VNR-75603
Reageren kan al binnen 2 minuten
Functieomschrijving:
Opdrachtgever: Openbaar Ministerie (OM)
Het Openbaar Ministerie (OM) zorgt - samen met de politie en andere ketenpartners - voor opsporing en vervolging van strafbare feiten. Het werk van het OM is erop gericht dat daders een passende straf krijgen en dat slachtoffers en nabestaanden het gevoel hebben dat zorgvuldig met hun belangen wordt omgegaan.
Het OM bestaat uit een hoofdkantoor (het Parket-Generaal), 10 arrondissementsparketten, een landelijke ressortsorganisatie en een aantal ‘bijzondere’ eenheden, waaronder de IVOM (Informatievoorziening OM). In totaal werken ongeveer 6.000 mensen bij het OM.
Achtergrond Opdracht
IVOM, opgericht in 2022, versterkt en professionaliseert de dienstverlening op het gebied van informatievoorziening. Momenteel is de functie en capaciteit voor de rol van certificaatmedewerker niet formeel belegd. Het werk wordt nu binnen een team "erbij" gedaan, wat niet langer haalbaar is.
Daarom wordt tijdelijk een ervaren certificaatmedewerker ingehuurd om het werk over te nemen. Dit biedt de organisatie de ruimte om de rol formeel te beleggen bij het juiste team.
Opdrachtomschrijving: Certificaatmedewerker
Een certificaatmedewerker is verantwoordelijk voor het ondersteunen en uitvoeren van taken rondom digitale certificaten binnen een organisatie. Dit omvat het aanvragen, beheren, vernieuwen en intrekken van certificaten om de veiligheid van systemen en communicatie te waarborgen.
Taken:- Aanvragen en verkrijgen van digitale certificaten voor de organisatie.
- Verifiëren dat certificaten correct functioneren en veilig zijn.
- Vervangen of vernieuwen van verlopen certificaten.
- Intrekken van certificaten die niet meer geldig of veilig zijn.
- Bijhouden en documenteren van het overzicht van alle certificaten in de CMDB.
- Signaleren en oplossen van problemen met certificaten.
- Zorgen voor een tijdige vervanging en vernieuwing van certificaten om onderbrekingen te voorkomen (coördinatie).
- Beheren van de veiligheid en integriteit van digitale communicatie.
- Naleven van interne en externe regelgeving rondom certificaatbeheer.
- Rapporteren over de status en eventuele problemen met certificaten aan de juiste partijen.
Over de klant:
Het OM is belast met de strafrechtelijke handhaving van de rechtsorde en heeft daartoe het gezag over de opsporing van strafbare feiten. Er wordt daarbij samengewerkt met politie en andere opsporingsdiensten. Het OM kan daarnaast als enige instantie in Nederland bepalen of iemand voor de strafrechter moet verschijnen, en zo ja, voor welk strafbaar feit. Ook kan het OM zelf strafbare feiten afdoen zonder tussenkomst van een rechter door middel van een strafbeschikking. Het OM heeft een zelfstandige IV‐organisatie genaamd ‘IVOM’, IVOM heeft als doel de kwaliteit van de dienstverlening vanuit IT, en de sturing op de Informatievoorziening (IV), onder één dak te brengen én te verbeteren. Het IVOM bestaat uit de voormalige OM-onderdelen Domein IT (DVOM) en CIO-office (PaG) en valt onder aansturing van de Directeur IV. De directeur IVOM rapporteert rechtstreeks aan het College. Vanwege wijzigingen in het nieuwe Wetboek van Strafvordering moet het OM haar werkwijze en ICT-systemen vanaf nu daar op voorbereiden. De oude OM-systemen zijn toe aan vervanging en ook de papieren werkwijze is nog niet aangepast aan de digitale wereld en het nieuwe wetboek. Het OM heeft hiertoe in 2020 een strategie en meerjarenplan laten opstellen voor de vernieuwing richting 2027. Voor de periode 2020-2027 zijn hierin zeven thema’s geïdentificeerd die relevant zijn: • Verbeteren van de informatiepositie van OM medewerkers; • Meer eenheid van beleid en leiding met behoud van professionele ruimte; • Doelmatige en betrouwbare uitvoering van OM kerntaken; • Versterken van de ketensamenwerking; • Verdergaande digitalisering van alle werkprocessen; • Verbeteren van de informatievoorziening richting slachtoffers, verdachten en veroordeelde; • Vergroten van de digitale weerbaarheid van het OM (cyber security). Het OM programma Emma heeft als doel het moderniseren van het IT-landschap voor strafzaken en tegelijkertijd processen en werkwijzen te verbeteren, zodat invulling wordt gegeven aan de doelstellingen achter de genoemde thema’s, gebruik wordt gemaakt van de mogelijkheden van digitale technologie en het OM in staat wordt gesteld het nieuwe Wetboek van Strafvordering goed uit te kunnen voeren.
Eisen:
- De kandidaat beschikt over actuele kennis van digitale certificaten, PKI en PKI-Overheid (verkregen en/of toegepast binnen het afgelopen jaar).
- De kandidaat heeft minimaal 3 jaar aantoonbare, relevante werkervaring met certificaatbeheer.
- De kandidaat heeft aantoonbare, relevante werkervaring met ITIL.
- De kandidaat heeft aantoonbare, relevante werkervaring met TOPDesk of vergelijkbare tooling.
Wensen:
- De mate waarin de kandidaat ITIL-gecertificeerd is.
- De mate waarin de kandidaat relevante werkervaring heeft binnen de Rijksoverheid.
- De mate waarin de kandidaat aantoonbare, relevante werkervaring heeft met stakeholdermanagement (verkregen en/of toegepast binnen het afgelopen jaar).
- De mate waarin de kandidaat geen 9-tot-5-mentaliteit heeft en openstaat voor consignatiediensten.
Competenties:
- Weet snel de kernvraag in complexe materie boven tafel te krijgen.
- Is deskundig en in staat zijn/haar kennis en (werk)ervaring snel in te zetten.
- Laat zien de diverse belangen in een complex veld te kunnen overzien en hierin te acteren.
- Kan zich goed uitdrukken en is sociaal vaardig.
- Past binnen het team: Communicatief vaardig, secuur, stressbestendig, flexibel en beschikt over aanpassingsvermogen.
Arbeidsvoorwaarden:
Interesse?
Stuur ons dan uiterlijk 19 september 2025, voor 12:00 uur je recente CV + motivatie voor deze rol, samen met je beschikbaarheid/geplande vakanties en je all-in uurtarief excl. BTW.
Let op: De aanvraag betreft een ondersteunde rol en volgt instructies op van leidinggevende. Dit past niet binnen de wet DBA. Hierdoor is het niet mogelijk om ZZP'ers te contracteren. Eventueel geïnteresseerde ZZP'ers kunnen zich op detacheringsbasis (= in loondienst) laten aanbieden door Circle8. Voor vragen over deze procedure kunt u contact opnemen met Thorbjorn Geenen
Jouw weg naar succes?
In 7 stappen en enkele dagen
- 1
Vind jouw opdracht
- 2
Reageer: stuur ons je cv
- 3
Wij checken jouw profiel met de opdracht(gever)
- 4
Telefonisch kennismaken met een recruiter van Circle8
- 5
Is er een match? We stellen je voor
- 6
Intakegesprek bij de opdrachtgever
- 7
Contract en let's go!