VNR-76967
Reageren kan al binnen 2 minuten
Functieomschrijving:
In 2029 wordt na meer dan 100 jaar een herzien Wetboek van Strafvordering ingevoerd. Dan gaan duizenden collega’s in de strafrechtketen werken met dit nieuwe wetboek. Deze veranderingen raken alle partners in de strafrechtketen en vereisen nauwe afstemming en samenhang in de uitvoering. Zonder goede voorbereiding en digitale ondersteuning kan het nieuwe wetboek niet effectief worden ingevoerd. De modernisering van wetgeving en de ontwikkeling van het duurzaam digitaal stelsel versterken elkaar en werken samen aan een toekomstbestendig strafproces waarin wetgeving, organisatie en ICT in balans zijn.
De strafrechtketen kenmerkt zich als een netwerk van deelnemers met verschillende staatsrechtelijke posities en taken. De organisaties, zoals de Nationale Politie, de bijzondere opsporingsdiensten, het Openbaar Ministerie, de Rechtspraak, de Nederlandse Orde van Advocaten, executieketenpartners en andere ketenpartners, zijn zelf verantwoordelijk voor de implementatie van het nieuwe wetboek binnen hun eigen organisatie. Na de parlementaire behandeling van het wetboek wordt het zaak de werk- en ICT-processen van deze partners op elkaar te laten aansluiten, het personeel op te leiden en met vaart de verdere voorbereiding voor de implementatie te starten. Hiervoor is in de afgelopen periode een governancestructuur opgezet en zijn er basisafspraken gemaakt over de samenwerking tussen de ketenpartners.
De feitelijke implementatie van het nieuwe Wetboek van Strafvordering wordt door de betrokken organisaties in de strafrechtketen voorbereid. Een klein team ‘het Ketenimplementatieteam’ (KIT) coördineert deze implementatie. Het team bestaat uit: een implementatiecoördinator, een coördinerend senior adviseur (tevens plaatsvervangend coördinator) een financieel adviseur en een adviseur communicatie en een adviseur Informatievoorziening (deze vacature). Het team valt organisatorisch onder de Directie Strafrechtketen en werk nauw samen met het beleidsteam van de directie Rechtsbescherming, het team Voorbereiding invoering nieuwe Wetboek van Strafvoerdering’ (team VIS) en de collega’s van het duurzaam digitaal stelsel (DDS) van de strafrechtketen.
Achtergrond opdracht
Het contract van de huidige IV-deskundige loopt eind dit jaar af en wordt niet verlengd.
Gevraagde werkzaamheden
De kern van je opdracht is het afstemmen van de ketenbrede digitaliseringssamenwerking om het WAT dat vanuit de business komt af te stemmen met de HOE die bij de digitaliseringsamenwerking landt.
Werkzaamheden en prestatiedoelstelling
- Tav het in kaart brengen van de gemeenschappelijke opgave vanuit het nieuwe Wetboek van Strafvordering: samenwerking vormgeven met CIO-Beraad / DDS en gelieerde programma’s (Politie, OM, Rechtspraak) op basis van concrete keten IV-opgaven; overzicht op lopende programma’s actueel houden.
- Tav het beleggen, monitoren en beheren van de gemeenschappelijke opgave: Liaisonfunctie voor keten IV-realisatie t.b.v. monitoren en voortgangsbewaking; afstemmen van eventuele beheersmaatregelen.
- Fungeren als aannemer van opdrachten van het Projectleidersoverleg nWvSv en coördineren van de uitvoering ervan.
- Participeren in voorbereiding en follow-up van IV-gerelateerde audits en externe toetsing (AC-ICT).
- Helpen vormgeven van de inzet van AI voor het in kaart brengen, monitoren en beheren van de gemeenschappelijke opgave.
Over de klant:
Het Bestuursdepartement van het ministerie van Veiligheid en Justitie bestaat uit de beleidsdirecties. Het Bestuursdepartement ondersteunt het ministerie onder meer op de volgende gebieden: bestuurlijke verhoudingen, bedrijfs- voering van de Rijksdienst, vreemdelingenzaken en het ondersteunen van de politieke en ambtelijke leiding. Ook de NCTV, NNO en Inspectie JenV maken onderdeel uit van het Bestuursdepartement. De digitale werkomgeving van het Bestuursdepartement kan worden onderverdeeld in twee typen; de reguliere werkplek en de beveiligde werkplek. De reguliere werkplekken van het Bestuursdepartement worden geleverd door SSC-ICT en voldoen aan de standaard die deze dienstverlener toepast binnen haar verzorgingsgebied. Eventueel maatwerk wordt hierbij zoveel mogelijk beperkt. De zogenaamde “specialties” binnen het bestuursdepartement, met name NCSC en NCTV, maken naast het reguliere netwerk gebruik van een eigen beveiligd netwerk en werkplek welke is toegespitst op de specifieke positie van deze onderdelen met bijbehorende behoeften. Met name deze specialties maken verhoudingsgewijs veel gebruik van ICT/AV professionals om de hoge standaard die wordt gesteld aan hun werkomgeving te garanderen. Gelet op het vertrouwelijke karakter van de primaire activiteiten van deze organisatieonderdelen wordt vaak een aanvullende screening van ingehuurde expertise verlangt.
Eisen:
- Afgeronde WO-opleiding of vergelijkbaar werk- en denkniveau.
- Minimaal 5 jaar ervaring in projectmatig werken.
- Minimaal 7 jaar ervaring met projecten met IV-component.
- Kennis en een netwerk in het justitie- en veiligheidsdomein.
- Ervaring met werken op de scheidslijn van beleid en uitvoering.
- Kennis van of affiniteit met strafvordering/wet- en regelgeving.
- Minimaal 5 jaar ervaring met kwaliteitsborging (kaders, toetsing, risico-/issuemanagement), opgedaan bij minimaal 2 verschillende opdrachten.
- De kandidaat scoort op elk van de interviewcriteria minimaal een voldoende.
Wensen:
- De kandidaat is beschikbaar op de gewenste startdatum (1e week van januari)
- Geef aan hoeveel jaar ervaring de kandidaat heeft met projectmatig werken
- Geef aan hoeveel jaar ervaring de kandidaat heeft met projecten met IV-component
- De kandidaat heeft aantoonbaar, relevante werkervaring met strafvordering/wet- en regelgeving
- Geef ervaring hoeveel ervaring de kandidaat heeft met AcICT-kaders of vergelijkbare Rijksbrede toetsing. Deze ervaring heeft de kandidaat bij minimaal 2 verschillende opdrachten opgedaan.
- Kandidaat is deskundig en in staat zijn kennis en (werk)ervaring snel in te zetten.
- Kandidaat laat zien dat hij de diverse belangen in een complex veld kan overzien en ondanks de tegenstellingen in die belangen kan acteren.
- Kandidaat kan zich goed uitdrukken en is sociaal vaardig.
Competenties:
- Communicatief vaardig (ideeën en oplossingen kunnen overbrengen en klantgericht zijn)
- Secuur
- Aanpassingsvermogen (zelfstandig en binnen team, zowel gestructureerd als improviserend kunnen werken)
- Stressbestendig (meerdere prioriteiten tegelijk aankunnen)
- Flexibel (kunnen omgaan met wijzigingen in prioriteiten)
Arbeidsvoorwaarden:
Interesse?
Stuur ons dan uiterlijk 12 November 2025, voor 12.00 uur je recente CV + motivatie voor deze rol, samen met je beschikbaarheid/geplande vakanties en je all-in uurtarief excl. BTW.
Jouw weg naar succes?
In 7 stappen en enkele dagen
- 1
Vind jouw opdracht
- 2
Reageer: stuur ons je cv
- 3
Wij checken jouw profiel met de opdracht(gever)
- 4
Telefonisch kennismaken met een recruiter van Circle8
- 5
Is er een match? We stellen je voor
- 6
Intakegesprek bij de opdrachtgever
- 7
Contract en let's go!

