Circle8 is proud partner of the Aston Martin Aramco Formula One® Team. Lees hier meer.
Reageer nu

Reageren kan al binnen 2 minuten

Den Haag
12 maand(en)
24 Uren per week
Start: 19-1-2026
Deadline: 2-1-2026

VNR-79175

Reageer nu

Reageren kan al binnen 2 minuten

VNR-79175

Functieomschrijving:

!!! Let op. Een toelichting op zowel de eisen als de wensen is verplicht. Zonder deze toelichting kunnen wij het CV van de aangeboden kandidaat helaas niet in behandeling nemen.

Beschrijving project/programma: 

Moderne dienstverlening aan burgers – zowel door overheden als private partijen – begint met vertrouwen in actuele en betrouwbare persoonsgegevens. Regie op Gegevens richt zich, naast de regievormen inzage en eenmalige verstrekking, ook op het delen van gegevens: het mogelijk maken dat burgers hun eigen gegevens uit overheidsbronnen digitaal beschikbaar kunnen stellen aan dienstverleners of zichzelf.

 

Momenteel lopen er verschillende ontwikkelingen om het delen van gegevens mogelijk te maken, zoals de Europese Digitale Identiteit (EDI-wallet) vanuit de eIDAS2-verordening, het Once Only Technical System (OOTS) vanuit de SDG-verordening, en een oplossing voor het delen van gegevens via toestemming met private dienstverleners, de DvTP.

 

In 2024 heeft ICTU de Proeftuin Regie op Gegevens met Zorgeloos Vastgoed uitgevoerd, waarin een eerste versie van de DvTP succesvol is beproefd. In het eindrapport van deze proeftuin is aanbevolen de DvTP verder te onderzoeken in samenhang met de EDI-wallet, SDG-OOTS en het ontsluiten van overheidsbronnen via API’s. Hiervoor is in 2025 het ICTU-project Bronontsluiting via API’s gestart en zijn twee vooronderzoeken uitgevoerd: één naar een gemeenschappelijke bronontsluiting voor de EDI-wallet, SDG-OOTS en DvTP en één specifiek naar de oplossing DvTP.

 

Op basis van de resultaten en aanbevelingen uit de vooronderzoeken is het project Bronontsluiting via API’s herijkt. Het project wordt in 2026 en 2027 voortgezet op basis van een vastgesteld projectplan. De focus ligt op twee hoofdactiviteiten: (1) het ontwikkelen en realiseren van de gemeenschappelijke bronontsluiting en (2) het ontwikkelen en realiseren van de DvTP.

 

Het project kent drie fasen: een opstartfase (H1 2026), een ontwikkelfase (H2 2026) en een realisatiefase (2027). Een daaropvolgende implementatie- en opschalingsfase valt buiten de scope van dit project.

 

Omschrijving einde project/programma: 

Het project wordt eind 2027 afgerond met de realisatie van de gemeenschappelijke bronontsluiting voor de EDI-wallet, SDG-OOTS en DvTP. De oplevering bestaat uit een samenhangende set afspraken, standaarden, stelselfuncties en voorzieningen, en omvat minimaal een pre-productionele versie (referentie-implementatie) en de organisatorische inrichting van de DvTP. Daarnaast wordt een advies opgeleverd voor implementatie, opschaling en overdracht aan beheer.

 

NB: Afhankelijk van een GO/NO-GO-besluit na de opstartfase kunnen mogelijk ook gemeenschappelijke voorzieningen worden gerealiseerd. 

 

Welke rol heeft de professional binnen het project/programma: 

De professional vervult de rol van coördinator afsprakenstelsel. Hij of zij is verantwoordelijk voor het inventariseren en documenteren van afspraken, standaarden, stelselfuncties en eventueel benodigde voorzieningen voor de gemeenschappelijke bronontsluiting.

De coördinator vervult het voorzitterschap van een gremium voor de gemeenschappelijke bronontsluiting, bestaande uit relevante stakeholders. Dit gremium stelt de eerste set afspraken, standaarden en stelselfuncties vast en onderhoudt deze. 

Daarna coördineert de coördinator de verdere uitwerking, doorontwikkeling en formalisering van deze geharmoniseerde set binnen het afsprakenstelsel van het Federatieve Datastelsel (FDS) voor overheid-overheiduitwisseling en de Trusted Information Partner (TIP) voor communicatie met private partijen.

Welke opdracht gaat de professional uitvoeren en welke activiteiten horen daarbij? 

Voor de professional is de volgende opdracht geformuleerd:

Coördineer de ontwikkeling, afstemming en borging van de set afspraken, standaarden, stelselfuncties en eventuele voorzieningen voor de gemeenschappelijke bronontsluiting.

De opdracht omvat de volgende resultaatgebieden:

Opstartfase

  • Richt een functionerend GBO-gremium in met duidelijke rollen en taakbeschrijving.  
  • Inventariseer en documenteer de afspraken, standaarden, stelselfuncties en eventueel benodigde voorzieningen voor de gemeenschappelijke bronontsluiting.
  • Stel in het GBO-gremium een eerste versie van de GBO vast (GBO 1.0) en bepaal welke voorzieningen gemeenschappelijk gerealiseerd en uitgevoerd moeten worden.
  • Stel in samenwerking met deelnemende partijen de juridische, organisatorische, technische en semantische requirements op voor de GBO en DvTP.
  • Geef onderbouwde adviezen ter ondersteuning van besluitvorming rondom GBO-afspraken, standaarden en stelselfuncties binnen de afsprakenstelsels van FDS en TIP.

Ontwikkelfase

  • Formaliseer de eerste versie van het GBO binnen de bestaande afsprakenstelsels en formaliseer commitment van de deelnemende partijen ten aanzien van de adoptie van de gemaakte afspraken, standaarden en stelselfuncties. Afhankelijk van besluitvorming geldt dit ook voor gemeenschappelijke voorzieningen.
  • Ontwikkel een afstemmingssystematiek om wijzigingen in GBO 1.0 te verwerken en te beheren binnen de afsprakenstelsels.
  • Beoordeel (wijzigings-)verzoeken vanuit de GBO en DvTP op inpasbaarheid en interoperabiliteit.
  • Ontwikkel toetsingscriteria voor GBO-conformiteit.
  • Ontwikkel GBO 1.0 door en organiseer, samen met werkgroepen van FDS en TIP, bijeenkomsten voor kennisdeling en implementatie van GBO-onderdelen. Betrek de deelnemende partijen actief bij deze doorontwikkeling.

 

Realisatiefase

  • Valideer de gerealiseerde afspraken, standaarden, stelselfuncties en eventuele gemeenschappelijke voorzieningen bij deelnemende partijen vanuit referentie-implementaties en adviseer over de resultaten.
  • Ontwerp scenario’s voor het verankeren van het GBO-gremium in relatie tot de governance van de afsprakenstelsels FDS en TIP.
  • Betrek nieuwe geïnteresseerde partijen bij het ontwikkelen van een systematiek voor toetreding tot de afsprakenstelsels en aansluiting op GBO, eventueel gebruikmakend van gemeenschappelijke voorzieningen.
  • Adviseer over implementatie, opschaling en overdracht aan beheer van de afsprakenstelsels. 

Welke concrete resultaten dient de professional te behalen? 

Voor alle resultaten gelden de volgende meetbare indicatoren:

  • het resultaat is formeel gedocumenteerd en beschikbaar in de projectrepository;
  • het resultaat is gevalideerd en goedgekeurd binnen de projectgovernance;
  • het resultaat is bruikbaar voor besluitvorming en vervolgacties binnen het project.

 

Deelresultaten

 

Opstartfase

  • Een operationeel GBO-gremium, ingericht met minimaal 6 bijeenkomsten per jaar, vastgestelde rol- en taakbeschrijving, deelnemerslijst, agenda en een ingericht wijzigingsproces.
  • Een door het GBO-gremium vastgestelde eerste versie van het GBO (GBO 1.0), met afspraken, standaarden, stelselfuncties en eventuele gemeenschappelijke voorzieningen.
  • Een vaststellingsdocument van de behoefte aan gemeenschappelijke voorzieningen door partijen, ten behoeve van Go/No Go-besluitvorming.
  • Een gedocumenteerde juridische, organisatorische, technische en semantische requirementsanalyse voor GBO en DvTP op basis van afspraken, standaarden en stelselfuncties.
  • Een gedocumenteerde bijdrage aan besluitvorming voor de ontwikkelingsfase, inclusief besluitvoorstellen en relevante analyses.
  • Adviesdocument met aanbevelingen rondom GBO-afspraken, standaarden en stelselfuncties, ten behoeve van opname binnen de afsprakenstelsels FDS en TIP.

Ontwikkelfase

  • Een geformaliseerde versie van het GBO (GBO 1.0) binnen de afsprakenstelsels FDS en TIP, waarbij de onderdelen van GBO zijn opgenomen in termen van afspraken, standaarden en stelselfuncties.
  • Vastgelegde en gedocumenteerde afspraken over het verwerken van wijzigingen en het verder ontwikkelen van GBO 1.0 binnen de afsprakenstelsels, zowel binnen het project als binnen FDS en TIP.
  • Gedocumenteerde juridische, organisatorische, technische en semantische toetsingscriteria voor GBO-conformiteit van referentie-implementaties.
  • Georganiseerde bijeenkomsten met werkgroepen van FDS en TIP, op basis van het GBO-gremium, om afspraken, standaarden en stelselfuncties verder te ontwikkelen en verankeren, maximaal 12.

 

Realisatiefase

  • Adviesdocument met resultaten van de validatie van de gerealiseerde afspraken, standaarden, stelselfuncties en eventuele gemeenschappelijke voorzieningen bij deelnemende partijen vanuit de referentie-implementaties, maximaal 3.
  • Gedocumenteerde scenario’s voor de verankering van het GBO-gremium in relatie tot de governance van de afsprakenstelsels FDS en TIP.
  • Gedocumenteerde aansluitprocedure voor toetreding tot de afsprakenstelsels en aansluiting op de GBO.
  • Adviesdocument over implementatie, opschaling en overdracht aan beheer van de afsprakenstelsels FDS en TIP. 

Welke eindresultaten zal de professional aan het einde van de opdracht dienen op te leveren.  

Adviesdocument ten aanzien van implementatie, opschaling en overdracht aan beheer van de afsprakenstelsels FDS en TIP.

 

Wanneer is de opdracht afgerond en beëindigd: 

Het succesvol opleveren van bovenstaande deelresultaten leidt tot het adviesdocument en vormt daarmee het eindresultaat.

Over welke specifieke kennis beschikt de professional?

Kennis van en ervaring met:

  • Projectmanagement in complexe overheidsomgevingen;
  • Publiek-private interoperabiliteit en samenwerking;
  • Het creëren van consensus en draagvlak tussen partijen met uiteenlopende belangen.  
  • Ontwikkelen en operationaliseren van governance kaders voor afsprakenstelsels;
  • Ontwikkelen en onderhouden van afspraken, standaarden en stelselfuncties voor grootschalige, multi-partij gegevensuitwisseling;
  • Coördinatie van het uitwerken en formaliseren van afspraken, standaarden, stelselfuncties in afsprakenstelsels.

Gewenst profiel

De Coördinator Afsprakenstelsels is een strategisch denkende en verbindende professional met ruime ervaring in het opzetten, onderhouden en coördineren van afspraken over gegevensuitwisseling in complexe stelselomgevingen. De Coördinator beschikt over aantoonbare kennis van interoperabiliteit, standaarden, governance en de formele en informele processen die nodig zijn om sectorale en domeinoverstijgende samenwerking tussen publieke en private partijen te faciliteren.

De rol richt zich op het ontwikkelen en formaliseren van afspraken, standaarden en stelselfuncties die gegevensuitwisseling betrouwbaar, herbruikbaar en schaalbaar maken. De Coördinator bepaalt hoe organisaties op een gestandaardiseerde manier gegevens kunnen delen, welke semantiek, technieken en procedures gehanteerd worden, en hoe de kwaliteit, eigenaarschap en beheersbaarheid van de afspraken geborgd wordt.

De Coördinator weet de belangen van uiteenlopende stakeholders in balans te brengen en zorgt voor gedragenheid en commitment op zowel inhoud als werkwijze. Hij/zij kan schakelen tussen strategie en praktijk, overziet het samenspel tussen techniek, organisatie en beleid, en is in staat afspraken in te bedden in bredere architecturen en stelselafspraken, zoals binnen FDS en TIP.

Over de klant:

Organisatie

ICTU is een uitvoeringsorganisatie die werkt aan een betere digitale overheid. Binnen het project Bronontsluiting via API’s wordt samengewerkt met publieke en private stakeholders rondom gegevensuitwisseling, onder meer in relatie tot de EDI-wallet, SDG-OOTS en de DvTP (Delen via Toestemming met Private dienstverleners).

Eisen:

  • Minimaal WO-werk- en denkniveau.
  • Minimaal 10 jaar ervaring als projectleider binnen de (rijks)overheid.
  • Minimaal 10 jaar ervaring met publiek-private samenwerking.
  • Minimaal 10 jaar ervaring met het creëren van consensus en draagvlak tussen partijen met uiteenlopende belangen.
  • Minimaal 7 jaar ervaring met het opzetten en inrichten van governance voor afsprakenstelsels.
  • Minimaal 5 jaar ervaring met het ontwikkelen en onderhouden van afspraken, standaarden en stelselfuncties voor grootschalige, multiparty gegevensuitwisseling.
  • Minimaal 5 jaar ervaring met het uitwerken en formaliseren van afspraken, standaarden en stelselfuncties in afsprakenstelsels.
  • Een toelichting op zowel de eisen als de wensen is verplicht. Zonder deze toelichting kunnen wij het CV van de aangeboden kandidaat helaas niet in behandeling nemen.

Wensen:

  • Aantoonbare ervaring met het coördineren van multistakeholderprojecten in complexe stelselomgevingen en bijdragen aan nationale of sectorale stelselinitiatieven. (weging 30%, ≥ 10 jaar = 10 punten. 7 -10 jaar = 6 punten. 1- 7 = 2 punten. Geen = 0 punten)
  • Aantoonbare kennis en ervaring met het ontsluiten van overheidsgegevens via API’s binnen netwerk- en samenwerkingsomgevingen, inclusief begrip van rolverdelingen, verantwoordelijkheden, privacygrondslagen en compliance. (weging 30%, ≥ 10 jaar = 10 punten. 7 -10 jaar = 6 punten. 1- 7 = 2 punten. Geen = 0 punten)
  • Aantoonbare ervaring met het vertalen van beleidskaders naar juridische, organisatorische, semantische en technische afspraken. (weging 15%, ≥ 10 jaar = 10 punten. 7 -10 jaar = 6 punten. 1- 7 = 2 punten. Geen = 0 punten)

Competenties:

  • Organisatorische sensitiviteit.
  • Strategisch inzicht.
  • Verbindend vermogen.
  • Systeemdenken met sterk analytisch vermogen.
  • Sterke adviesvaardigheden.
  • Plannen en coördineren.
  • Stakeholdermanagement.
  • Besluitvaardigheid.
  • Hands-on, pragmatisch en gestructureerd.
  • Resultaatgerichtheid.
  • Effectief communiceren.

Opdrachtdetails:

 

Interesse?

Stuur ons dan uiterlijk 2 januari 2026, voor 11:00 uur je recente CV + motivatie voor deze rol, samen met je beschikbaarheid/geplande vakanties en je all-in uurtarief excl. BTW.

Voor vragen over deze procedure kunt u contact opnemen met Lisa Verheij

 

Extra toelichting:

  • startdatum is 19 januari 2026
  • Verwachte einddatum is 31-12-2027
  • 24 uur in de week
  • Richttarief: €125
  • Gesprekken zullen gepland gaan worden op 14 juniaro 2026 tussen 14:00 en 16:00 uur. Gelieve hier rekening mee te houden in de agenda gezien dit al vast staat.

Wegens bepaalde omstandigheden kunnen aanvragen soms eerder worden gesloten.

Exceptioneel verwerken wij aanbiedingen per mail, wij verzoeken u vriendelijk om altijd via onze website aan te bieden, aanbiedingen die per mail zonder overleg worden verstuurd pakken wij niet op.

Reageer nu

Reageren kan al binnen 2 minuten

Jouw weg naar succes?

In 7 stappen en enkele dagen

Racing car
  • 1

    Vind jouw opdracht

  • 2

    Reageer: stuur ons je cv

  • 3

    Wij checken jouw profiel met de opdracht(gever)

  • 4

    Telefonisch kennismaken met een recruiter van Circle8

  • 5

    Is er een match? We stellen je voor

  • 6

    Intakegesprek bij de opdrachtgever

  • 7

    Contract en let's go!