Circle8 is proud partner of the Aston Martin Aramco Formula One® Team. Lees hier meer.
Reageer nu

Reageren kan al binnen 2 minuten

Den Haag
6 maand(en)
16 Uren per week
Start: 2-1-2026
Deadline: 18-12-2025

VNR-79135

Reageer nu

Reageren kan al binnen 2 minuten

Sluit morgen
VNR-79135

Functieomschrijving:

Opdrachtbeschrijving

Voor het afronden van het programma Open op Orde zoekt de ACM een Adviseur Informatiehuishouding. De adviseur ondersteunt de interne beleidsadviseur informatiehuishouding bij het duurzaam verankeren van goed informatiebeheer binnen de organisatie. De nadruk ligt op het uitdragen van beleid, het vertalen van kaders naar praktische werkwijzen en het begeleiden van de afronding van het programma Open op Orde.

Belangrijkste werkzaamheden

  • Ondersteunen bij de afronding en borging van het programma Open op Orde, inclusief de 5e-meting, formele decharge en aanvraag/verantwoording van externe financiering.
  • Meewerken aan het opzetten en uitvoeren van een kwaliteitssysteem voor informatiehuishouding; uitvoeren van twee duurzame toegankelijkheidsscans, gesprekken met MT’s en advies bij implementatie van het kwaliteitssysteem.
  • Adviseren over de inrichting en toepassing van richtlijnen voor e-mail- en chatarchivering.
  • Bijdragen aan de voorbereiding en uitvoering van het digitaal overbrengen van informatie naar het Nationaal Archief.
  • Actief bijdragen aan bewustwording, communicatie en draagvlak binnen de organisatie over het belang van goed informatiebeheer.

Achtergrond opdracht

Op het domein van informatiehuishouding binnen de ACM is inhuur nodig voor in 2026 geplande centrale activiteiten vanuit de directie I (PDI). Vanuit het programma Open op Orde zijn restactiviteiten voor 2026 gepland. Daarnaast zal de overgang op een nieuw DMS in 2026 grote impact hebben op de informatiehuishouding en om centrale activiteiten vanuit PDI vragen. De afgelopen jaren heeft de ACM gewerkt aan de implementatie van het rijksbrede programma Open op Orde, gericht op verbetering van de informatiehuishouding en transparantie. De beleidsadviseur informatiehuishouding heeft vanuit de programma-directie I een centrale rol en verantwoording voor de duurzame verankering van de resultaten van dit programma binnen de organisatie. Om dit te realiseren is tijdelijke versterking nodig van een ervaren adviseur die zowel beleidsmatig als praktisch kan ondersteunen bij het implementeren, uitdragen en verankeren van beleid en richtlijnen. Daarnaast zal de overgang op een nieuw DMS in 2026 grote impact hebben op de informatiehuishouding en om centrale activiteiten vanuit PDI vragen. De opdracht vraagt om iemand die in staat is om beleid te vertalen naar toepasbare werkwijzen en medewerkers actief betrekt bij het verbeteren van informatiebeheer.

Over de klant:

  • De Autoriteit Consument & Markt (ACM) is een toezichthouder en in 2013 ontstaan uit een fusie tussen De Consumentenautoriteit, Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) en de Onafhankelijke Posten Telecommunicatie Autoriteit (OPTA). ACM ziet erop toe dat bedrijven eerlijk concurreren en beschermt consumentenbelangen. Het is onze missie kansen en keuzes voor bedrijven en consumenten te bevorderen. Dit doen we door probleem oplossend te werken. ACM is een zelfstandig bestuursorgaan en komt onafhankelijk en zelfstandig tot besluiten. Het Ministerie van Economische Zaken is politiek verantwoordelijk voor het beleid en de wetgeving en bepaalt de kaders waarbinnen ACM opereert. Wij maken ons met ruim 520 collega’s op onafhankelijke en professionele wijze sterk voor consumenten en bedrijven. We zijn een platte, overzichtelijke organisatie met acht directies, te weten: Mededinging, Consumenten, Energie, Telecom Vervoer en Post, Juridische Zaken, het Economisch Bureau, Bedrijfsvoering en Bestuur Beleid en Communicatie.

  • Let op: het aanleveren van een toelichting op de eisen en de wensen is verplicht. Zonder deze toelichting kunnen wij het cv helaas niet in behandeling nemen.

Eisen:

  • Afgeronde hbo- of wo-opleiding, bij voorkeur in de richting van Informatie- en Archiefbeheer, Informatiemanagement, Bedrijfskundige Informatica.
  • Strategisch veranderen binnen de Rijksoverheid (bijv. Nyenrode).
  • DAMA-DMBOK.
  • Kennis van relevante wet- en regelgeving, zoals de Archiefwet, Woo, BIO en selectielijsten.
  • Bijv. Recordsmanagement in Microsoft 365.
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare ervaring met informatiebeheer, archivering of informatiehuishouding binnen (rijks)overheid of vergelijkbare publieke organisaties.
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare ervaring met het digitaal overbrengen van archieven naar het Nationaal Archief.
  • Minimaal 2 jaar kennis van en aantoonbare ervaring met het opzetten of verbeteren van kwaliteitssystemen voor informatiebeheer.
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare ervaring met het adviseren over e-mail- en chatarchivering.

Wensen:

  • Ervaring met de implementatie of afronding van Open op Orde of vergelijkbare verbeterprogramma’s.
  • Certificering of training in Recordmanagement, Informatiebeheer of Informatiemanagement (NEN 2082, ISO 15489) is een pré.
  • Ervaring met implementaties van DMS/RMA-systemen (zoals SharePoint, JOIN, OpenText e.d.).
  • Ervaring met verandercommunicatie en bewustwordingsactiviteiten rond informatiehuishouding.
  • Kennis van digitale duurzaamheid en metadatastandaarden (zoals TMLO of MDTO).
  • Kennis en ervaring van DAMA-DMBOK.
  • Ervaring binnen vergelijkbare overheidsorganisaties is een pre.

Competenties:

  • Communicatief sterk.
  • Organisatiesensitief.
  • Analytisch en gestructureerd.
  • Samenwerkingsgericht.
  • Resultaatgericht.
  • Proactief en verbindend.

Opdrachtdetails:

Interesse?

Stuur ons dan uiterlijk 18 December 2025, voor 17.00 uur je recente CV + motivatie voor deze rol, samen met je beschikbaarheid/geplande vakanties en je all-in uurtarief excl. BTW.

Let op: Deze aanvraag betreft een ondersteunende rol en in de rol volg je instructies op van een leidinggevende. Dit past niet binnen de wet DBA. Hierdoor is het niet mogelijk om deze rol als ZZP'er te vervullen

Reageer nu

Reageren kan al binnen 2 minuten

Jouw weg naar succes?

In 7 stappen en enkele dagen

Racing car
  • 1

    Vind jouw opdracht

  • 2

    Reageer: stuur ons je cv

  • 3

    Wij checken jouw profiel met de opdracht(gever)

  • 4

    Telefonisch kennismaken met een recruiter van Circle8

  • 5

    Is er een match? We stellen je voor

  • 6

    Intakegesprek bij de opdrachtgever

  • 7

    Contract en let's go!