Hoe kunnen werkgevers Generatie Z aantrekken?

|
Leestijd 4 min.

De machtsverhouding op de werkvloer tussen werknemers en werkgevers is aan verandering onderhevig. De invloed van de coronacrisis op de arbeidsmarkt werkt door op de loopbaankeuzes van werknemers. Met name Generatie Z wordt gedreven om een baan te vinden met een hoger doel (purpose), waarbij ook hun levensgeluk een belangrijke rol speelt. Wat is het verschil tussen deze jonge werkenden en de generatie voor hen? En wat moet je als werkgever doen om Generatie Z succesvol te werven?

 

De millennials (geboren tussen 1980 en 1995) zijn niet meer de jonge honden op de arbeidsmarkt. Generatie Z (van 1996 tot 2010) bestormt al enige tijd de arbeidsmarkt. Deze digital natives zijn binnen de wereld van werk op zoek naar purpose, hechten waarde aan diversiteit maar ook werkgeluk.

 

 

Ondernemen

 

Uit onderzoek van Randstad onder 35.000 werkenden blijkt ruim 70 procent van de werkenden open te staan voor een nieuwe baan en bijna een derde van de jongeren actief op zoek is naar ander werk. Ook zijn jongere werknemers eerder bereid om hun baan op te zeggen als hun persoonlijke overtuigingen niet overeenkomen met die van hun werkgever. Bijna de helft van de millennials als Generatie Z zegt dat ze geen baan zouden accepteren als die niet in overeenstemming is met hun waarden op het gebied van sociale en milieukwesties.

 

In tegenstelling tot voorgaande generaties is er een groeiend aantal jongeren dat steeds beter weet wat ze willen. Generatie Z wil meer controle hebben over hun eigen werk. Ook work-life balance krijgt hier een andere invulling: ze zijn bereid om hard te werken, maar wel op hun eigen voorwaarden. Daarom kiezen ook steeds meer jongeren voor de vrijheid van het ondernemerschap blijkt uit onderzoek van het job-platform Zenjob onder 3.000 jongeren tussen de 17 en 27 jaar. Op de huidige arbeidsmarkt wil generatie Z zelf de touwtjes in handen hebben en zelf bepalen waar én wanneer ze werken.

 

Hoe kun je Generatie Z aan je organisatie binden?

 

We zetten een aantal belangrijke voorwaarden voor je op een rij.

 

  • Purpose belangrijker dan salaris

Generatie Z hecht waarde aan de purpose en de missie van het bedrijf. Jonge werknemers willen maatschappelijk een bijdrage leveren. Ze willen niet voor een organisatie werken waarbij de sociale waarden en het duurzaamheidsbeleid van de organisatie niet overeenkomen met hun eigen normen. Zorg ervoor dat je de purpose van je organisatie - via social media - goed naar buiten toe communiceert.

 

  • Versterk je employer brand

Weet wat je uitstraalt. Jongere werknemers kijken sneller op social media om te kijken waar het bedrijf voor staat. Het is slim om je employer branding onder de loep te nemen. Zorg ervoor dat kandidaten jouw bedrijf aantrekkelijker vinden dan andere bedrijven. Een aantrekkelijke werkplek is belangrijk voor het werven van nieuwe medewerkers.

 

  • Hybride werken

De wereld van het werk is ingrijpend veranderd door de coronacrisis. Steeds meer mensen willen op allerlei manieren flexibel kunnen werken: het nieuwe werken. Kijk of het haalbaar is om flexibele werkmogelijkheden aan te bieden. Denk hierbij aan locatie (kantoor of thuis), werkuren (per week of per dag) of het dienstverband (vast, tijdelijk of per opdracht).

 

  • Zelfontwikkeling en professionele groei

Persoonlijke en professionele groei is belangrijk voor de jongere generatie. Denk hierbij aan ondersteuning in het creëren van een goede werk-privébalans, maar ook hoe ze verder kunnen komen in hun carrière. Hierbij is het belangrijk dat er ook aandacht is voor de soft skills van werknemers.

 

Deel dit artikel