Circle8 is proud partner of the Aston Martin Aramco Formula One® Team. Lees hier meer.
Reageer nu

Reageren kan al binnen 2 minuten

Utrecht
12 maand(en)
24 Uren per week
Start: 1-10-2025
Deadline: 2-9-2025

VNR-75236

Reageer nu

Reageren kan al binnen 2 minuten

VNR-75236

Functieomschrijving:

Het Openbaar Ministerie (OM) zorgt - samen met de politie en andere ketenpartners - voor opsporing en vervolging van strafbare feiten. Dit varieert van winkeldiefstal tot moord en van belastingontduiking tot cybercrime en terrorisme. Het werk van het OM is erop gericht dat daders een passende straf krijgen en dat slachtoffers en nabestaanden het gevoel hebben dat zorgvuldig met hun belangen wordt omgegaan. Het Openbaar Ministerie (OM) bestaat uit een hoofdkantoor (het Parket-Generaal), 10 arrondissementsparketten, 1 LRO (landelijke Ressortsorganisatie) en een aantal ‘bijzondere’ eenheden, te weten het Landelijk Parket, het Functioneel Parket, het parket CVOM (Centrale Verwerking OM), de DVOM (Dienst Verleningsorganisatie OM), de IVOM (Informatievoorziening OM) en de Rijksrecherche. Het Openbaar Ministerie is op ca. 35 locaties door heel Nederland gevestigd. In totaal werken ongeveer 6.000 mensen bij het OM. Aan het hoofd van het OM staat het College van procureurs-generaal. Het College is verantwoordelijk voor heel het OM en legt zich toe op de formulering van nieuwe handhavingsrichtlijnen en het ontwikkelen van het opsporings- en vervolgingsbeleid. De zorg voor de organisatie en de bedrijfsvoering ligt eveneens bij het College. De parketten staan onder leiding van een hoofd van een bedrijfsonderdeel die verantwoordelijk is voor de primaire taken van een arrondissement of ressort of een landelijk werkend onderdeel. De onderdelen van het OM kennen ieder een eigen dynamiek, aandachtsgebieden en, in sommige gevallen, specialismen. Voor een nader profiel van het OM verwijzen wij naar de website van het Openbaar Ministerie: www.om.nl 

Achtergrond opdracht

Programma Beslag Informatie Systeem De ombudsman heeft aan de minister gerapporteerd dat in beslaggenomen goederen zoekraken en dat de chain of custody (bewaarketen) onvoldoende is geborgd. Ook de Auditdienst Rijk rapporteert dat het OM en de keten onvoldoende in control is over het beslagproces. De samenleving verwacht van de keten dat in beslag genomen goederen ordelijk worden beheerd, en dat besluiten hierover altijd kunnen worden verantwoord. Verder heeft de Algemene Rekenkamer ook meerdere malen de problematiek benoemd en aangedrongen op een grote verbeterslag. Dit heeft uiteindelijk geleid tot toezeggingen van de Minister in de Tweede kamer hierop te gaan acteren. De afgelopen jaren zijn diverse inspanningen verricht om de kwaliteit binnen de beslag keten op orde te krijgen. Nu ontbreekt de mogelijkheid om de logistieke en juridische afhandeling van in beslag genomen voorwerpen op correcte wijze te registreren en verwerken. Gevolg hiervan is dat voorwerpen onnodig lang in voorraad blijven, zoek raken, juridische beslissingen uit blijven en we als keten onvoldoende in staat zijn rechthebbende te informeren over de status van in beslag genomen voorwerpen. De uitvoering van de onderliggende processen te wensen over. Zowel de ADR en de ARK hebben het OM hier meermaals kritisch op bevraagd en hebben met rapporten de noodzaak tot verbetering onderbouwd. Programma BIS (Beslag Informatie Systeem) is gestart om problemen ketenbreed aan te pakken. De Business/Proces Analist speelt een sleutelrol in het analyseren en vastleggen van complexe OM interne en ketenbrede beslagprocessen naar IT-specificaties met de nadruk op het uitwisselen van gegevens via geautomatiseerd berichtenverkeer en de (business) requirements die nodig zijn om deze processen en gegevensuitwisseling in de keten te ondersteunen. Samen met de programmamanager BIS, de technisch projectleider BIS, projectleiders, architecten en analisten van de verschillende ketenpartners (Politie, CJIB, Domeinen Roerende Zaken, Bijzonder Opsporingsdiensten)werk je aan het uitwerken van de ketenbrede processen met in het bijzonder de overdrachtsmomenten tussen de verschillende organisaties.

Deze functie is niet geschikt voor een ZZP'er.

Gevraagde werkzaamheden

  • OM Processen: Je start met het opdoen van kennis binnen het OM over de huidige vastgestelde beslagprocessen, de werkwijze in praktijk en de manier waarop de bestaande systemen hiervoor worden gebruikt. Daarnaast verdiep je je in de juridische grondslagen van de beslagproces omdat deze (deels) de inrichting van onze processen bepalen.
  • Ketenprocessen: het OM werkt in het beslagproces samen met verschillende ketenpartners. Hierdoor ontstaan afhankelijkheden en interactiemomenten waarop we informatie uitwisselen. Het programma BIS is erop gericht om deze informatie-uitwisseling met berichtenverkeer te ondersteunen. Op basis van reeds uitgevoerde analyses verdiep je, per ontwikkelplateau, deze interactiepatronen samen met deskundigen van ketenpartners en onze eigen OM collega’s. Je legt deze momenten op heldere en begrijpelijke wijze vast ter voorbereiding op bouw van ketenkoppelingen. Het is wenselijk om in zeker mate ook te begrijpen en je te verdiepen in hoe onze ketenpartners werken. Waar nodig leg je (delen van) het ketenproces vast om hiermee de wederzijdse afhankelijkheden en samenwerking transparant en eenduidig te maken.
  • Onderdeel van de verdieping van de interactiemomenten is een gegevensanalyse. Je brengt in kaart en legt overzichtelijk vast welke gegevens een rol spelen in de processen, hoe de gegevens met elkaar samenhangen, welke afhankelijkheden er zijn, waar en hoe ze tot stand komen en waar ze worden vastgelegd bronsystemen).
  • Waar nodig vertaal je de complexe business behoeften naar heldere IT-specificaties. Je werkt nauw samen met Product Owners, Informatie Analisten en architecten van binnen en buiten het OM. Een extra uitdaging daarin is dat de IT-omgeving van het Openbaar Ministerie en ketenpartners voortdurend in beweging is en verouderde systemen gefaseerd worden vervangen door nieuw te ontwikkelen applicaties waardoor een complex (data-) migratiepad ontstaat. Dit vraagt om een pro-actieve en nauwe samenwerking tussen Product Owners, Informatie Analisten en ketenpartners en creativiteit om tot (tussentijds) werkende oplossingen te komen.Je draagt bij aan de kwaliteit en samenwerking van de verschillende organisaties. Je hebt een sterke affiniteit in het doorgronden, analyseren en beschrijven van complexe processen binnen een juridische context en bijbehorende gegevensanalyses. Je beschikt over goede communicatieve en sociale vaardigheden, bent flexibel, creatief, nauwkeurig en beschikt over empathisch vermogen.

Taken en verantwoordelijkheden:

  • Proces- en gegevensanalyse: Faciliteren van werkvormen met stakeholders om beslagprocessen en IT-behoeften vast te stellen. Analyseren van bestaande werkprocessen en overdrachtsmomenten tussen ketenpartners. Verdieping van de interactiemomenten in een gegevensanalyses.
  • Requirements Gathering: Systematisch verzamelen, analyseren en documenteren van processen, interactiemomenten en gegevensbehoefte. Waar nodig omzetten in gedetailleerde business requirements en user stories.
  • Oplossingsontwikkeling: vertaling naar functionele behoeften en technische oplossingen. Betrokken bij het definiëren van de systeemarchitectuur en ontwerp, ondersteunen van de realisatie van deze oplossingen. Beoordelen van de technische en functionele haalbaarheid van voorgestelde oplossingen.
  • Stakeholder Management en Communicatie: Actief onderhouden van contacten met interne stakeholders en externe ketenpartners, faciliteren van communicatie en afstemming tussen diverse betrokken partijen.
  • Projectondersteuning en -coördinatie: Ondersteunen van Projectmanagers en Product Owners door het bewaken van projectvoortgang en afstemming tussen business en IT.
  • Compliance en Documentatie: Zorgen dat alle processen en oplossingen voldoen aan relevante wet- en regelgeving (b.v.AVG en Archiefwet.)

Over de klant:

Het OM is belast met de strafrechtelijke handhaving van de rechtsorde en heeft daartoe het gezag over de opsporing van strafbare feiten. Er wordt daarbij samengewerkt met politie en andere opsporingsdiensten. Het OM kan daarnaast als enige instantie in Nederland bepalen of iemand voor de strafrechter moet verschijnen, en zo ja, voor welk strafbaar feit. Ook kan het OM zelf strafbare feiten afdoen zonder tussenkomst van een rechter door middel van een strafbeschikking. Het OM heeft een zelfstandige IV‐organisatie genaamd ‘IVOM’, IVOM heeft als doel de kwaliteit van de dienstverlening vanuit IT, en de sturing op de Informatievoorziening (IV), onder één dak te brengen én te verbeteren. Het IVOM bestaat uit de voormalige OM-onderdelen Domein IT (DVOM) en CIO-office (PaG) en valt onder aansturing van de Directeur IV. De directeur IVOM rapporteert rechtstreeks aan het College. Vanwege wijzigingen in het nieuwe Wetboek van Strafvordering moet het OM haar werkwijze en ICT-systemen vanaf nu daar op voorbereiden. De oude OM-systemen zijn toe aan vervanging en ook de papieren werkwijze is nog niet aangepast aan de digitale wereld en het nieuwe wetboek. Het OM heeft hiertoe in 2020 een strategie en meerjarenplan laten opstellen voor de vernieuwing richting 2027. Voor de periode 2020-2027 zijn hierin zeven thema’s geïdentificeerd die relevant zijn: • Verbeteren van de informatiepositie van OM medewerkers; • Meer eenheid van beleid en leiding met behoud van professionele ruimte; • Doelmatige en betrouwbare uitvoering van OM kerntaken; • Versterken van de ketensamenwerking; • Verdergaande digitalisering van alle werkprocessen; • Verbeteren van de informatievoorziening richting slachtoffers, verdachten en veroordeelde; • Vergroten van de digitale weerbaarheid van het OM (cyber security). Het OM programma Emma heeft als doel het moderniseren van het IT-landschap voor strafzaken en tegelijkertijd processen en werkwijzen te verbeteren, zodat invulling wordt gegeven aan de doelstellingen achter de genoemde thema’s, gebruik wordt gemaakt van de mogelijkheden van digitale technologie en het OM in staat wordt gesteld het nieuwe Wetboek van Strafvordering goed uit te kunnen voeren.

Eisen:

  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal een afgeronde HBO-opleiding in de richting van Bedrijfskunde, Informatica, Informatiekunde, of een verwante studie. Dit dient te blijken uit het CV.
  • De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare ervaring met Agile/Scrum werkwijzen, data-gedreven besluitvorming en projectmanagement. Dit dient te blijken uit het CV.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 1 jaar kennis en ervaring met modelleringstools en -technieken zoals BPMN en UML. Dit dient duidelijk te blijken uit het CV.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 5 jaar ervaring met het analyseren en beschrijven van complexe bedrijfsprocessen. Dit dient duidelijk te blijken uit het CV.

Wensen:

  • De aangeboden kadidaat is op korte termijn beschikbaar.
  • De aangeboden kadidaat heeft ervaring als Business of Proces Analist.
  • De aangeboden kadidaat is in het bezit van Agile -en of Scrum certificering (zoals SAFe, Agile Scrum Foundation).
  • De aangeboden kadidaat heeft ervaring binnen de Rijksoverheid.

Arbeidsvoorwaarden:

Interesse?

Stuur ons dan uiterlijk 2 September 2025, voor 17.00 uur je recente CV + motivatie voor deze rol, samen met je beschikbaarheid/geplande vakanties en je all-in uurtarief excl. BTW.

Let op: De aanvraag betreft een ondersteunde rol en volgt instructies op van leidinggevende. Dit past niet binnen de wet DBA. Hierdoor is het niet mogelijk om ZZP'ers te contracteren. Eventueel geïnteresseerde ZZP'ers kunnen zich op detacheringsbasis (= in loondienst) laten aanbieden door Circle8. Voor vragen over deze procedure kunt u contact opnemen met Thorbjorn Geenen.

Reageer nu

Reageren kan al binnen 2 minuten

Jouw weg naar succes?

In 7 stappen en enkele dagen

Racing car
  • 1

    Vind jouw opdracht

  • 2

    Reageer: stuur ons je cv

  • 3

    Wij checken jouw profiel met de opdracht(gever)

  • 4

    Telefonisch kennismaken met een recruiter van Circle8

  • 5

    Is er een match? We stellen je voor

  • 6

    Intakegesprek bij de opdrachtgever

  • 7

    Contract en let's go!