.
§ Een gedocumenteerde bijdrage aan besluitvorming over DvTP-interactiecomponenten.
Ontwikkelfase
§ De eerste versie van de GBO (GBO 1.0) geformaliseerd binnen de afsprakenstelsels FDS en TIP.
§ Gedocumenteerde juridische en organisatorische acceptatiecriteria voor referentie-implementaties, maximaal 3.
§ Gedocumenteerde juridische en organisatorische testverslagen gerelateerd aan referentie-implementaties.
§ Een operationeel bureau DvTP, ingericht binnen het projectteam, met vastgestelde werkwijze.
§ Gedocumenteerde juridische en organisatorische toetsingscriteria voor de DvTP.
§ Gedocumenteerde toetsingscriteria voor het bureau DvTP, inclusief de werkwijze.
Realisatiefase
§ Gedocumenteerde juridische en organisatorische validatie van de casuïstiek van drie pilotpartners, ten behoeve van de pre-productionele referentie-implementatie DvTP.
§ Een ingericht governance-structuur ‘interoperabiliteit over stelsels’, met vastgestelde rollen, verantwoordelijkheden en werkwijze.
§ Gedocumenteerde acceptatie- en compliance-testen voor de juridische en organisatorische onderdelen van de referentie-implementaties, maximaal 3.
§ Gedocumenteerde pilotverslagen voor juridische en organisatorische onderdelen, maximaal 3.
Welke eindresultaten zal de professional aan het einde van de opdracht dienen op te leveren.
Adviesdocument ten aanzien van de juridische en organisatorische aspecten bij de implementatie, opschaling en het beheer van de DvTP en de GBO.
Wanneer is de opdracht afgerond en beëindigd:
Het succesvol opleveren van bovenstaande deelresultaten leidt tot het adviesdocument en vormt daarmee het eindresultaat.
Over welke specifieke kennis beschikt de professional?
Kennis van en ervaring met:
- Projectmanagement in complexe overheidsomgevingen;
- Interbestuurlijke en publiek-private samenwerking;
- Juridische en organisatorische aspecten van gegevensuitwisseling tussen publieke en private partijen in complexe ketens.
- Gegevensuitwisseling vanuit overheidsbronnen via API’s.
Gewenst profiel
De deelprojectcoördinator Juridisch en Organisatorisch is een resultaatgerichte en verbindende professional met ruime ervaring in het coördineren van juridische en organisatorische aspecten binnen complexe projecten in dynamische overheidsomgevingen. Hij/zij beschikt daarbij in het bijzonder over diepgaande kennis van en aantoonbare ervaring met gegevensuitwisseling, het ontsluiten van overheidsbronnen via API’s en oplossingen voor het delen van gegevens via toestemming en via digitale wallets.
Voor deze gegevensuitwisseling omvatten de juridische aspecten kort samengevat vragen als: mag het, hoe regelen we rechten en verplichtingen, en wie is verantwoordelijk? De organisatorische aspecten richten zich op: hoe doen we het praktisch, wie doet wat, en hoe waarborgen we kwaliteit en samenwerking?
De deelprojectcoördinator weet hiervoor verschillende belangen af te wegen en via samenwerking tot haalbare en gedragen oplossingen te komen. Verder beschikt hij/zij over goed ontwikkelde strategische en verbindende competenties, waarmee vanuit samenhang de kwaliteit en voortgang van de resultaten kan worden gecoördineerd.
Over de klant:
Organisatie
ICTU is een organisatie die samen werkt aan een betere digitale overheid. Externe medewerkers worden ingezet binnen projecten gericht op modernisering en samenwerking tussen publieke en private partijen.
Eisen:
- Minimaal WO-werk- en denkniveau.
- Aantoonbare ervaring als projectleider binnen de (rijks)overheid (minimaal 10 jaar).
- Aantoonbare kennis en ervaring met interbestuurlijke samenwerking (minimaal 10 jaar).
- Aantoonbare kennis en ervaring met publiek-private samenwerking (minimaal 10 jaar).
- Aantoonbare ervaring met juridische en organisatorische aspecten van gegevensuitwisseling tussen publieke en private partijen in complexe ketens (minimaal 10 jaar).
- Aantoonbare kennis en ervaring met grootschalige, multi-partij gegevensuitwisseling (minimaal 10 jaar).
- Een toelichting op zowel de eisen als de wensen is verplicht. Zonder deze toelichting kunnen wij helaas het aangeboden CV niet in behandeling nemen.
Wensen:
- Kennis en ervaring met interoperabiliteitsprincipes en de toepassing daarvan bij gegevensuitwisseling in ketens van publieke en private organisaties (weging 30%, ≥ 10 jaar = 10 punten. 7 -10 jaar = 6 punten. 1- 7 = 2 punten. Geen = 0 punten)
- Aantoonbare kennis en ervaring met de governance van afsprakenstelsels, inclusief de uitwerking van afspraken, standaarden en stelselfuncties binnen deze stelsels (weging 30%, ≥ 10 jaar = 10 punten. 7 -10 jaar = 6 punten. 1- 7 = 2 punten. Geen = 0 punten)
- Aantoonbare ervaring met het toepassen van agile of hybride projectmethoden binnen overheidsprojecten, met aantoonbare ervaring in het succesvol overdragen van projecten naar beheer. (weging 15%, ≥ 10 jaar = 10 punten. 7 -10 jaar = 6 punten. 1- 7 = 2 punten. Geen = 0 punten)
Competenties:
- Organisatorische sensitiviteit.
- Strategisch inzicht.
- Analytisch vermogen.
- Sterke adviesvaardigheden.
- Plannen en coördineren.
- Stakeholdermanagement.
- Besluitvaardigheid.
- Resultaatgerichtheid.
- Effectief communiceren.
Opdrachtdetails:
Interesse?
Stuur ons dan uiterlijk 2 januari 2026, voor 11:00 uur je recente CV + motivatie voor deze rol, samen met je beschikbaarheid/geplande vakanties en je all-in uurtarief excl. BTW.
Voor vragen over deze procedure kunt u contact opnemen met Lisa Verheij
Extra toelichting
- Richttarief: €135
- 24 uur in de week
- 19 januari 2026 startdatum
Wegens bepaalde omstandigheden kunnen aanvragen soms eerder worden gesloten.
Exceptioneel verwerken wij aanbiedingen per mail, wij verzoeken u vriendelijk om altijd via onze website aan te bieden, aanbiedingen die per mail zonder overleg worden verstuurd pakken wij niet op.
Jouw weg naar succes?
In 7 stappen en enkele dagen
- 1
Vind jouw opdracht
- 2
Reageer: stuur ons je cv
- 3
Wij checken jouw profiel met de opdracht(gever)
- 4
Telefonisch kennismaken met een recruiter van Circle8
- 5
Is er een match? We stellen je voor
- 6
Intakegesprek bij de opdrachtgever
- 7
Contract en let's go!

