VNR-79073
Reageren kan al binnen 2 minuten
Functieomschrijving:
Het Openbaar Ministerie (OM) zorgt - samen met de politie en andere ketenpartners - voor opsporing en vervolging van strafbare feiten. Dit varieert van winkeldiefstal tot moord en van belastingontduiking tot cybercrime en terrorisme. Het werk van het OM is erop gericht dat daders een passende straf krijgen en dat slachtoffers en nabestaanden het gevoel hebben dat zorgvuldig met hun belangen wordt omgegaan. Het Openbaar Ministerie (OM) bestaat uit een hoofdkantoor (het Parket-Generaal), 10 arrondissementsparketten, 1 LRO (landelijke Ressortsorganisatie) en een aantal ‘bijzondere’ eenheden, te weten het Landelijk Parket, het Functioneel Parket, het parket CVOM (Centrale Verwerking OM), de DVOM (Dienst Verleningsorganisatie OM), de IVOM (Informatievoorziening OM) en de Rijksrecherche. Het Openbaar Ministerie is op ca. 35 locaties door heel Nederland gevestigd. In totaal werken ongeveer 6.000 mensen bij het OM. Aan het hoofd van het OM staat het College van procureurs-generaal. Het College is verantwoordelijk voor heel het OM en legt zich toe op de formulering van nieuwe handhavingsrichtlijnen en het ontwikkelen van het opsporings- en vervolgingsbeleid. De zorg voor de organisatie en de bedrijfsvoering ligt eveneens bij het College. De parketten staan onder leiding van een hoofd van een bedrijfsonderdeel die verantwoordelijk is voor de primaire taken van een arrondissement of ressort of een landelijk werkend onderdeel. De onderdelen van het OM kennen ieder een eigen dynamiek, aandachtsgebieden en, in sommige gevallen, specialismen. Voor een nader profiel van het OM verwijzen wij naar de website van het Openbaar Ministerie: www.om.nl
Achtergrond opdracht
Binnen de afdeling Bedrijfsvoering & Staf zijn de bedrijfsvoering disciplines ondergebracht, waaronder het cluster Documentatie & Registratie (D&R). Dit inkooptraject betreft de inhuur van een decosmanager, die vanuit het cluster D&R bij de afdeling Bestuurlijke en Juridische Zaken (BJZ) het gebruik van Decos optimaliseert en verder implementeert, zodat de stap naar digitaal archiveren kan worden gezet. Dit inkooptraject betreft de inhuur van een Decosmanager, die vanuit het cluster D&R bij de afdeling Bestuurlijke en Juridische Zaken (BJZ) het gebruik van Decos optimaliseert en verder implementeert, zodat de stap naar digitaal archiveren kan worden gezet. Voor het optimaliseren en digitaliseren van de werkprocessen binnen BJZ en tussen BJZ en D&R, het realiseren van een efficiëntieslag en het beter benutten van de mogelijkheden van Decos, wat ook de archivering ten goede komt, wordt tijdelijk een Decosmanager aangesteld.
Gevraagde werkzaamheden of prestatiedoelstelling:
Als Decosmanager ben je volledig ingevoerd in de mogelijkheden die Decos biedt en het gebruik daarvan. Je bent probleemoplossend en servicegericht ingesteld. Je beschikt tevens over contactuele en communicatieve vaardigheden. Je hebt een sterke visie op de toekomst, en hebt ‘hands-on’ mentaliteit, rekening houdend met de verschillende belangen van de organisatie. Je handelt zo nodig oplossingsgericht ter voorkoming van knelpunten. Plannen en organiseren is geen probleem voor je. Als laatste ben je stressbestendig en daadkrachtig, flexibel, opmerkzaam en heb je het vermogen een bijdrage te leveren aan de verdere professionalisering van de organisatie. Kerncompetenties die hierbij horen zijn: - Pro actief; - Probleemoplossend, waarbij je hoofd- en bijzaken goed kunt onderscheiden ; - Ondernemend; - Goed gevoel voor bestuurlijke en organisatorische verhoudingen - Denkkracht.
Taken die hier o.a. bij horen zijn:
- Het optimaliseren van de werkprocessen van BJZ en D&R.
- Het beschrijven van de geoptimaliseerde werkprocessen.
- Digitaliseren werkprocessen.
- Aanpassen Decos o.g.v. de nieuwe werkprocessen.
- Trainen medewerkers BJZ en D&R in het gebruik van decos.
- Adviseren management over te nemen stappen t.a.v. verdere invoering gebruik Decos als digitaal archief.
- Je bent op de hoogte van de wensen en behoeftes van de eindgebruikers en bent in staat dit te vertalen naar de juiste dienstverlening.
- Op de werkvloer signaleer jij mogelijke verstoringen, afwijkingen of risico’s en pakt deze proactief op.
- Je hebt oog voor de gevoelige aard van de materie waarmee binnen BJZ wordt gewerkt.
Over de klant:
Het OM is belast met de strafrechtelijke handhaving van de rechtsorde en heeft daartoe het gezag over de opsporing van strafbare feiten. Er wordt daarbij samengewerkt met politie en andere opsporingsdiensten. Het OM kan daarnaast als enige instantie in Nederland bepalen of iemand voor de strafrechter moet verschijnen, en zo ja, voor welk strafbaar feit. Ook kan het OM zelf strafbare feiten afdoen zonder tussenkomst van een rechter door middel van een strafbeschikking. Het OM heeft een zelfstandige IV‐organisatie genaamd ‘IVOM’, IVOM heeft als doel de kwaliteit van de dienstverlening vanuit IT, en de sturing op de Informatievoorziening (IV), onder één dak te brengen én te verbeteren. Het IVOM bestaat uit de voormalige OM-onderdelen Domein IT (DVOM) en CIO-office (PaG) en valt onder aansturing van de Directeur IV. De directeur IVOM rapporteert rechtstreeks aan het College. Vanwege wijzigingen in het nieuwe Wetboek van Strafvordering moet het OM haar werkwijze en ICT-systemen vanaf nu daar op voorbereiden. De oude OM-systemen zijn toe aan vervanging en ook de papieren werkwijze is nog niet aangepast aan de digitale wereld en het nieuwe wetboek. Het OM heeft hiertoe in 2020 een strategie en meerjarenplan laten opstellen voor de vernieuwing richting 2027. Voor de periode 2020-2027 zijn hierin zeven thema’s geïdentificeerd die relevant zijn: • Verbeteren van de informatiepositie van OM medewerkers; • Meer eenheid van beleid en leiding met behoud van professionele ruimte; • Doelmatige en betrouwbare uitvoering van OM kerntaken; • Versterken van de ketensamenwerking; • Verdergaande digitalisering van alle werkprocessen; • Verbeteren van de informatievoorziening richting slachtoffers, verdachten en veroordeelde; • Vergroten van de digitale weerbaarheid van het OM (cyber security). Het OM programma Emma heeft als doel het moderniseren van het IT-landschap voor strafzaken en tegelijkertijd processen en werkwijzen te verbeteren, zodat invulling wordt gegeven aan de doelstellingen achter de genoemde thema’s, gebruik wordt gemaakt van de mogelijkheden van digitale technologie en het OM in staat wordt gesteld het nieuwe Wetboek van Strafvordering goed uit te kunnen voeren.
Eisen:
- De aangeboden kandidaat is in het bezit van een afgeronde HBO opleiding.
- De aangeboden kandidaat heeft minimaal 1 jaar relevante werkervaring als Decosmanager. Dit dient te blijken uit het cv.
- De aangeboden kandidaat heeft minimaal 1 jaar relevante werkervaring in proces- en informatiemanagement. Dit dient te blijken uit het cv.
- De aangeboden kandidaat heeft minimaal 1 jaar ervaring met het aansturen van een team.
- Deze opdracht is niet geschikt voor een ZZP'er.
Wensen:
- De kandidaat is beschikbaar binnen:
- De kandidaat heeft 'X' aantal jaar werkervaring als Decosmanager.
- De kandidaat heeft 'X' aantal jaar ervaring in proces- en informatiemanagement.
- De kandidaat heeft ervaring met vergelijkbare opdrachten bij een of meer organisaties binnen de overheid.
Opdrachtdetails:
Interesse?
Stuur ons dan uiterlijk 22 December 2025, voor 12.00 uur je recente CV + motivatie voor deze rol, samen met je beschikbaarheid/geplande vakanties en je all-in uurtarief excl. BTW.
Let op: Deze aanvraag betreft een ondersteunende rol en in de rol volg je instructies op van een leidinggevende. Dit past niet binnen de wet DBA. Hierdoor is het niet mogelijk om deze rol als ZZP'er te vervullen.
Jouw weg naar succes?
In 7 stappen en enkele dagen
- 1
Vind jouw opdracht
- 2
Reageer: stuur ons je cv
- 3
Wij checken jouw profiel met de opdracht(gever)
- 4
Telefonisch kennismaken met een recruiter van Circle8
- 5
Is er een match? We stellen je voor
- 6
Intakegesprek bij de opdrachtgever
- 7
Contract en let's go!

